Tycker att det är väldigt hemskt när sådant här händer.
Tankarna går till familj och vänner.
VIF komips, trots att jag inte kände dig. Kör som fan där uppe så ses vi snart!
Jag personligen kommer dedikera min crossåkning imorgon och på onsdag till min okände crosskompis.
Här är taget direkt ifrån artikeln på SVD.se
"En 15-årig motocrossförare avled på söndagen vid SM-tävlingarna på Malmabanan i Västerås.
Det är den fjärde dödsolyckan inom mc-sporten i år. Utvecklingen förbryllar Svenska motorcykel- och snöskoterförbundet (Svemo).
Det var i första heatet i MX2-klassen, tidigare 125-klassen, den tragiska olyckan framme.
- Strax efter start sker en omkullkörning och ett par stycken går omkull, säger Peter Isberg, koordinator för motocross på Svemo och på plats på Malmabanan.
Trots att läkare mycket snabbt var på plats och den 15-årige pojken fördes till sjukhuset i Västerås gick hans liv inte att rädda.
Efter olyckan samlades tävlingsledningen och beslutade att avbryta tävlingarna som var den fjärde av sex SM-deltävlingar i motocross.
- Det som händer nu är att Svemo kommer att tillsätta en utredning, det är praxis vid svåra olyckor, säger Peter Isberg.
Dödsolyckan i Västerås är den fjärde inom motorcykelsporten i Sverige år och den tredje inom motocross. Inte sedan 2007 har antalet olyckor med dödlig utgång varit så många.
Per Westling är generalsekreterare på Svemo. Han säger att det är oerhört frustrerande att trenden vänt. Förbundet kan trots omfattande utredningar inte se några gemensamma faktorer bakom olyckorna.
- Vi kan inte se vad som hänt, det finns inget mönster för olyckorna mer än att de är olyckor allihopa, säger han.
Med utredningarna som grund söker man nu med ljus och lykta efter tänkbara förändringar att göra för att minska risken för framtida olyckor. Motocrosscyklarnas storlek, banornas utformning, rådande regelverk och sjukvård är några av bitarna som undersöks. Men också förarnas fysik kan spela in vid en olycka, säger Per Westling.
- Det är en av de många teorier vi jobbar med nu, är det så vill vi ha det bekräftat och i så fall reda ut vad gör vi åt det. Eller vad förarna gör åt det."
VIF kompis
Tankarna går till familj och vänner.
VIF komips, trots att jag inte kände dig. Kör som fan där uppe så ses vi snart!
Jag personligen kommer dedikera min crossåkning imorgon och på onsdag till min okände crosskompis.
Här är taget direkt ifrån artikeln på SVD.se
"En 15-årig motocrossförare avled på söndagen vid SM-tävlingarna på Malmabanan i Västerås.
Det är den fjärde dödsolyckan inom mc-sporten i år. Utvecklingen förbryllar Svenska motorcykel- och snöskoterförbundet (Svemo).
Det var i första heatet i MX2-klassen, tidigare 125-klassen, den tragiska olyckan framme.
- Strax efter start sker en omkullkörning och ett par stycken går omkull, säger Peter Isberg, koordinator för motocross på Svemo och på plats på Malmabanan.
Trots att läkare mycket snabbt var på plats och den 15-årige pojken fördes till sjukhuset i Västerås gick hans liv inte att rädda.
Efter olyckan samlades tävlingsledningen och beslutade att avbryta tävlingarna som var den fjärde av sex SM-deltävlingar i motocross.
- Det som händer nu är att Svemo kommer att tillsätta en utredning, det är praxis vid svåra olyckor, säger Peter Isberg.
Dödsolyckan i Västerås är den fjärde inom motorcykelsporten i Sverige år och den tredje inom motocross. Inte sedan 2007 har antalet olyckor med dödlig utgång varit så många.
Per Westling är generalsekreterare på Svemo. Han säger att det är oerhört frustrerande att trenden vänt. Förbundet kan trots omfattande utredningar inte se några gemensamma faktorer bakom olyckorna.
- Vi kan inte se vad som hänt, det finns inget mönster för olyckorna mer än att de är olyckor allihopa, säger han.
Med utredningarna som grund söker man nu med ljus och lykta efter tänkbara förändringar att göra för att minska risken för framtida olyckor. Motocrosscyklarnas storlek, banornas utformning, rådande regelverk och sjukvård är några av bitarna som undersöks. Men också förarnas fysik kan spela in vid en olycka, säger Per Westling.
- Det är en av de många teorier vi jobbar med nu, är det så vill vi ha det bekräftat och i så fall reda ut vad gör vi åt det. Eller vad förarna gör åt det."
VIF kompis