2-delat VS race VS Allväders

Cnas

PIMP
Gick med
5 Dec 2006
Hoj
06-08 Sv650, 09 Z750
Hej!
Jag är nu i fas med att köpa skyddsutrustning inför kommande säsong.
Egentligen undrar jag hur jag kan komma undan så kostnadseffektivt som möjligt, utan att tumma på säkerheten.
Jag vet att Dainese säljer en skyddsjacka, dvs något som ser ut att påminna om överkroppsskyddet i hockeyutrustningen. (DAINESE SAFETY JACKET V NECK) Räcker det med den och sedan vilken jacka som helst över eller ska man strunta i den och köpa ett komplett ställ från början?
Isf 2-delat eller race?
:va Tacksam för svar

StyxXx

Lagom Outlaw
Gick med
6 May 2006
Hoj
Hojlös =(
Jag tycker du ska köra med komplett ställ, för säkerheten, om du vill ha 2delat eller helställ är sakamma i säkerhets synpunkt.

J.F.S

Hojlös.. :'(
Gick med
8 Jul 2005
Hoj
är såld..
Hej!
Jag är nu i fas med att köpa skyddsutrustning inför kommande säsong.
Egentligen undrar jag hur jag kan komma undan så kostnadseffektivt som möjligt, utan att tumma på säkerheten.
Jag vet att Dainese säljer en skyddsjacka, dvs något som ser ut att påminna om överkroppsskyddet i hockeyutrustningen. (DAINESE SAFETY JACKET V NECK) Räcker det med den och sedan vilken jacka som helst över eller ska man strunta i den och köpa ett komplett ställ från början?
Isf 2-delat eller race?
:va Tacksam för svar

Jag skulle säga skinnställ.. kör själv med ett 2-delat, Dainese M4. Superskönt ställ som jag har för mig att jag betalade 10 för. Lite kallt när tempen kryper ner mot +8 men det är bara att bita ihop! :D

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
2-Hjulig
Köp helställ för säkerheten + ett bra ryggskydd.
Köp 2-delat för bekvämligheten + ett bra ryggskydd.
Vill du ha all-väder? Köp då ett skinnställ + all-väder & ha all-väderstället utanpå ditt skinnställ. För säkerheten.

Jag kör ej mer med 2-delat & att endast åka i all-väder kommer ej hända.

Lycka till!

Rickard

Lugnt och fint
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TRX 850, GSX-R 750Y
Bra skinn är säkert mot skrapsår och liknande skador - och kör du omkull i över 70 km/h kan dessa skador bli kraftiga och leda till död / invaliditet om du inte har bra skinnställ.

Bra hårda skydd hjälper mot slag / krossskador och är jättebra att ha när du slår i backen eller studar mot något hinder.

Bra raceställ / helställ är säkrast då dragkedjan kan gå upp om kraschar riktigt hårt, så om du ska tävla i roadracing är det detta som gäller. Nackdelen med bra helställ är att det är osmidigt och böktigt att ta på / av, att gå i, mm. Helställ fungerar egentligen bara bra när du sitter på MC'n.

Bra tvådelat skinnställ är mycket säkert men ändå smidigt, oftast bästa valet för gata.

Bra allvädersställ är skönt att ha när man kör touring (vattentätt, lätt att ta på av), men inte så säkert. Om man prioriterar vattentäthet före säkerhet. Skinnställ fungerar också utmärkt att köra med i regn, men man blir blöt efter några mil.

Billigast (och bäst) är om du köper ett ställ med inbyggda skydd i knä, höft, axel och armbåge. Sen köper du ett separat ryggskydd, då detta är klart smidigast och säkrast.

Lycka till med köpet.

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Hoj
no more :(
Sen så beror det helt o hållet på vilka material man använder i allväderställen!!!!!!!!

Har vurpat i allväder 2 ggr... Cordurabrallorna höll fantastiskt bra, medans dainese jackan (billigare modell i nylon/taslan) inte höll väldigt bra, men de var en relativt billig o snygg jacka + att den skyddade det den skulle även fast de vart trasor av yttermaterialet, de tackar jag dainese grymma armbågsskydd för!

Personligen använder jag bara jackor med hårda skydd under om de är allväders då man med lite tur(som jag hade) sliter på dem också innan man sliter på sig själv...

Bra märken använder äkta dupont cordura och att jämföra det med billigare nylon varianter är lite orättvisst, cordura 500 är ca 6ggr mer slitstarkt än 600d nylon (ungefär samma täthet)!

Cordura brukare som jag känner till är:

Rukka
Scott/yoko
Halvarsson
Dainese
McPool (mcpoolens egna)

MEN bra tjockt skinn är ALLTID att föredra, men när det är blött så minskar ju rivstyrkan en hel del!

Sen måste man ju kolla på sömmarna också, du kan ha världens pansar men är "svetsarna" piss så rasar ju allt endå...

Last edited:

Swedecat

Inspekterar diken
Gick med
30 Mar 2006
Hoj
Thundercat
Har för mig att jag har sett något erbjudande från SMC där man kunde köpa utrustning till bra priser.
Där möjligheten fanns att köpa Skinn+Textilställ för ungefär samma pris som ett lite dyrare märkesskinnställ. Kan vara värt att kolla upp. :tummenupp

fax

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2003
Hoj
Kawasaki mean streak 1600
jag har ett tvådelat skitsnyggt skinställ till salu billigt , bara använt typ 5 gånger, om nån är intresserad :)

Cnas

PIMP
Gick med
5 Dec 2006
Hoj
06-08 Sv650, 09 Z750
Kanonbra svar! Tack för alla åsikter och erfarenheter.
Det kommer landa på ett tvådelat skinnställl med separat ryggsköld.
Tack allihop!

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Ett tvådelat skinnställ av bra kvalitet är säkrast och smidigast. Man åker inte sporthoj i galonbyxor...:rolleyes: :D

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!