145 mil på 125cc

nokte

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2011
Hoj
Suzuki Intruder 600 -96
Började vi 3-4 tiden i Sundsvall och körde på E4:an neråt till Söderhamn där jag campade på stenö camping.

Nästa dag så tog jag rut 50 till Falun i dalarna och övernattade hos mina kusiner.

Efter den natten så åkte jag vidare mot Ludvika för att jag såg på Hondas hemsida att man kunde provköra deras nya CBR där.
men icke sa Nicke det kunde man inte så jag fortsatte vidare mot Karlstad och slog upp tältet på nån camping kom inte ihåg va den hette men dyrt va det iaf... :gnissla

Fortsätter nästa dag mot Arvika där jag tankar för att klara en färd genom Norge.
Åker till Charlottenberg för att komma över gränsen där.
Åker till Kongsviner och fortsätter enda upp till Elverum för att hitta en tankstation, men som lyckan far med mig så har jag varken norska eller svenska kontanter inte heller ett kort som fungerar.
Virrar runt där ett tag för att hitta rätt väg till gränsen också :näsblod
Men hade kvällen innan räknat ut att det borde funka att komma till någon vettig tankstation i Sverige innan bensinen är slut.

Så drog kosan mot Sälen och tankade på deras sabbla tankstation från 70-talet där man inte ens kunde se igenom skyddsplasten till kort panelen :tungan

Men efter nöd och näppe är jag där ifrån med full tank och påväg uppåt igen till Särna där jag tar den härligt kurviga vägen förbi Lövnäsvallen och Lillhärdal och kommer slutligen till Sveg.
Där jag tar 84:an till Hudiksvall där jag får slut på både soppa, pengar och batteri på mobilen.

Jo föressten jag ringde farsan och bad han stoppa in en 100 på kortet till bensin och att mobilen höll på att dö efter ordet "dö" så dog mobilen

drar en djup suck och tar fram en godis :yoparty
Står i dryga 15 min vid en mack tills jag går fram och drar kortet och börjat tanka :)
Då kommer det fram 3 hojar till 2 landsvägs/enduro hojar Africa twin och någon till tror jag det va :va
Plus en glidare som jag tog för en Harley.
Pratade lite med Harley åkaren och åkte senare hemåt.

Som ni ser så sov jag inte någonting Karlstad -Elverum - Hudik- Sundsvall.
Det va för jag körde 85 mil sträck den dagen :)
Tolv timmars hojkörning på en dag.
Dom sista 4 timmarna i 8-10+.
Frös ganska rejält ;)

Va en rolig tripp kan jag säga!

Men om någon har sätt en Honda varadero 125 dom senaste 5 dagarna med leovince slip-on och en snubbe med en ryggsäck på magen och en ryggsäck på ryggen så hade det varit kul om ni skrev här :D

Resan började den 10 augusti vid 3 tiden och avslutades den 14 augusti vid tolv tiden på natten :)

Bifogat

• DSC00527.jpg
    DSC00527.jpg
    254.8 KB · Visningar: 368
  • DSC00624.jpg
    DSC00624.jpg
    238.4 KB · Visningar: 345
  • DSC00659.jpg
    DSC00659.jpg
    242.4 KB · Visningar: 324

nokte

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2011
Hoj
Suzuki Intruder 600 -96
Tack tack :)

Helt ensam.
Inget man tänker så mycket på när man åker men på kvällarna va det inte så najs :(
Blir nog sällskap nästa gång! :)

Raffe

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2010
Hoj
01 suzuki sv650s
Härlig reda helt klart :tummenupp:Bugar

Funderar på att göra något liknande nästa år med min lilla 125a :rolleyes:

Zalfus

Medlem
Gick med
27 Feb 2006
Hoj
S1000RR -12 racehoj
Låter trevligt! Men får man fråga hur du tänkte när du inte tog med dig varken cash eller kort som fungerar? :va Eller var de bara osis att kortet strulade? För du verkade ju lyckas tanka vid senare tillfälle?

nokte

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2011
Hoj
Suzuki Intruder 600 -96
Låter trevligt! Men får man fråga hur du tänkte när du inte tog med dig varken cash eller kort som fungerar? :va Eller var de bara osis att kortet strulade? För du verkade ju lyckas tanka vid senare tillfälle?

Jag skickade SMS till 118118 och dom sa att kortet skulle fungera i Norge men det fungerade då alltså överallt förutom på dom mackar jag va på, så ja osis :död

Eller så hade dom fel, ingeN är död iallafall så det vart bra med det :tummenupp

Faktiskt tänkte jag inte så mycket på't alls bara körde.. hehe... xD

qzr

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2010
Hoj
Ducati Multistrada 1200ST 2011
Har du inga kompisar? ;)

Skämt å sido..

Hur långt kommer du på en tank eg?

qzr

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2010
Hoj
Ducati Multistrada 1200ST 2011
Förresten så är norrmän knäppa, dom tar bara sin egen variant av visa i mindre butiker, för den har låg kortavgift. Större ställen tar för det mesta riktig visa

Häggis

Gubbe i övre tonåren 40+
Gick med
2 Oct 2010
Hoj
Monark med 1 gk (gubbkraft)
:tummenupp Skitkul att läsa om din resa, grabben har en likadan hoj -härifrån till evigheten på en tank och en kanon 125:a för långfärd.
Hoppas du får med dig en kompis nästa gång, vi behöver fler 16 åringar som kör hoj.

nokte

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2011
Hoj
Suzuki Intruder 600 -96
Har du inga kompisar? ;)

Skämt å sido..

Hur långt kommer du på en tank eg?

låga varv 2k-8k rpm så 45 mil ungefär mer eller mindre.
Höga varv 9k-12k rpm så 37 mil :)

jag har en ryggsäck i denna storleken - http://www.deuter.com/media/download/Aircontact75u10_AnthraciteSteel.jpg
-
undrar hur det går att köra med en sån, för en lsån sak som du har gjrot vill jag också prova :)

Hur menar du?
Det jag gjort med ryggsäckarna? :)
Jag satt en stor bak och en liten fram.
Om du sätter på den fram först så låser den sig på något vis när du sätter på den bak.
Lycka till :tummenupp

Last edited:

nokte

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2011
Hoj
Suzuki Intruder 600 -96
:tummenupp Skitkul att läsa om din resa, grabben har en likadan hoj -härifrån till evigheten på en tank och en kanon 125:a för långfärd.
Hoppas du får med dig en kompis nästa gång, vi behöver fler 16 åringar som kör hoj.

Härligt!

ja det är en riktigt bra hoj!
När man börjar få ont i röven vid ca 20 mil är det bara att stiga av i 2 minuter sätta sig och börja åka igen sen tar det 20 mil till innan smärtan kommer tillbaks ;)
Fast det gör igentligen inte så ont att man måste kliva av alls men om man är öm om lilla stjärten är kanske det ett bra tips.

En längre vindruta hade dock varit ett plus.
Vilket går att köpa som orginal tillbehör hos honda eller som piratdel i england för ynka några hundralappar :)

Xises

Fartgalen stoppkloss
Gick med
8 Jul 2010
Hoj
En blå lill-retta, Honda CBR 125 R Repsol, Yamaha WR 250 f -08
Jag var också på MC-semester på ungefär samma sträcka som din resa, även det med en varadero 125 :) Jäkligt fina hojjar!

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Bra gjort !:tummenupp
Då vet du till nästa tur Cash is King.
Det är normalt inga problem med svenska kronor i Norge.
Inte bästa kursen i affärer men i varje fall brukar det gå handla bensin.

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Hoj
Bandit -09
låga varv 2k-8k rpm så 45 mil ungefär mer eller mindre.
Höga varv 9k-12k rpm så 37 mil :)

Hur menar du?
Det jag gjort med ryggsäckarna? :)
Jag satt en stor bak och en liten fram.
Om du sätter på den fram först så låser den sig på något vis när du sätter på den bak.
Lycka till :tummenupp

Mena mer bara om bekvämligheten - då jag hört att någon sagt att om du har en sån stor tung ryggsäck så drar den ner dig i sadlen och kommer få din röv att gå sönder inom några timmars lopp.

Raffe

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2010
Hoj
01 suzuki sv650s
Mena mer bara om bekvämligheten - då jag hört att någon sagt att om du har en sån stor tung ryggsäck så drar den ner dig i sadlen och kommer få din röv att gå sönder inom några timmars lopp.

Jag har hört att man ska spänna lös den lite så att den står lite på mcn för att avlasta personen :tummenupp

nokte

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2011
Hoj
Suzuki Intruder 600 -96
Jag har hört att min röv klarade sig måttligt fint :)
Men Raffs förslag låter vettigt.
Den bak antar jag vilade på sadeln men inte den lilla.
Den var dock inte så tungt packad.
Röven började kännas efter ca 20 mil men det va aldrig så att man egentligen behövde gå av för det gjorde så ont inte ens när jag körde dom 80 långa milen hem.
Bara att lyfta arslet och sätt sig ner igen. :)
Jag körde dock i jeans. hehe

Dubble0zero

Medlem
Gick med
26 Apr 2006
Hoj
04 BMW R1100S, 07 BMW G650XCountry
Jag hade en Varadero 125a själv när jag var 16, väldigt trevlig hoj!
Bra väghållning, stark för att vara laglig 125a (den gör 120 även med packning eller passagerare), och bekväm.
Det är också kul att se att det finns folk som kör lite längre sträckor med 125a, egentligen så behöver man ju inte mer motor än så för att köra touring.

Angående ryggsäckar, jag personligen får ont i axlarna om jag kör längre sträckor med ryggsäck. Att släppa på remmarna och ställa den på sadeln fungerar, dock så får man komma ihåg att det är inge trevligt att köra omkull med nått stort och möjligtvis hårt på ryggen. Även om man bara har mjuka saker i ryggsäcken så kan den skada genom att man inte kan rulla obehindrat, man kastas i stället upp en bit för varje varv och slår ner i backen sen. Jag vet inte exakt hur stor risken är att det händer, men det har hänt och jag känner en som inte kunde gå på nästan ett år för att nerverna i benen "slogs sönder" av den behandlingen, han blev bra igen, men enligt läkarna så var det inte självklart. Sen är ju förstås risken för skador ännu större om man rullar in i ett träd, men om man har tur nog att ha en någorlunda avåkningszon så kan ryggsäcken förstöra den.

Det bästa är att helt enkelt spänna fast ryggsäcken på hojen, det brukar inte vara svårt, på Varaderon finns ju t.o.m. pakethållare att spänna i, men även på hojar utan pakethållare så brukar man hitta nått att fästa spännremmar i. Kom ihåg att inte ha några lösa remmar fladdrande som kan åka in i hjulet bara, det kan också gå illa.

Uch, nu låter jag som en gammal gubbe som "vet" hur saker är, men det kan vara värt att tänka på.
Det är i alla fall väldigt trevligt att se 16 åringar som kör hoj, och speciellt att det finns några som kör touring. Jag själv körde några resor till Norge med Varaderon när det begav sig, jag tror dock inte att jag klämde 85 mil i sträck på den (sånt tok har jag bara gjort efteråt). =)

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping