15w-40 bilmotorolja i mc?

gaset

min hoj kan krasha snyggare än din hoj!
Gick med
16 Apr 2006
Hoj
Suzuki SV 650s
Är det någon skillnad på motorolja för bil och motorolja för mc egentligen?

Har tillgång så jag kan ta gratis 15w-40 olja, och den ska enligt manualen funka fint i min suzuki sv 650s. Men den oljan är avsedd för bilar, är det egentligen någon skillnad på 15w-40 mcolja och 15w-40 bil, eller är det exakt samma pryl?

har hört att man inte ska ha bilolja i mc för det kan pajja lamellerna, men alla siffrorna stämmer ju och något annat står det inte.. mycket konfunderad och tacksam för svar om nån vet.

Gaset
*wroom*wroom*

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Är det inte lågfriktionsolja eller del/hel-syntet, så är det troligen skit samma för både bil och mc.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
gaset skrev:
2505869 Är det någon skillnad på motorolja för bil och motorolja för mc egentligen?

Har tillgång så jag kan ta gratis 15w-40 olja, och den ska enligt manualen funka fint i min suzuki sv 650s. Men den oljan är avsedd för bilar, är det egentligen någon skillnad på 15w-40 mcolja och 15w-40 bil, eller är det exakt samma pryl?

har hört att man inte ska ha bilolja i mc för det kan pajja lamellerna, men alla siffrorna stämmer ju och något annat står det inte.. mycket konfunderad och tacksam för svar om nån vet.

Gaset
*wroom*wroom*
Inte bra i en hoj med våtkoppling, som din.
Mvh
Jörgen

Dr.Bike

Guest
gaset skrev:
2505869 Är det någon skillnad på motorolja för bil och motorolja för mc egentligen?

Gaset
*wroom*wroom*

Som Anders säger... i MEK-forumet finns ett antal stickysar (klistrade trådar i början) Där finns två oljetrådar som svarar på din fråga.
Jag har väl en liten del i de trådarna kan vi säga :hihi
Så när du är klar med dem och har ytterligare frågor är du välkommen att PM:a mig.

Men läs dem först! :tummenupp

Tomass

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2006
Hoj
Sv650s
gaset skrev:

Gaset
*wroom*wroom*

Mycket kan sägas om oljor, kolla oljetrådarna.:)

Men, som du säger har oljan lite av två funktioner i mc p.g.a. våtkoppling. Jag kör en Sv650 med bilolja, helsyntet som är rekommenderad till prestandabilar just för att jag får den gratis. Var lite tveksam i början, men har aldrig upplevt slirproblem med kopplingen. Så mitt råd lyder, är det en bra olja så prova! Får du problem med kopplingen så är det bara att byta. :tummenupp

gaset

Gick med
16 Apr 2006
Hoj
Suzuki SV 650s
Okej, tack för alla snabba svar..
Kändes som det var folk både för och emot så är fortfarande konfunderad, men ska ta och läsa oljetrådarna så får vi väl se..

återigen tack för svaren och tipsen!

#6 Limpan

Snabb, men ändå lite långsam...
Gick med
17 Nov 2005
Hoj
Suzuki GSXR1100
Från shell

"Tack för ditt e-mail. Det stämmer att bilmotoroljor är olämpliga till motorcyklar med gemensam smörjning av motor och växellåda. Det beror på att moderna bilmotoroljor innehåller ett friktionsnedsättande tillsatsmedel för att få ner bränsleförbrukningen och detta tillsatsmedel kan ge slirande koppling. Rekommenderar dig att använda Advance Ultra 4 10W-40 alt. Advance VSX 4 10W-40 som är utvecklade för motorcyklar, se bifogasde produktblad. Önskar du mer information är du välkommen att kontakta mig."

Last edited:

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
sålänge inte kopplingen slirar ser jag inga probs med det

prova. Jag har kört bilolja i 100hk hoj utan kopplingsslir iaf

Dr.Bike

Guest
Ljunghusen skrev:
2506526 sålänge inte kopplingen slirar ser jag inga probs med det

prova. Jag har kört bilolja i 100hk hoj utan kopplingsslir iaf

Som sagt...humlan vet inte att den inte kan flyga.

ALLA biloljor från och MED kvalitet API SH har dessa antifriktionstillsatser, så att köra på dem ÄR gambling.

Så...KAN gå.
KAN gå åt h.te...

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Riktig olja kostar ca 0,50 kr milen. Soppan kostar 6-10 kr milen... En rasad vev kostar 2000-30 000 beroende på vad den tar med sig... U do the math... :rolleyes:

Men Anders, var hittar du allt valfett? :va Har ni börjat odla vid båtklubben i Östveda? :va :hihi

gaset

Gick med
16 Apr 2006
Hoj
Suzuki SV 650s
Läste oljetrådarna.. hah, nu kan jag ungefär 10k gånger mer om olja än jag kunde tidigare.. haha :) Tack Dr.Bike!
Blir till att köra syntetmcolja framöver då :tummenupp

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...