12V Kylbox, vilken? Var?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ska ha en kylbox till bilen i sommar, så jag kan ha fett med Rosé wherever I go. :yoparty
Typ.

Vem säljer sådant, och vilken är bra? Hittade ett gammalt test där det visar sig att varannan är värdelös, ungefär bokstavligen.

http://www.testfakta.se/img/2007/7/4/15619.pdf

De boxar som är bra hittar jag inte på nätet, förstås. :mad:

Vore strålande om någon vet en vettig som säljs på en affär som man inte behöver krångla ihjäl sig för att ta sig till. Kall är det jag bryr mig om, och storlek. Energiåtgång är sjukt ointressant.

Mekonomen har 4 olika, hur stor ska du ha?
26, 30, eller 35 liter.

Last edited:
Mekonomen tydligen lite bättre alternativ, öb för 349:- kommer jag nu lämna tillbaka.

Waeco är märket man ska köpa. Det brukar kosta lite men det smakar å andra sidan bäst.

I lastbilar används nästan uteslutande Waecos grejer vilket är ett mycket gott betyg.

Mekonomen har just nu en drive som sagt. Fördelen är att du även kan koppla in boxen till ett 230v uttag med vanlig stickkontakt samt via cigguttaget i bilen vilket betyder att du kan kyla drickat även i sommarstugan! =). Riktigt chill box

Fördelen är att du även kan koppla in boxen till ett 230v uttag...
Du och de flesta andra har missförstått trådskaparens fråga. Han vill veta vilka som kyler bra/bäst och vilka som inte gör det. Inte vilka som går-att-koppla-in-i-sommarstugan...

Waeco är märket man ska köpa. Det brukar kosta lite...
1495 kr för snikmodellen, närmare bestämt.

:brinnerup

http://www.waeco.se/(S(fqncuyqxg440dv55i35sez55))/engine.wbf

Last edited:
Är i exakt samma situation. När jag kollat så har de stora boxarna exakt samma styrka på aggreggatet som de mindre modellerna. Det är ju helt värdo eftersom en större volym kräver mer kräm.

Vilken Box har starkast kylkraft blir därmed frågan?

Waeco är märket man ska köpa. Det brukar kosta lite men det smakar å andra sidan bäst.

I lastbilar används nästan uteslutande Waecos grejer vilket är ett mycket gott betyg.

Word!:tummenupp Annars så fungerar mekonomens bra så långe du har någon kylklamp i och försöker använda ström så mycket som möjligt!

...Hur är det med förbrukning på dessa? Jag är på jakt efter en kylväska som kombinerad hyfsad effekt med låg förbrukning då tanken är att ha den i båten när man är ute och övernattar. Är det hopplöst om man inte har fem lastbilsbatterier som förbrukningsbatterier eller finns det någon kylväska som inte tömmer batterier som min tvåtaktare tömmer soppatanken?!

...Hur är det med förbrukning på dessa? Jag är på jakt efter en kylväska som kombinerad hyfsad effekt med låg förbrukning då tanken är att ha den i båten när man är ute och övernattar. Är det hopplöst om man inte har fem lastbilsbatterier som förbrukningsbatterier eller finns det någon kylväska som inte tömmer batterier som min tvåtaktare tömmer soppatanken?!

Enligt Mekonomen 3 amp.

Det är just där som det skiljer. De billiga (som har peltierelement) drar mycket ström. I en båt går det att ligga säg två dygn utan laddning med 140 Ah förbrukningsbatterier med en peltierbox om man har den avstängd på nätterna för att spara ström. En kompressorbox drar ca 20% av förbrukningen hos en peltierbox. Kompressorboxarna har därtill ofta större kylkapacitet och dessutom ställbar temp, så de går i vila när de uppnått inställd temp. Peltierboxarna står och tuggar hela tiden.

Jag har en 32-liters Isoterm i båten. Drar 0,7 A i snitt vid 12-voltsdrift. Kostar en del men en sån frihet att slippa tänka på att slå av och på kylen för att spara ström.

http://www.benns.se/kylbox-32-liter-acdc-p-2090.aspx

Last edited:
Enligt Mekonomen 3 amp.

Var hittar du all info om deras grejer? De har ju inte ett skit på hemsidan i alla fall. :mad:
Om jag köper något på Mekonomen så måste jag ljuga för sambon, något jag gärna undviker. Hon kommer inte sätta sig i en bil med något som har med den där jävla bruden i reklamen att göra, det är jag nästintill bombrepesäker på.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick