125cc scooter som transportmedel ?

Tobias

xXxXxXxXxXxXxXx
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
Svart GSXR750 -98 *SÅLD*, XR600 *SÅLD*, KTM 625 SXC *SÅLD*, KTM 525 -05
Har tidigare ägt en eu vespa för att pendla till & från jobb och tyckte att det fungerade kanon men allt efter att även 15åringarna började köpa eu scootrar så sköt försäkringspremien i taket och tom 525:an var billigare per år....

Nu funderar jag på scooter igen och har kollat på 125cc för 15.000:- och neråt, har hittat några aprilia sr125 00-01 och dessa är vad jag förstått en 2-taktare och det känns bättre att köpa en av ett erkänt märke istället för ngn "noname".

Men till frågorna:
Är aprillia SR125 en bra idé eller finns det andra som är bättre i samma prisklass, ska man försöka hitta en 4-taktare ist ?

Ideér och inputs tas tacksamt emot.... :va
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Om du ska pendla till jobbet borde väl soppa förbrukningen va klart snällare i en 4T. Finns ju större motorer annars om det inte finns 4T 125cc :tummenupp
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Tobias skrev:
2138999 Har tidigare ägt en eu vespa för att pendla till & från jobb och tyckte att det fungerade kanon men allt efter att även 15åringarna började köpa eu scootrar så sköt försäkringspremien i taket och tom 525:an var billigare per år....

Nu funderar jag på scooter igen och har kollat på 125cc för 15.000:- och neråt, har hittat några aprilia sr125 00-01 och dessa är vad jag förstått en 2-taktare och det känns bättre att köpa en av ett erkänt märke istället för ngn "noname".

Men till frågorna:
Är aprillia SR125 en bra idé eller finns det andra som är bättre i samma prisklass, ska man försöka hitta en 4-taktare ist ?

Ideér och inputs tas tacksamt emot.... :va

Jag har precis själv köpte en pendlingsscooter, spritt språngande ny 125cc Qingqi 11995:-/inkl. moms från trendimport. Den kostade under 12 000 kr, största fördelen som jag ser är att den var så billig i inköp, bränsleförbrukningen ligger kring 0,3-0,4 blandad körning med en 125cc 4 taktare och det går tyst men fort, DESSUTOM slipper man besiktiga de 4 första åren, köper du 2 taktare, så kommer den dra mera bränsle, säkert 0,5-0,7 för min del så skall det vara så billigt som möjligt! Denna blir billigare totalt sett än att köra Puch Maxi 2 takt till och med!!
Sen är det alltid kul med helt nytt!! Och jag upplever den som bra för att vara kina, var mera påkostad i däck och plast än vad jag hade tänkt mig!!Jag skall ha den istället för bil nr 2, den betalar sig själv på mindre än 2 år med det löjligt billiga omkostnaderna!!

KOLLA försäkringen dock, bolagen har fått upp ögonen för denna "scooter" fluga och har chockhöjt premierna!!!! Länsförsäkringar(3800 kr helår hel) var hemskast sen kom trygg hansa 2825 helår hel, jag förklarade att det är ju vikteffekt de går efter och hur kunde de ha so horribla försäkrinspremier? Jag påtalade för trygg hansa att min förra hoj med 145 hk var billigare att försäkra hos dem, De skyller på en det ena och en det andra, skadestatesik etc etc. Men jag sökte vidare och Folksam låg bra till med 943 kr hel/hel och 624 kr hel/halvår.

Men jag tog Bilsport mc eftersom jag har stora hojen där och fick 45% rabatt, så en halvförsäkring helår kostade mig då bara 402 kr!!
Köper man så här billig hoj ny så måste man kolla o jämföra premierna noga, på ett par år har det annars ätit upp scooterns totala världe, dessutom är självrisken vid stöld upp till 7500 kr i vissa bolag, år 2 el 3 kanske det är scooterns totala värde, man betalar inte 7500 för att få 7500 kr....
 
Last edited:

LeChef

Jag kan slå riktig Bearnaise!
Gick med
11 Sep 2004
Ort
Sthlm/öfre
Hoj
Monster fully dressed!!!!!
Jag vet...

Jag körde ungefär 1000 mil trimmad eu moppe till jobbet sen så sköt premien i taket som du sade.
Då sålde jag den och köpte en aprilia sr 125 och gör samma sak med den idag skulle lätt rekomendera en sådan, iom att dom e luftkylda så e dom galet lättmeckade och två takt e alltid skoj tycker jag!
Jag ska tom köpa en till till morsan nu.
Men satsa på ngn av kändare märke typ aprilia sr 125 gilera 180 yamaha earox 100 eller peugeot speedfight 100.

Men ett bra val e iaf Aprilia sr 125 min e totalt tok trimmad med 180cc jolly moto system och andra fuggar osv och jag lovar det rör på sig riktigt bra plus att den osså HÅLLER!

Har just servat min själv och byta kolringar typ 1 timme typ där var 55min att få av kåporna för att komma åt!

du behöver ej trimma den men jag lovar det e riktigt stor skillnad men ska man pendla så ska det vara billigt osså men jag kunde ej hjälpa det....

För delar kolla www.zip-scootershop.com
 

mloren

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Smögen
Hoj
Ett par dussin drygt, fördelat på 10 fabrikat
sporTlovEr skrev:
2139689 Jag har precis själv köpte en pendlingsscooter, spritt språngande ny 125cc Qingqi 11995:-/inkl. moms från trendimport. Den kostade under 12 000 kr, största fördelen som jag ser är att den var så billig i inköp, bränsleförbrukningen ligger närmare 0,2 än 0,3 blandad körning med en 125cc 4 taktare och det går tyst men fort, DESSUTOM slipper man besiktiga de 4 första åren, köper du 2 taktare, så kommer den dra mera bränsle, säkert 0,5-0,7 för min del så skall det vara så billigt som möjligt! Denna blir billigare totalt sett än att köra Puch Maxi 2 takt till och med!!
Sen är det alltid kul med helt nytt!! Och jag upplever den som bra för att vara kina, var mera påkostad i däck och plast än vad jag hade tänkt mig!!Jag skall ha den istället för bil nr 2, den betalar sig själv på mindre än 2 år med det löjligt billiga omkostnaderna!!

KOLLA försäkringen dock, bolagen har fått upp ögonen för denna "scooter" fluga och har chockhöjt premierna!!!! Länsförsäkringar(3800 kr helår hel) var hemskast sen kom trygg hansa 2825 helår hel, jag förklarade att det är ju vikteffekt de går efter och hur kunde de ha so horribla försäkrinspremier? Jag påtalade för trygg hansa att min förra hoj med 145 hk var billigare att försäkra hos dem, De skyller på en det ena och en det andra, skadestatesik etc etc. Men jag sökte vidare och Folksam låg bra till med 943 kr hel/hel och 624 kr hel/halvår.

Men jag tog Bilsport mc eftersom jag har stora hojen där och fick 45% rabatt, så en halvförsäkring helår kostade mig då bara 402 kr!!
Köper man så här billig hoj ny så måste man kolla o jämföra premierna noga, på ett par år har det annars ätit upp scooterns totala världe, dessutom är självrisken vid stöld upp till 7500 kr i vissa bolag, år 2 el 3 kanske det är scooterns totala värde, man betalar inte 7500 för att få 7500 kr....

Detta låter högintressant då jag är på gång att införskaffa ett dyligt fordon.
Dock är jag skeptisk til billiga grejer men jag börjar mjukna.

Hur länge har du haft den?
Funkar den väl?

Var inne o kollade deras hemsida o den ser ju O.K ut på bild.
 

DP

aka Dragster Pilota
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Mosta Hill Sweden
Hoj
har 2 hjul
sportlover in da house:
KOLLA försäkringen dock, bolagen har fått upp ögonen för denna "scooter" fluga och har chockhöjt premierna!!!!


Lönar sig klart att titta på något runt 200-250cc istället för 125cc då 125'or fortfarande förknippas med 16-åringar = crash & bang!!! en större scooter är ofta billigare i försäkring än både 50cc & 125cc, ett litet exempel, här i Enköping kostar en 50cc EU-moppe runt 4.000.- helförsäkrat/helår, en 125cc scooter runt 1.500.- hel/hel medan en Aprilia Sport City 200cc gick på 800.- hel/hel, har man sedan hojen med Bilsport & MC så kan man få ännu bättre pris....

Aprilia SR 125, Gilera Runner 180cc & Italjet Dragster 180cc är nog det roligaste i 2-takts väg men en 200 - 250cc 4-taktare typ Aprilia Sport City 200cc är väl det roligaste i scooterväg idag, därför "Shumi" åker en sån.....

DP says: En fläskig Aprilia Scarabeo 500cc gör 170blås och är bekväm som en Benz....
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
mloren skrev:
2139745 Detta låter högintressant då jag är på gång att införskaffa ett dyligt fordon.
Dock är jag skeptisk til billiga grejer men jag börjar mjukna.

Hur länge har du haft den?
Funkar den väl?

Var inne o kollade deras hemsida o den ser ju O.K ut på bild.

Har inte haft den så länge alls, bara 4 mil hittils, har inte ens fått regskylten, men pratade med en som haft modellen tidigare av samma märke, och denna är bättre mer uppdaterad modell. Jag har själv haft eu-moped TGB (taiwan) och denna känns minst lika påkostad, om inte ännu bättre i plasten till och med, när jag köpte eu-moppen gav jag 15 000 för den beggad 1 år och 500 mil, denna är ju ny och 0 mil.

Lättservat så det förslår med, man byter växellådsoljan och motor oljan(5 minuters jobb) efter 50 mil, sen skall Motorolja bytas med intervall 150-200 mil och 0,8 liter ca, växllådsoljan byts efter första 50 milaservice och sedan varje 600-800 mil, sen skall man blåsa rent luftfiltret och byta det med intervaller. Det är ju variator bara gasa och bromsa och remmen håller nog minst 4000 mil, skiva fram och trummor bak, motormässigt och drivlina tror jag detta kommer vara som en duracellkanin och bara gå och gå, sen om det blir glipor i plasten el om det är lättrepigt el spricker, så who cares, efter några år kan man med förtjänsten från att ha en extra bil, dumpa priset på den och handla nytt igen :hihi :)

DP skrev:
2139980 sportlover in da house:
KOLLA försäkringen dock, bolagen har fått upp ögonen för denna "scooter" fluga och har chockhöjt premierna!!!!


Lönar sig klart att titta på något runt 200-250cc istället för 125cc då 125'or fortfarande förknippas med 16-åringar = crash & bang!!! en större scooter är ofta billigare i försäkring än både 50cc & 125cc, ett litet exempel, här i Enköping kostar en 50cc EU-moppe runt 4.000.- helförsäkrat/helår, en 125cc scooter runt 1.500.- hel/hel medan en Aprilia Sport City 200cc gick på 800.- hel/hel, har man sedan hojen med Bilsport & MC så kan man få ännu bättre pris....

Aprilia SR 125, Gilera Runner 180cc & Italjet Dragster 180cc är nog det roligaste i 2-takts väg men en 200 - 250cc 4-taktare typ Aprilia Sport City 200cc är väl det roligaste i scooterväg idag, därför "Shumi" åker en sån.....

DP says: En fläskig Aprilia Scarabeo 500cc gör 170blås och är bekväm som en Benz....

Har en jobbarkompis som har en Kymco 500 el 600 cc, men den är tung 215 kg, så det är ju som en stor hoj och otymligt och då är hela idén med kortpendlingssmidigt fordon åt fanders..försäkringsmässigt ger han 2400 helår helförsäkring, rätt bra i alla fall, han har iofs längre till jobbet 1,5 mil och den drar ca 0,4 blandad körning, de är också bra, men priset är väl 50-60 så där spricker idén igen....

För övrigt med billigar kinagrejor..köpte en cross med 125 cc, som verkligen plågats i timtal!! Byter oljor, inget metallbitar med alls, startar skitlätt, och går kanon, går bättre än dyrare 125 crossar, och den kostade 6900 kr, har allt, uppside downgaffel, tigsvetsat aluram, blombladsskivor fram o bak, samt givetsvis stålomspunna bromsslangar, det var ett riktigt fynd!! Sen att det blir småmek när man misshandlar en hoj, med kjedjespännare som släppte, fick spänna upp bromsslangen med buntband, fixa läckage i bräsnlelangen(klena slangar..)men det hör charmen till med billig cross.
 
Last edited:

mloren

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Smögen
Hoj
Ett par dussin drygt, fördelat på 10 fabrikat
sporTlovEr skrev:
2140251 Har inte haft den så länge alls, bara 4 mil hittils, har inte ens fått regskylten, men pratade med en som haft modellen tidigare av samma märke, och denna är bättre mer uppdaterad modell. Jag har själv haft eu-moped TGB (taiwan) och denna känns minst lika påkostad, om inte ännu bättre i plasten till och med, när jag köpte eu-moppen gav jag 15 000 för den beggad 1 år och 500 mil, denna är ju ny och 0 mil.

Lättservat så det förslår med, man byter växellådsoljan och motor oljan(5 minuters jobb) efter 50 mil, sen skall Motorolja bytas med intervall 150-200 mil och 0,8 liter ca, växllådsoljan byts efter första 50 milaservice och sedan varje 600-800 mil, sen skall man blåsa rent luftfiltret och byta det med intervaller. Det är ju variator bara gasa och bromsa och remmen håller nog minst 4000 mil, skiva fram och trummor bak, motormässigt och drivlina tror jag detta kommer vara som en duracellkanin och bara gå och gå, sen om det blir glipor i plasten el om det är lättrepigt el spricker, så who cares, efter några år kan man med förtjänsten från att ha en extra bil, dumpa priset på den och handla nytt igen :hihi :)


Låter vettigt, det som oroar mig är att jag flera till salu med 15-25mil på mätaren, känns lite som man inte är nöjd om man säljer så fort.

Håller helt med i ditt resonemang om plast o passform, det viktiga är att den fungerar mekanisk bra. Sen kan men ju bara tappa 12000:- och om man så skänker bort den efter ett år är det en bättre affär än med dom flesta mc-affärer man gjort.

Synd bara att det verkar vara flera veckors leveranstid....jag vill ha en på måndag!!
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
mloren skrev:
2140285
sporTlovEr skrev:
2140251 Har inte haft den så länge alls, bara 4 mil hittils, har inte ens fått regskylten, men pratade med en som haft modellen tidigare av samma märke, och denna är bättre mer uppdaterad modell. Jag har själv haft eu-moped TGB (taiwan) och denna känns minst lika påkostad, om inte ännu bättre i plasten till och med, när jag köpte eu-moppen gav jag 15 000 för den beggad 1 år och 500 mil, denna är ju ny och 0 mil.

Lättservat så det förslår med, man byter växellådsoljan och motor oljan(5 minuters jobb) efter 50 mil, sen skall Motorolja bytas med intervall 150-200 mil och 0,8 liter ca, växllådsoljan byts efter första 50 milaservice och sedan varje 600-800 mil, sen skall man blåsa rent luftfiltret och byta det med intervaller. Det är ju variator bara gasa och bromsa och remmen håller nog minst 4000 mil, skiva fram och trummor bak, motormässigt och drivlina tror jag detta kommer vara som en duracellkanin och bara gå och gå, sen om det blir glipor i plasten el om det är lättrepigt el spricker, så who cares, efter några år kan man med förtjänsten från att ha en extra bil, dumpa priset på den och handla nytt igen :hihi :)


Låter vettigt, det som oroar mig är att jag flera till salu med 15-25mil på mätaren, känns lite som man inte är nöjd om man säljer så fort.

Håller helt med i ditt resonemang om plast o passform, det viktiga är att den fungerar mekanisk bra. Sen kan men ju bara tappa 12000:- och om man så skänker bort den efter ett år är det en bättre affär än med dom flesta mc-affärer man gjort.

Synd bara att det verkar vara flera veckors leveranstid....jag vill ha en på måndag!!

JA det är kruxet, jag beställde min torsdag 9 mars, då var det 15 minus ute..exakt 7 veckor senare var den hemma, torsdag 27 april, fungerade perfekt med leverans och allt, beställde och gjorde allt via nätet. De skickade mail när det var på gång, så kan man kolla även via trendimports sida via inloggning, var den var på väg då DHL började köra upp från Skåne till omlastcentralen i Eskilstuna.

Men köp en beggad och pruta lite annars! Har du vägarna förbi är du välkommen att komma och pilla, känna och ta en provtur :)
 
Last edited:

mloren

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Smögen
Hoj
Ett par dussin drygt, fördelat på 10 fabrikat
Det blev ingen Kines, det blev en Japan.-
Köpte mig en Honda Lead 100.
Honda är för mig god kvalitet och med 5år garanti är det ju aldrig fel.

Hade dom inte haft väntetid skulle nog Kineserna fått sålt en till.
 

scud

meldeM
Gick med
19 Apr 2004
Ort
..
Hoj
HYM 1100S
mloren skrev:
2148029 Det blev ingen Kines, det blev en Japan.-
Köpte mig en Honda Lead 100.
Honda är för mig god kvalitet och med 5år garanti är det ju aldrig fel.

Hade dom inte haft väntetid skulle nog Kineserna fått sålt en till.
Lite bilder och prisuppgifter skulle sitta fint. Var köpte du den?
 

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Ort
K-town
Hoj
Husa 650, kawwa 250
Skulle sattsat på 4-takt.
Inte så kul och gå runt o lukta 2-takt hela dagarna.
 

Barbone

Ny medlem
Gick med
28 May 2004
Ort
H
Hoj
yamaha -06
Jag var ute efter något billigt att åka till jobbet på och tittade först på en ny baotian 125:a som var grymt ful men billig (12900),tyvärr tog det nästan en industrisemester att komma upp i 70 med den och den gjorde ca80 i
nedförsbacke så det var inget för mig som har två mil till jobbet varav en mil 110 väg.

Efter missnöjet med kinesen så fick det bli en japan istället
hittade en YAMAHA Cygnus X 125:a (4T) som var lite dyr
men man får visst betala för bra saker så 24900kr fattigare lämnade jag butiken utan att ha provkört en meter.
Har inte ångrat mig en sekund kan jag säga,den accar lätt ifrån normal
bilisten upp till 80 (känns skönt att komma undan virrpannorna vid rödljusen)och toppar ca105 med lite hemlängtan och drar ca0,3/mil

Ganska nöjd med att tanka fullt och åka till jobbet under en vecka för 70kr.
 

Bifogat

  • 2006_XC125N_Color_Gun-Metallic_tcm36-88573.jpg
    2006_XC125N_Color_Gun-Metallic_tcm36-88573.jpg
    71.3 KB · Visningar: 479

Tobias

xXxXxXxXxXxXxXx
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
Svart GSXR750 -98 *SÅLD*, XR600 *SÅLD*, KTM 625 SXC *SÅLD*, KTM 525 -05
O för mig blev det en Aprilia SR125 -01:a med under 400mil på mätaren.
Riktigt kul o köra faktiskt och att priset blev sjukt bra gör ju inte saken sämre ;-)
 

PeP

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Halmstad
Hoj
Honda X11 original edition, Skyteam Gorilla 110cc
Varför inte köp en billigare äldre eller motorsvagare mc? min XJ 600 kostar mig 1200kr i försäkring den dricker under halvlitern milen ett bra alternativ till en scooter tycker jag
 

mloren

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Smögen
Hoj
Ett par dussin drygt, fördelat på 10 fabrikat
scud skrev:
2148039 Lite bilder och prisuppgifter skulle sitta fint. Var köpte du den?

Finns nya -05ór på www.biketrollhattan.se för 16995:-.

Test i expressen:
http://expressen.se/index.jsp?a=64401

Riktigt trevlig liten sak, dock ingen raket för landsvägskörning.(max ca 80 km\t)
Men för staden och i samhällen är den suverän.

Svårt att se att någon kan ge mer för pengarna än den här.
(kvalitet, garantier, o.k design m.m)
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
mloren skrev:
2148029 Det blev ingen Kines, det blev en Japan.-
Köpte mig en Honda Lead 100.
Honda är för mig god kvalitet och med 5år garanti är det ju aldrig fel.

Hade dom inte haft väntetid skulle nog Kineserna fått sålt en till.

Lite faktrapporter vore kul! Har provsuttit en sådan, jag personligen satt rätt illa med mina 193 cm, men den är smidig till alla mått!
 

moestberg

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Falun
Hoj
Honda Transalp -02
Barbone skrev:
2148338 Jag var ute efter något billigt att åka till jobbet på och tittade först på en ny baotian 125:a som var grymt ful men billig (12900),tyvärr tog det nästan en industrisemester att komma upp i 70 med den och den gjorde ca80 i
nedförsbacke så det var inget för mig som har två mil till jobbet varav en mil 110 väg.

Efter missnöjet med kinesen så fick det bli en japan istället
hittade en YAMAHA Cygnus X 125:a (4T) som var lite dyr
men man får visst betala för bra saker så 24900kr fattigare lämnade jag butiken utan att ha provkört en meter.
Har inte ångrat mig en sekund kan jag säga,den accar lätt ifrån normal
bilisten upp till 80 (känns skönt att komma undan virrpannorna vid rödljusen)och toppar ca105 med lite hemlängtan och drar ca0,3/mil

Ganska nöjd med att tanka fullt och åka till jobbet under en vecka för 70kr.

Jag vill också ha en sån tror jag... Synd att de är liite för dyra för mig! Du har PM:)
Är skillnaden mellan en Kymco Movie 125 och en Yamaha Cygnus 125 som natt och dag eller är de jämförbara??
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top