2-delat ställ med kort dragkedja

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Hoj
Z1000SX -18
Hej!

Är sugen på att skaffa ett allvädersställ och har kikat mycket hos Handelsboden. Vad jag dock ser är att många av deras kläder använder 20 cm kedja som bara sitter vid ryggen istället för att gå hela vägen runt kroppen. Frågan är hur säkert det är om man ramlar och hasas på magen baklänges till exempel, då lär jackan glida upp och man skrapar upp sig ändå?

Har hittat lite trevliga kläder hos dem men blir lite tveksam av den korta dragkedjan.

i-are-baboon

100kg Fitnessfjolla
Gick med
27 Sep 2010
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -00 (Såld) Triumph Speed Triple -05
nja, går du omkull med allvädersställ och glider längs asfalten så lär det inte spela någon roll om du har hel dragkedja eller bara en kort i ryggen.. du lär skrapa dig ganska mycket hur som helst! De korta dragkedjorna är mest gjorda för att det inte ska glipa mellan jacka och byxa och dra kallt där... kallt om njurar osv..

De finns bra allvädersställ, men dessa kostar en förmögenhet och de hittar du inte hos handelsboden.

i-are-baboon

100kg Fitnessfjolla
Gick med
27 Sep 2010
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -00 (Såld) Triumph Speed Triple -05
Beror ju på vad man räknar som bra.. Personligen har jag bara påträffat ett (1) bra allvädersställ där alla skydden satt fast i en ultratight innerjacka med siliconprint för att skydden inte ska flytta på sig vid marksyning.. Dessutom fanns där kevlarfoder och goretex genom hela stället.. Har för mig att det var ett Rukkaställ. Kostade ca 25000:-. Personligen skulle jag aldrig åka i allvädersställ utan istället ta skinnställ med regnställ på om jag prompt måste åka i dåligt väder. Har man en gång sett vad grov asfalt kan göra med ett allvädersställ så vill man aldrig mer använda det.

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Hoj
Z1000SX -18
Finns det någon som sitter på länkar till tester eller recensioner? Förstår att företag vill sälja men att sälja massa kläder som sen inte ska skydda låter lite sådär. Jag vet ju att skydden sitter lite sämre men om tyget inte klarar att skrapas längs marken är det illa.

Mitt ställ har några år på nacken så har börjat fundera på hur bra det skulle klara en marksyning också. Blir skinnet mindre hållbart med åren?

Man är ju ännu student så att göra någon allt för dyr uppgradering går inte riktigt.

Gick med
19 Feb 2013
Hoj
Riskokare
Jag undviker Handelsboden(s egna snikmärken). Kollar man i deras katalog så har de massor av kläder som är "CE-godkända", men tittar man lite närmare så upptäcker man att det bara är själva skydden i plaggen som är CE-godkända - och skydd i allvädersställ/textilkläder sitter ju sisådär...
Själv kör jag med tvådelat skinnställ från Berik, där både jackan och byxan är fullt CE-godkänd enligt EN-13595-1:2002 och med EN-1621-1:97-godkända interna skydd.

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Finns det någon som sitter på länkar till tester eller recensioner? Förstår att företag vill sälja men att sälja massa kläder som sen inte ska skydda låter lite sådär. Jag vet ju att skydden sitter lite sämre men om tyget inte klarar att skrapas längs marken är det illa.

Mitt ställ har några år på nacken så har börjat fundera på hur bra det skulle klara en marksyning också. Blir skinnet mindre hållbart med åren?

Man är ju ännu student så att göra någon allt för dyr uppgradering går inte riktigt.

Gammalt skinn är absolut inga problem om det blivit smort då och då och inte legat och torkat. Du kan kika lite här gammalt test men endå lite intressant hur lite mc kläder faktiskt tål http://www.svmc.se/upload/MC-Folket/Arkiv/046-048 Slittest.pdf

och ja, tyget i allväderskläder går sönder jag provade förra veckan

Gick med
19 Feb 2013
Hoj
Riskokare
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...