180cc till Honda CRM

SkorvKalle

2 hjul för mycket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Fyrhjuling
Idag var jag ute och körde och plötsligt låser bakhjulet sig, får ett jäkla vobbel, väldigt obehagligt, men jag drog in kopplingen i tid och löste det, stannade vid sidan och fattade ganska snabbt att den hade skurit, den gick och kicka. Jag kom hem och rev motorn och det kan vara så att jag måste köpa ny cylinder och isåfall blir det nästan billigare och roligare att köpa 180cc.. så, nu till frågan, vilken cylinder ska man ha, hittade en malossi cylinder på goetz-motorsport.de men den såg ut att vara luftkyld :va Hur är hållbarheten på dessa? Vet att någon här inne har 180cc på sin CRM, vilket märke är det och hur är den jämfört med original? den sista frågan, var ska man leta efter cylindrar, tänkte importera en om det blir billigare..

bild på den luftkylda(!) cylindern.. är det verkligen den cylindern eller är det bara så att de har lagt in fel bild?
6d84470587ffdce66ee18d1a2916f2b0.JPG

darth_igel

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
utbytt mot en Caterham
Vet att det finns vattenkylda 180cc malossicylindrar till mtx125. Har även sett till nsr125 och den har ju i stort sett samma motor så det borde väl finnas även i sverige. Vore jobbit om importcylinder inte skulle passa eller skära efter 5 mil eller så

marcus_136

Rockstar
Gick med
13 Oct 2003
Hoj
Kawasaki 636 -03, Honda CBR 1000RR -06
Fyxim har 180cc på sin hoj , tror han har en malossi som är till en honda nsr.

Bejiooorn

It's CRAZY PIZZA!
Gick med
25 Dec 2003
Hoj
Yamaha TT600R -00
Någon speciall anledning till att den skar ihop? Eller den 'bara' skar ihop?
Annars skulle jag, som marcus sade, prata med Fyxim.

frew

Ny medlem
Gick med
20 Feb 2004
Hoj
st1100 -00
malossis är vattenkyld
jag har bilder på hur den ser ut men vet ej hur man för in dessa i inlägget
den bild du har är felaktig kolven har ej någon "öppning" i sidan eller vad man nu ska säga det ser ut att vara från nån mt lr liknande
edit: gå in på malossi.com så hittar ni 180cc och förgasarkit till honda nsr/crm och raiden

Last edited:

Messiah

My body, my temple
Gick med
22 Jan 2004
Hoj
Aprilia SXV550
SkorvKalle skrev:
bild på den luftkylda(!) cylindern.. är det verkligen den cylindern eller är det bara så att de har lagt in fel bild?
6d84470587ffdce66ee18d1a2916f2b0.JPG
lungn den är vätskekyld......du kan ju också söka på nsr så får du fram Athena och polini, samma grejjor....samma motor

Poffer

Vill flytta till ett varmare land...
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Kawasaki ER6 -08
Snart kommer fyxim o håller en lång predikan om större cylindrar till crm :p Har iaf sagt till honom :)

Fyxim

Medlem
Gick med
20 Apr 2003
Hoj
Suzuki RGV250
Poffer skrev:
Snart kommer fyxim o håller en lång predikan om större cylindrar till crm :p Har iaf sagt till honom :)
:tungan :yoparty

Det finns två malossi cylindrar, en som är vätskekyld som finns för NSR/CRM på 180cc som det medföljes högkomp topplock till oxå. Sen en för MTX/NS(?) som är luftkyld. Hur många gånger måste jag säga att MTX och CRM har helt olika motorer? :confused:
Jag skulle lugnt tipsa om Malossi 180cc, jag har iallafall inte lyckats skära den än, ändå kör jag ganska vilt med den när den är kall.
Prata med Mohlins, dom kan fixa fram den inom en månad då dom får hem nytt godis från Malossi.
Men, om du inte tänkt satsa på större förgasare så är det helt värdelöst, jag körde med det förut, sen av att bara uppgraderat till 30mm fick jag ut massa effekt och kunde gå upp i munstycken, så du vet är det svårt att bestycka cylindern med en 28mm förgasare.
Det jag du tycker du ska beställa är antingen bara polini 155cc cylindern från Addemoto (inte säker om dom säljer fortfarande) så du slipper vänta på grejerna och slipper fixa med förgasare lika mycket.
Annars, köp en Malossi 180cc, Malossi 34/37mm förgasarkit (dellorto) vilket inkluderar insug och kanske beställa ett reed membran, antingen Metrakit (mellan-hög) eller Boyesen (låg-mellan). Jag körde med Boyesen först men gick sen över till Metrakit. Observera att det finns en sorts plugg i reedhuset (inte den i insuget) som måste borras upp om du köper förgasare större än 30mm. Kanske ett handgjort 180cc effektsystem skulle inte skada, men då får du lägga ut mycket penger för att bara "byta cylinder".

Beror helt på hur mycket pengar du vill slänga ut på att byta cylinder.

Solid snake

Guest
Kan även säga att den kommer bli varm som faen med en större cylinder eftersom kylsystemet är anpassat för 125cc. :brinnerup

En kylare från en cross kanske inte skulle vara helt fel.

Fyxim

Medlem
Gick med
20 Apr 2003
Hoj
Suzuki RGV250
Solid snake skrev:
Kan även säga att den kommer bli varm som faen med en större cylinder eftersom kylsystemet är anpassat för 125cc. :brinnerup

En kylare från en cross kanske inte skulle vara helt fel.

Jag har en 120x120mm (115cfm) fläkt snurrande på min kylare för att hålla ner värmen i köbildning och liknande, i fart är det inget problem med värme.

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...