15W 40 i när 10W 40 är rekomenderat?

Bale

Ny medlem
Gick med
21 Feb 2007
Tog en härlig tur idag och lät oljan rinna ur för ett oljebyte efteråt.
Åkte ner till Biltema för att köpa deras 10W 40 Racingolja, helsyntet men det fanns endast två liter kvar och det kommer inte in förens nästa vecka, måste ha olja innan lördag.
Deras 15W 40 Racing, helsyntet fanns det gott om men hur funkar den med min motor?

Förra oljan var 10W 40 Shell Advance, delsyntet vilken har funkat riktigt bra. Ska jag fortsätta med den eller ta biltemas helsyntet (15W 40) som kostar 35 kr mindre per liter?

Det är nog vilket som skulle jag tro. 15W-40 är väl lite mer trögflytande vid kallstarter om jag inte fått det om bakfoten. Men så länge som du inte ska köra när det är minusgrader så ska det inte vara några större problem.

Biltema har ingen 15W-40 Racing helsyntet för motorcyklar vad jag vet! :va
Edit:Solly, jag har inte hängt med, båda sorterna finns ju nuförtiden!

Ang viskositetsskillnaden skulle jag säga att den är försumbar. Bara att köra!

Last edited:
Biltema har ingen 15W-40 Racing helsyntet för motorcyklar vad jag vet! :va

Jo. Den finns inte med på hemsidan bara. Det verkade nästan som de ska ersätta 10W-40 med den. Det var smockfullt av den oljan framme medans som jag skrev tidigare det endast fanns två liter av den andra kvar.

Vad är skillanden mellan 10W och 15W?

Jo. Den finns inte med på hemsidan bara. Det verkade nästan som de ska ersätta 10W-40 med den. Det var smockfullt av den oljan framme medans som jag skrev tidigare det endast fanns två liter av den andra kvar.

Vad är skillanden mellan 10W och 15W?

Jag såg det, jag editerade mitt inlägg.

Skillnaden mellan 15W och 10W är att 15-oljan är 5 SAE tjockare vid kall motor, eller vid 60C närmare bestämt. Så det spelar inte så stor roll i en motor. Ett undantag är dock om man tex har en hoj vars koppling drar så att det smäller hård när man lägger i 1:an från stillastående när motorn är kall. Om man har en sån motor så är det dumt att byta från tex 10W-40 till 15W-40. Det blir ju åt fel håll för kopplingen

Som föreg talare säger..Kan man leva med lite klonk när man lägger i 1an (värst kall motor) så kör gärna 20-40 ellr 20- 50 så i ditt fall får du bara bättre slitageskydd tack vare att 15- 40 är bättre i just det arbetsområdet än en som har längre spann typ 10-40 eller ännu hämskare 5-50

Jag kör minst 15 men hellst 20-40 ellr 20 -50 Helsynt

Oj ska detta bli en oljetråd till...:rolleyes:

Som föreg talare säger..Kan man leva med lite klonk när man lägger i 1an (värst kall motor) så kör gärna 20-40 ellr 20- 50 så i ditt fall får du bara bättre slitageskydd tack vare att 15- 40 är bättre i just det arbetsområdet än en som har längre spann typ 10-40 eller ännu hämskare 5-50

Jag kör minst 15 men hellst 20-40 ellr 20 -50 Helsynt

Oj ska detta bli en oljetråd till...:rolleyes:
Fast jag misstänker att din hoj går lite varmare än dom flesta andras också? ;)

Fast jag misstänker att din hoj går lite varmare än dom flesta andras också? ;)

faktum är att med turbo så vart den inte så mycket varmare endast 10 grader höjdes tempen vid vanlig tokhulligan körning!! Och jag försöker köra 20-40 om jag nu inte kör bana då blir det 20-50 för hettans skull dåra. Men 40 i slutsiffra räcker till dom flesta hulligankörningar på allmän väg. Skulle man köra så hårt så att man behöver slutsiffra 50w på allmän väg lever man inte länge:näsblod Jag försöker köra från 20w- i alla motorer på sommaren glidare som racer, även på vintern kör jag 20-40w men då startas den innomhus eller med motorvärmning och står inte stilla länge!!

Det är nog vilket som skulle jag tro. 15W-40 är väl lite mer trögflytande vid kallstarter om jag inte fått det om bakfoten. Men så länge som du inte ska köra när det är minusgrader så ska det inte vara några större problem.

Mycket enkelt så kan man säga att 10w olja klarar ner till -10 och 15w olja klarar ner till 0 grader och 20w +8.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick