2*dubbla skivor fram?

Ninja_Alex

MOTOGP!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX-9R E2P, Styrdämp, DB-glas, Kolfiber, miniblinkers, Akrapovic system, bänkad 142 SAE, sönderslitna RR-däck....
det har väl något med fördelningen av bromskraft att göra? blir det inte fler kolvar också då?

jag skulle kunna tänka mig bättre kännsla men tyngre bromsar...

Mattiaz

Värmlandspöjk
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2017 KTM Super Adventure S
Det är ett reportage om just den hojen i ett nummer av PB, som förövrigt ligger hemma hos mig :D

Ninja_Alex

MOTOGP!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX-9R E2P, Styrdämp, DB-glas, Kolfiber, miniblinkers, Akrapovic system, bänkad 142 SAE, sönderslitna RR-däck....
jag har också det nummret av PB hemma. dessutom har ja scanner... nån som vill ha ?? :hej

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Läste på lite. Lägre vikt, större effektiv bromsyta. Lägre vikt ger mindre gyroskopiska effekter men mindre massa ger högre temperatur i skivorna efter en inbromsning. Större effektiv bromsyta är alltid bra men eftersom radien på skivorna är mindre så kanske det ändå inte ger mer bromskraft?
Och vad säger vi om priset? $1595! Det blir väl sisådär SEK 14 000:-. Nu har jag höftat växelkursen men eftersom jag inte har koll på kursen så...
Rätt mycket stålar är det. Personligen tycker jag att ut-och-in-bromsen som sitter fram på nyare Buell är go´. Ger möjlighet att ha extremt lätt fälg eftersom fälgen ej behöver hantera vridmoment, kolla så smäckra ekrarna är på Buellfälgen.
Finns sånt med hejdare på båda sidorna av fälgen? Vill ha.

Lokke

Bullshit Racing
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
BMW R1200GSA -12, Suzuki GSX-R750 K3, Yamaha XV1100 -91
Robban_C skrev:
Läste på lite. Lägre vikt, större effektiv bromsyta. Lägre vikt ger mindre gyroskopiska effekter men mindre massa ger högre temperatur i skivorna efter en inbromsning. Större effektiv bromsyta är alltid bra men eftersom radien på skivorna är mindre så kanske det ändå inte ger mer bromskraft?

Jo, det va det jag tänkte på att det på nåt sätt skulle ta ut varandra å sist å slutligen bara va en häftig pryl utan några direkt påtagliga fördelar. Definitivt en DYR häftig pryl.

Nåja, det är väl som med mycket annat, en smak sak.
Vilket nummer av PB fanns reportaget? Mitt i allt så har jag den hemma i hyllan, men glömt bort det...

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
"in-och-ut bromsar" är coola. Fast det blir bättre med dubbla skivor, tror jag. Bortse ifrån tjockisen och allt är helt ok.

Bifogat

• stacybus1.jpg
    stacybus1.jpg
    29.7 KB · Visningar: 135
Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...