1500milaservice

Rat

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2004
Ort
Kalmar
Hoj
Rm 250 Ratbike!!
Va till ktm handlaren i stan(byn) och hörde vad dom tog för en service. och nu citerar jag som Sally brukar säga: "2200:- O då byter vi olja, filter och justerar ventilerna".... Tack så j :mad: la mycket!! Är ju ett skämt... Nu till frågan. Hur många av er fixar detta själva och skiter i den där grismärkningen man får på sitt lilla papper. Enda den kan va bra till är väl om man ska sälja nån gång? Men va fan man lever ju i nuet och lägger hellre pengar på lite annat lulllull :banana .
 

devetdu

- Förnekar allt...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
sthlm
Hoj
saknas och saknad
be någon hjälpa dig och bjud på en fika istället... fan någon löjlig stämpel skule jag skita i som köpar av en sm. det är ändå för långa intervaller som det står i boken tycker jag...
 

Honung

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2003
Ort
Östersund
Hoj
Yamaha FZ1-08
Rat skrev:
Va till ktm handlaren i stan(byn) och hörde vad dom tog för en service. och nu citerar jag som Sally brukar säga: "2200:- O då byter vi olja, filter och justerar ventilerna".... Tack så j :mad: la mycket!! Är ju ett skämt... Nu till frågan. Hur många av er fixar detta själva och skiter i den där grismärkningen man får på sitt lilla papper. Enda den kan va bra till är väl om man ska sälja nån gång? Men va fan man lever ju i nuet och lägger hellre pengar på lite annat lulllull :banana .

Håller med devetdu, ta hjälp av någon som vet vad han(hon) pysslar med och se och lär så fixar du det själv sen. Lämnade själv in på 100mila service(1600,-) men servar nu själv, då vet jag vad som blir gjort. Sen till intervallerna, jag har bytt olja+filter vid 20mil,100mil och bara olja vid 200mil, men det är jag de( pedant kallas det har jag hört av andra)
 

Heda

TopGun !!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bor lyckligt i Bomhus
Hoj
DRZ 400S -07 nu sänkt åt Lotta, Kingquad 450 "Smutsfrutt edition"
Muhahah, jag har bytt olja 5ggr på 10 tim, men det här är inte en "jag slösar med mest olja tråd" hihihih

Bebisarna behöver lite vård så man kan plåga dem med gott samvete :tummenupp

Honung skrev:
Håller med devetdu, ta hjälp av någon som vet vad han(hon) pysslar med och se och lär så fixar du det själv sen. Lämnade själv in på 100mila service(1600,-) men servar nu själv, då vet jag vad som blir gjort. Sen till intervallerna, jag har bytt olja+filter vid 20mil,100mil och bara olja vid 200mil, men det är jag de( pedant kallas det har jag hört av andra)
 

von reisen

Snacka går ju...
Gick med
29 Nov 2003
Ort
Småland
Hoj
Husqvarna 250 CR -03
Ta hjälp första gången med å ställa ventilerna sen är det inga problem å göra allt själv. Istället för en dyr stämpel häfta fast kvitto för olja å filter i ett block å skriv mil eller h. Den servicen du nämnde räcker ju till bra mkt andra prylar :tummenupp
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Vid 1.500 mil med en 640LC4 kan det dock vara befogat att kolla upp lite andra saker inne i motorn, som kopplingslager och vevparti. Bara för att förebygga ras...

En vanlig grundservice däremot, fixar man lätt själv.
 

hymac

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2003
Ort
stockholm
Hoj
ktm 625 sxc och yamaha xt 500
service

Ok vore det inte perfekt om vi bildade ett eget service team runt om i Sverige ,några säkra killar som man kan åka till och få t.ex ventilerna ställda jag betalar ju hellre 1000 spänn till en här på forumet än 2000 till nån handlare som lurar upp en, detta skulle kunna vara en bra inkomstkälla för nån som är hygglig på att meka skulle lätt kunna tjäna 10-20 tusen på en säsong.
 

Abris

:-)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
KTM 250 EXC-F, 950 SM
hymac skrev:
Ok vore det inte perfekt om vi bildade ett eget service team runt om i Sverige ,några säkra killar som man kan åka till och få t.ex ventilerna ställda jag betalar ju hellre 1000 spänn till en här på forumet än 2000 till nån handlare som lurar upp en, detta skulle kunna vara en bra inkomstkälla för nån som är hygglig på att meka skulle lätt kunna tjäna 10-20 tusen på en säsong.

Välkommna hem till mig!!! :tummenupp
Jag fixar.... allt! :smasha
 

hymac

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2003
Ort
stockholm
Hoj
ktm 625 sxc och yamaha xt 500
Abris skrev:
Välkommna hem till mig!!! :tummenupp
Jag fixar.... allt! :smasha


perfekt här har vi första service firman i västersås nu ska vi se till att SH-killarna tjänar slantar istället för slarviga handlare som behandlar oss kunder som skit, detta är äkta super motard takter
 

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Stockholm(Nacka)
Hoj
KTM 990 SMR 2010,XR400R-2004
Jag tycker inte priset på servicen är det västa, jag litar inte på att servicen blir ordentligt gjort.det känns så jäkla dumt att först åka in med hojjen för att få den där den där stämpeln och betala en massa pengar för det och sedan åka hem och skruva upp allt igen för att kontrollera så dom verkligen gjorde det.. :(
 

Honung

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2003
Ort
Östersund
Hoj
Yamaha FZ1-08
DwD skrev:
Jag tycker inte priset på servicen är det västa, jag litar inte på att servicen blir ordentligt gjort.det känns så jäkla dumt att först åka in med hojjen för att få den där den där stämpeln och betala en massa pengar för det och sedan åka hem och skruva upp allt igen för att kontrollera så dom verkligen gjorde det.. :(

Instämmer helt...., är mycket tveksam om de kollade ventilerna på min vid 100mila sevicen, skruvarna ser nämligen orörda ut men som sagt nu kommer jag att göra det själv och vet att de blir gjort.
 

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Stockholm(Nacka)
Hoj
KTM 990 SMR 2010,XR400R-2004
Honung skrev:
Instämmer helt...., är mycket tveksam om de kollade ventilerna på min vid 100mila sevicen, skruvarna ser nämligen orörda ut men som sagt nu kommer jag att göra det själv och vet att de blir gjort.

när jag lämmnade in min hoj ventiljustering så hade dom glömt att göra det när jag skulle hämta ut den, med resultat att jag fick sitta och vänta när dom gjorde det, det var ju inte så farligt.
det värsta var att det tog bara en kvart att göra det(ordentligt????) och efteråt så glömde dom sätta dit slangen till soppakranen ,, gissa om jag blev blöt med soppa :tomten

nu tänkte jag göra det själv. har hört att den börjat "knacka" lite 300mil senare(gått 600mil totalt). måste man dra åt låsbultarna til ventiljusteringen hårt? finns det risk för att dra sönder dom? jag tror inte att det går att pilla in en momentnyckel där :(
 

Honung

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2003
Ort
Östersund
Hoj
Yamaha FZ1-08
DwD skrev:
när jag lämmnade in min hoj ventiljustering så hade dom glömt att göra det när jag skulle hämta ut den, med resultat att jag fick sitta och vänta när dom gjorde det, det var ju inte så farligt.
det värsta var att det tog bara en kvart att göra det(ordentligt????) och efteråt så glömde dom sätta dit slangen till soppakranen ,, gissa om jag blev blöt med soppa :tomten

nu tänkte jag göra det själv. har hört att den börjat "knacka" lite 300mil senare(gått 600mil totalt). måste man dra åt låsbultarna til ventiljusteringen hårt? finns det risk för att dra sönder dom? jag tror inte att det går att pilla in en momentnyckel där :(

Jag är inte rätt man att svara på detta då jag aldrig gjort det själv än,men vi kanske kan få lite tips av våra mekkunniga vänner här på forumet.
 

hymac

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2003
Ort
stockholm
Hoj
ktm 625 sxc och yamaha xt 500
det är ju det jag säger man lämnar in hojen man vet e faan om det ens har tittat på den, därför vore det ju suveränt om vi hjälpte varandra i ställer så kan det ses som en skola, jag lovar att att det skulle bli fullt hus om nån som kan ordnade en lite kurs i ventiljustering te.x så kunde vi pröjsa typ nån hundring var
 

SM 570 RR

Jaspilot, fotomodell, god ekonomi.
Gick med
5 May 2003
Ort
.
Hoj
Husqvarna 600
hymac skrev:
det är ju det jag säger man lämnar in hojen man vet e faan om det ens har tittat på den, därför vore det ju suveränt om vi hjälpte varandra i ställer så kan det ses som en skola, jag lovar att att det skulle bli fullt hus om nån som kan ordnade en lite kurs i ventiljustering te.x så kunde vi pröjsa typ nån hundring var

Kan fixat åt dig om du bjuder på bärs. Pengarna kan du behålla.
Och nån grogg kanske? :fyllisar
 

hymac

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2003
Ort
stockholm
Hoj
ktm 625 sxc och yamaha xt 500
SM 570 RR skrev:
Kan fixat åt dig om du bjuder på bärs. Pengarna kan du behålla.
Och nån grogg kanske? :fyllisar

bjuder självklart på bärs, jag hör av mig när jag vågar mig ut på vägarna, det börjar likna en revolution mot svindyra slarviga handlare
 

Honung

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2003
Ort
Östersund
Hoj
Yamaha FZ1-08
Fan ni bor för långt bort eller är det kanske jag som gör det :lol men det det kanske finns lite mekare här i Östersund som är sugen på en :öl eller två :fyllisar har inte tummen mitt i handen men har aldrig ställt ventiler på någon hoj,har mest skruvat bilar och tvitakt så lite vägledning skulle vara bra.
 
Last edited:

Raggarn

Ny medlem
Gick med
17 May 2003
Ort
Älvsjö, Stockholm
Hoj
KTM660, strypt å sänkt
hymac skrev:
, jag lovar att att det skulle bli fullt hus om nån som kan ordnade en lite kurs i ventiljustering te.x så kunde vi pröjsa typ nån hundring var


kunglig ide!!! -mera mekkurser åt folket
 

Bifogat

  • oljebyte.jpg
    oljebyte.jpg
    54.2 KB · Visningar: 65

Rat

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2004
Ort
Kalmar
Hoj
Rm 250 Ratbike!!
Tillbaka efter en tur till Tyskland för inhandlinga av diverse :fyllisar ... United we stand!! Gött å höra att man inte är själv att vansinnig över handlarnas :kocko priser. Lite olja kan man väl fylla på(kan ju pricka slangen i hålet :D ) Men ventiljustering :confused: Vore kalas med ett meckpartaj. Jag står för billig bira :tummenupp
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top