15-åring omkom i motocrosstävling

Roach

Can't tuch This!
Gick med
18 Oct 2010
Ort
Överallt
Hoj
YZ 250 F
Tycker att det är väldigt hemskt när sådant här händer.
Tankarna går till familj och vänner.

VIF komips, trots att jag inte kände dig. Kör som fan där uppe så ses vi snart!

Jag personligen kommer dedikera min crossåkning imorgon och på onsdag till min okände crosskompis.

Här är taget direkt ifrån artikeln på SVD.se

"En 15-årig motocrossförare avled på söndagen vid SM-tävlingarna på Malmabanan i Västerås.

Det är den fjärde dödsolyckan inom mc-sporten i år. Utvecklingen förbryllar Svenska motorcykel- och snöskoterförbundet (Svemo).

Det var i första heatet i MX2-klassen, tidigare 125-klassen, den tragiska olyckan framme.

- Strax efter start sker en omkullkörning och ett par stycken går omkull, säger Peter Isberg, koordinator för motocross på Svemo och på plats på Malmabanan.

Trots att läkare mycket snabbt var på plats och den 15-årige pojken fördes till sjukhuset i Västerås gick hans liv inte att rädda.

Efter olyckan samlades tävlingsledningen och beslutade att avbryta tävlingarna som var den fjärde av sex SM-deltävlingar i motocross.

- Det som händer nu är att Svemo kommer att tillsätta en utredning, det är praxis vid svåra olyckor, säger Peter Isberg.

Dödsolyckan i Västerås är den fjärde inom motorcykelsporten i Sverige år och den tredje inom motocross. Inte sedan 2007 har antalet olyckor med dödlig utgång varit så många.

Per Westling är generalsekreterare på Svemo. Han säger att det är oerhört frustrerande att trenden vänt. Förbundet kan trots omfattande utredningar inte se några gemensamma faktorer bakom olyckorna.

- Vi kan inte se vad som hänt, det finns inget mönster för olyckorna mer än att de är olyckor allihopa, säger han.

Med utredningarna som grund söker man nu med ljus och lykta efter tänkbara förändringar att göra för att minska risken för framtida olyckor. Motocrosscyklarnas storlek, banornas utformning, rådande regelverk och sjukvård är några av bitarna som undersöks. Men också förarnas fysik kan spela in vid en olycka, säger Per Westling.

- Det är en av de många teorier vi jobbar med nu, är det så vill vi ha det bekräftat och i så fall reda ut vad gör vi åt det. Eller vad förarna gör åt det."

VIF kompis :(
 

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Ort
Eslöv
Hoj
Cagiva mito f 00
fan va tråkigt :( inte ens fått chansen att brassa på vägarna på egen hand!

rip!
 

Daffa

Sporthojsnörd
Gick med
11 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki VN 900 Bobber Edition, Kawasaki Zx6-R -08, KTM Duke II 640 "Limited edition" -06
Blir oerhört ledsen när en sådan ung människa som har hela sin karriär framför sig...

Tankar går till familj och vänner!

R.I.P
 

Sledden

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2010
Ort
Hemma
Hoj
Kawa
Tänker på familj och vänner! Riktigt hemskt när man så ung ska behöva sätta livet till =(
 

MC Doktorn

Guest
Tyvärr en son till en bekant och en riktig talang :(

3 liv har fått sättas till i MX inom loppet av ett par månader, unga lovande förare.:(:(:(
 
Last edited:

pulkaskurk

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Ort
norrtelje
Hoj
wr450 blivande 450GP leksak :)
Usch så hemskt för alla hans närstående, tom jag blir illamående av bara tanken :(

Det enda vi får försöka glädja oss åt är att han fick göra det som han antagligen tyckte var det roligaste i hela världen ända in i det sista.

Vila i frid
 

Roach

Can't tuch This!
Gick med
18 Oct 2010
Ort
Överallt
Hoj
YZ 250 F
Vi på Järva MK ska hålla en tyst minut för att hedra våran fallna crossbroder och även för alla andra som fått sätt livet till för sporten som vi alla älskar.

Den tysta minuten blir vid starten av Träningen för RaceAcademy på Måndag 5/9. Crosskläder på och avslutas med varvande motorer.

Vi vill hedra alla crossåkare som råkat illa ut.
Visa erat stöd och göt oss sälskap. Vid 19:00 har vi den tysta minuten.

Ta hand om er.
MVH
 

Roach

Can't tuch This!
Gick med
18 Oct 2010
Ort
Överallt
Hoj
YZ 250 F
UPPDATERING om olyckan.

Såhär skriver SVEMO på hemsidan www.svrmo.se

"Beslut till följd av olyckan på Malmabanan

Under kvällen måndag 29 augusti genomfördes ett telefonmöte med berörda ledare inom SVEMO. Målsättningen var att se vilka åtgärder som kan vidtas omgående till följd av de olyckor som inträffat. Frågan är svår dåtydligasambandmellanolyckorna saknas.

För att "bredda" fokus och hitta nya infallsvinklar beslutade mötet att: -Låta utreda händelsen på Malmabanan på samma sätt som tidigare skett. - Tillsätta en "tvärsammansatt" grupp för att se över hela verksamheten och fånga upp och analysera alla synpunkter, förslag och frågor som kommit in till SVEMO efter den senaste händelsen. Gruppen skall bestå av Agneta Andersson styrelsen, Jan-Eric Sällqvist motocrossektionen, Peter Isgren koordinator motocross, Jan-Olof Svärd förbundsläkare, samt Per Westling generalsekreterare. Dessutom skallgruppen kunna ta hjälp av HugoMellanderTSREsom utrett olyckorna.

Sektionen fattar beslut om att: - Gå ut med en kallelse till samtligadomareoch banbesiktningsmän (i media har uppgifter om att kalla tävlingsledare förekommit, detta är alltså inte fallet). Samtligaskall kallas till ett stormöte som skall läggas så snart som möjligt i tid. Mötets tid och platsskalldock optimerasså att så mångasom möjligt kan närvara.Mötetsuppgiftär kunskapsutbyte samt beslut om eventuella förändringar i arbetsrutiner. - Sektionen kommer att gå ut med en uppmaning till samtliga klubbar att omgående se över banorna särskilt med avseende på banmarkeringar, avåkningszoner och störrehopp/dubbelhopp. - Sektionen uppmanar samtligaförare att se över sin personliga skyddsutrustning särskilt med avseende på överkroppen. Inom detta område skall åter göras en genomgång för att se om regler och rekommendationer är tillräckligt braoch tydliga.

Per Westling GS SVEMO"

Mvh
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Sjukt tråkigt att folk ska behöva omkomma för att man ska reflektera över brister i säkerheten. Hoppas att det kommer ut något vettigt ur Svemos möten nu
 

Roach

Can't tuch This!
Gick med
18 Oct 2010
Ort
Överallt
Hoj
YZ 250 F
Sjukt tråkigt att folk ska behöva omkomma för att man ska reflektera över brister i säkerheten. Hoppas att det kommer ut något vettigt ur Svemos möten nu

Håller med. Hoppas att säkerheten blir bättre.

Har hört att Svemo funderar på vikt och längd krav för att man ska få köra de större hojarna. Motiveringen till det är att en kille på 45 kg mot en motorcykel på 90 är ingen bra kombo. I situationen av att man klotar så klarar sig en kille på 65 kg mycket bättre. (OBS vikterna var exempel, har ingen aning om det faktiskt blir så. Men det har snackats lite om de)
 

Dr. H

Sporthojsnörd
Gick med
5 Aug 2008
Ort
Västerås
Hoj
GSXR 1000 K8
Så tragiskt.


Hatar från hela mitt hjärta föräldrarna till cross- och speedwayförare som är5-15 år gamla. De är ett ytterst speciell samling människor som kort och gott äcklar mig.
Det är baserat helt och hållet på min personliga erfarenhet av dem jag haft oturen att träffa hittills, så har du själv en sådan förälder; ta inte åt dig, det kanske inte gäller just dina päron.

Har historier i bagaget som skulle få vem som helst att skaka på huvudet.
Usch o fy och fan.
 

Dr. H

Sporthojsnörd
Gick med
5 Aug 2008
Ort
Västerås
Hoj
GSXR 1000 K8
Så tragiskt.


Hatar från hela mitt hjärta föräldrarna till cross- och speedwayförare som är5-15 år gamla. De är ett ytterst speciell samling människor som kort och gott äcklar mig.
Det är baserat helt och hållet på min personliga erfarenhet av dem jag haft oturen att träffa hittills, så har du själv en sådan förälder; ta inte åt dig, det kanske inte gäller just dina päron.

Har historier i bagaget som skulle få vem som helst att skaka på huvudet.
Usch o fy och fan.
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Alltid tragiskt när en ung person drabbas av en sådan olycka.

Man gör ett val om man vill ägna sig åt det man förhoppningsvis brinner för även när det finns risker. Händer olyckor inom de flesta sporter. Men hellre ta dessa risker än att stänga in sig i ett madrasserat rum och klicka på gilla-knappar från morgon till kväll.

En olycka är ju på sätt och vis en slumpmässig händelse, något oförutsett händer, en situation klaras inte upp, utgången kan vara lycklig eller fatal.

Slumpen har inget minne, bara för att det hänt 4 allvarliga olyckor minskar inte sannolikheten att en 5:e skall inträffa samma år. Eller att ett annat år är helt olycksfritt. Däremot är det bra att man ser över alla möjligheter att öka säkerheten och minska konsekvenserna när en olycka inträffar.

Vila i frid.
 

Lx3

Hojtjuvs hatare
Gick med
27 Oct 2005
Ort
Skogen...
Hoj
RMZ 250-13, TDM 850-98
Så tragiskt.


Hatar från hela mitt hjärta föräldrarna till cross- och speedwayförare som är5-15 år gamla. De är ett ytterst speciell samling människor som kort och gott äcklar mig.
Det är baserat helt och hållet på min personliga erfarenhet av dem jag haft oturen att träffa hittills, så har du själv en sådan förälder; ta inte åt dig, det kanske inte gäller just dina päron.

Har historier i bagaget som skulle få vem som helst att skaka på huvudet.
Usch o fy och fan.

Nu får du allt lugna dig lite med generaliserandet.

Vet mycket väl att det finns gott om rejäla stolpskott i den kategori du beskriver, men det finns även gott om exempel på motsatsen. Men nog om det nu, det här är minneslunden.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Den enda tanke som stör mig är att SVEMO emellanåt verkar "utreda" olyckor på ett sätt som ska frita dem från ansvar eller påföljder.

Fast just denna olyckan verkar inte omedelbart bestått i några fel.

Jag beklagar verkligen sorgen.
 

Skurken

Karisma som ett järnspett.
Gick med
29 Aug 2007
Ort
Varberg
Hoj
790 Duke
Vissa gör det dom älskar med livet som insats. Säkerheten blir alltid bättre men risken finns alltid där. Och kanske är det därför man håller på med sånt här. Adrenalinet pumpar och gränsen nås hela tiden, men tillslut går det över gränsen, och den gränsen kan inte SVEMO göra något åt tyvärr. Vissa älskar att sparka boll, andra älskar att köra motorcykel. Båda görs med livet som insats, men skillnaden är just att risken att nånting händer är olika stor.

Vila I Frid.
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Håller med. Hoppas att säkerheten blir bättre.

Har hört att Svemo funderar på vikt och längd krav för att man ska få köra de större hojarna. Motiveringen till det är att en kille på 45 kg mot en motorcykel på 90 är ingen bra kombo. I situationen av att man klotar så klarar sig en kille på 65 kg mycket bättre. (OBS vikterna var exempel, har ingen aning om det faktiskt blir så. Men det har snackats lite om de)

Jag tror mer på att se över hur banorna ser ut och hur reglerna är vid olika väder och att hålla efter dem

En av de som dog tidigare i år dog väl på en 85-klass?
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top