180 graders stoppie..

eisbaer

Pucko
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CB450 '86
Vad ska man ha för teknik för att lyckas o vända hojen på framhjulet. Egentligen är jag bara intresserad av att kunna svänga betydligt mindre än så men hur gör man?

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
eisbaer skrev:
Vad ska man ha för teknik för att lyckas o vända hojen på framhjulet. Egentligen är jag bara intresserad av att kunna svänga betydligt mindre än så men hur gör man?
knip med benen å sväng å lägg ut röven å det håller du vill vrida hojen lite snyggt? de funkar på vanlig tramp cykel iaf ;)

Pilsner

Lägger mig gärna ner...
Gick med
11 Jun 2003
Hoj
Fazer 1000, R1 bana, Sachs MadAss
Har bara gjort det på moppe (mustang mamba, 55 kg), men vad jag sett på film är tekniken densamma. Bromsa, när du har lagom fart så påbörjar du en försiktig sväng samtidigt som du bromsar "stoppiehårt". Sedan flyttar du över tyngdpunkten till fel håll, som om du villvälta. Hojen kommer att vilja följa med åt ditt håll, men framhjulet är hårt placerat i backen så det blir bara bakändan som följer med.

Efter ett tag har energin tagit slut och hojen landar. Då gäller det att du under färden flyttat tillbaks tyngdpunkten så du är beredd på det vinklade nerslaget, annars kommer hojen att "toppla" över och slänga av dig.

Har du bra balans kan du sedan göra en standstill wheelie därifrån. Rätt så coolt..

Förresten, tänk på att inte styra med som du skulle gjort vid en sladd. Hojen slutar pivotera runt sin egen axel då och du rullar bara framåt med hojen i vinkel.

Öva på Mountainbike. Viktskillnaden mellan man och maskin gör att du har mer kontroll på rörelsen.

pilsner

eisbaer

Pucko
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CB450 '86
Pilsner, du menar att jag ska börja svänga redan innan jag tar upp den på framhjulet?

Jag glodde på en videosnutt precis och då svänger han efter halva stoppien typ..?

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
eisbaer skrev:
Pilsner, du menar att jag ska börja svänga redan innan jag tar upp den på framhjulet?

Jag glodde på en videosnutt precis och då svänger han efter halva stoppien typ..?
hojen vrider inte på sig de första den gör när du börjar vidra å lägga om tyngdpunkten... så du får "planera" .. det är nog så Pilsner menar..

Blade 4-ever

Rövens Pågar
Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Red mechanostrider
Håller på å träna för fullt på dessa 180 graders stoppie....

Verkar som man måste upp högre än balansläget på stoppie för att få runt skiten ordentligt. Har iofs inte lyckats riktigt bra, men ju högre stoppie du gör desto lättare är det att få runt skiten :arsele

Backe

Farsa
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
Honda motard
Hmmm intressant det här...

Har börjat laborera med 180 graders "stoppisar" men klarar (än så länge) bara 90 grader.

De gångerna jag lyckats bäst så bromsar jag hårt (givetvis) och lutar mig åt vänster samtidigt som jag börjar svänga vänster.
Vet inte om det är rätt teknik med det duger iaf till en 90 graders stoppie. :tungan

eisbaer

Pucko
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CB450 '86
Backe skrev:
Hmmm intressant det här...

Har börjat laborera med 180 graders "stoppisar" men klarar (än så länge) bara 90 grader.

De gångerna jag lyckats bäst så bromsar jag hårt (givetvis) och lutar mig åt vänster samtidigt som jag börjar svänga vänster.
Vet inte om det är rätt teknik med det duger iaf till en 90 graders stoppie. :tungan

Får prova det.. min hoj e ju lite tyngre än en motard så är lite nojig för att jag ska välta med fanskapet.

Din avatar e från gamla ältavägen eller vafan den heter va?

Pertan

ESTJ
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Aprilia Mille 2K
När jag gör en 180 graders stoppie brukar jag få hojen över mig men jag kanske gör fel :va :hihi

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...