180/55 däck kan man byta till 190??

jeber

Medlem
Gick med
28 Jan 2005
Ort
Lund
Hoj
R1
hejsan!
min däck är helt slut och jag tänkte fixa det själv för första gången..
jag har en R1 och i reg beviset står det 180/55 bak och 120/70 fram just nu är det var som sitter på med... men jag undrar om det går lika bra att ha 190 bak eller går det inte? blir det strul med besiktningen då?
och till sist är det ok att köpa gammla racing däck eller man måste ha nya?

MVH Jesper:confused: :confused: :confused:
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
jeber skrev:
2430238 hejsan!
min däck är helt slut och jag tänkte fixa det själv för första gången..
jag har en R1 och i reg beviset står det 180/55 bak och 120/70 fram just nu är det var som sitter på med... men jag undrar om det går lika bra att ha 190 bak eller går det inte? blir det strul med besiktningen då?
och till sist är det ok att köpa gammla racing däck eller man måste ha nya?

MVH Jesper:confused: :confused: :confused:

Kommer du in med fina friska däck så skiter de fullkomligt i däcksbredden(om man inte går på överdrifter förståss..)Men att gå upp el ner en dimension är helt Ok iaf:tummenupp
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
jag har testat olika bredder på min retta

200 (satt på när jag köpte den, funka skitbra)
190 (sitter på nu)
160 (fick jag gratis på en träff, då jag burnat sönder mitt 200 & hade 8 mil hem) ja,jag vet.. inte det smartaste jag gjort
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
wonderwizard skrev:
2431012 jag har testat olika bredder på min retta

200 (satt på när jag köpte den, funka skitbra)
190 (sitter på nu)
160 (fick jag gratis på en träff, då jag burnat sönder mitt 200 & hade 8 mil hem) ja,jag vet.. inte det smartaste jag gjort

Kan du inte berätta om man märkte skilnad då:rolleyes:
 

xjr1300-sp

Ny medlem
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Falun
Hoj
XJR 1300-sp /R6/
190 funkar. Och begagnade bandäck funkar bra, dom slits kanske fortare pga mjukt gummi men håller å andra sidan i bättre än vanliga lite hårdare gatdäck.
Kolla så att dom inte är en massa år gamla bara.
 

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
xjr1300-sp skrev:
2431051 190 funkar. Och begagnade bandäck funkar bra, dom slits kanske fortare pga mjukt gummi men håller å andra sidan i bättre än vanliga lite hårdare gatdäck.
Kolla så att dom inte är en massa år gamla bara.

Kan bara tillägga att det är gigantisk skillnad på "190" och "190" däck.....

Har provat:

190/50-17........platt däck med bred slityta för raktfram körning
190/55-17........samma typ som 180/55 men med mera däcksyta på sidorna
195/70-17........höjde hojen bak så mycket att gaffelnvinkeln blev för brant trots att jag släppte ner gaffelbenen genom kronorna. Cykeln wobblade satan ur kurvor och vid högre farter

/J
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
Mr Helmut skrev:
2431017 Kan du inte berätta om man märkte skilnad då:rolleyes:


160 däcket märktes jäkligt väl :D
kändes vingligt som fan.

men 190 vs 200 däcket så märktes det inte stor skillnad, den största skillnaden var när man slangade
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Man får tänka på att 180däck inte nödvändigtvis betyder 180 mm. Varierar mellan olika märken (och modeller?)

Vid mitt senaste däckbyte mätte jag för skojs skull upp däcksbredden. Gamla däcket 110/80/18 och det nya 130/80/18... Det nya däcket var någon mm smalare
 

Farstamannen

M-U-G-G MC
Gick med
21 Aug 2004
Ort
sthlm
Hoj
tramp
Ljunghusen skrev:
2431641 Man får tänka på att 180däck inte nödvändigtvis betyder 180 mm. Varierar mellan olika märken (och modeller?)

Vid mitt senaste däckbyte mätte jag för skojs skull upp däcksbredden. Gamla däcket 110/80/18 och det nya 130/80/18... Det nya däcket var någon mm smalare

Anledningen är inte beroende på märke och modell.
Utan då 110/80 betyder 110mm och 80% av 110mm = 88mm profil.
80% av 130mm = 104mm profil.

Om du inte byter fälgen till en bredare, alternativt byter profil till en med mindre % när du ökar bredden så kommer du få ett "ballongigare" däck. Detta betyder att du kommer få smalare (och högre) än det står angivet på däcket när däcket är fyllt med luft.

Tror dessutom att bredd/profil alltid mäts på ouppblåst däck.
Måtten däcket får som uppblåst beror alltså helt på vad för fälg du har när du kränger på däcket.


Mvh Nicklas.
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Gör ett exprement:

Lägg ett A4 papper över knät, med ena kortsidan på låret och den andra nere på smalbenet. Försök nu göra papperet smalare genom att veka in sidorna.

DU kommer nu att se att papperet skrynklar ihop sig.

Vad tror du händer med ett däck som består av "dubbelkrökt yta" på slitbanan. Jo stommen byggs upp av spänningar/skrynkar sig. Är det bra?

Använd den däckdimentions som rekomenderas till fälgbredden.
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Farstamannen skrev:
2435073 Anledningen är inte beroende på märke och modell.
Utan då 110/80 betyder 110mm och 80% av 110mm = 88mm profil.
80% av 130mm = 104mm profil.

Om du inte byter fälgen till en bredare, alternativt byter profil till en med mindre % när du ökar bredden så kommer du få ett "ballongigare" däck. Detta betyder att du kommer få smalare (och högre) än det står angivet på däcket när däcket är fyllt med luft.

Tror dessutom att bredd/profil alltid mäts på ouppblåst däck.
Måtten däcket får som uppblåst beror alltså helt på vad för fälg du har när du kränger på däcket.


Mvh Nicklas.

Jag snackar bredd, inte profil. Profilen har inget att göra i sammanhanget

Farstamannen skrev:
2435073
Tror dessutom att bredd/profil alltid mäts på ouppblåst däck.
Måtten däcket får som uppblåst beror alltså helt på vad för fälg du har när du kränger på däcket.


Mvh Nicklas.

Inte så att det diffar 22mm.. nono
Dessutom var det nya däcket ett gammalt som åkte på igen
 
Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top