2-takt Finns det i någon modern mc?

ReDan

∑√ I L
Gick med
14 Jul 2003
Hoj
650Xmoto och ZX9R
Tillverkas det några nya 2-taktare?
Jag räknar inte med 125cc eller 50cc.
Eller var suzuki rgv 250 sista gathojjen med 2-takt?

Long live 2-stroke : )=

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Den sista som villverkades va väl Aprilia RS250 som slutade tillverkas förra året.

EazyLiving

Gammal avdankad Superbike chaufför +12kg
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Ducati 749s -03 & KTM 250SX-F -06
Finns väl en hel drös cross, enduro och offroadhojjar med tvi-taktare. För rent vägbruk finns ju en massa licenstilverkade MZ'or, Jawor och Zündappar världen över, främst i Asien och sydamerika.

EBS skrev:
Den sista som villverkades va väl Aprilia RS250 som slutade tillverkas förra året.

crallan

#73 250R
Gick med
13 May 2003
Hoj
TZ 250 -99
Och så kan man ju alltid åka till tyskland och köpa en Bimota 500 V-due, en 500 tvåtakts räser för gatan, med insprutning öhlins och hela kittet, funkar tydligen inte så bra dock... men jag vet inte vad som är problemet :tummenupp

crallan

#73 250R
Gick med
13 May 2003
Hoj
TZ 250 -99
Cosmo skrev:
Det finns 03:eek:r av rs:en.
Så visst tillverkas det fortfarande.
det är om jag har förstått allt rätt sena 02:eek:r som säljs som 03:a men tillverkningen har slutat :( tror jag

Cosmo

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM
kanske är så.. men jag har inte läst något på Aprilias hemsida om att produktionen är nerlagd..
Får hoppas att den fortsätter tillverkas helt klart!

SpeedAbuser

#69 125STD (-03)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen
Jag har hört samma sak som crallan.
Den sista RS250'n har tyvärr lämnat tillverkningsbandet, och någon nytillverkning av en sportig tvåtaktare för gatbruk värd namnet är nog bara att glömma med tanke på dagens miljökrav.
Sad, but true.

McFille

Hojlös i Barcelona!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös! :(
Min älskling blev den sista utvecklingen i RGV-serien, och har således nyast teknik och design. Den tillverkas dock inte längre, men den ligger i paritet med RS250:n när det gäller teknik och prestanda, MINST!
Designen behöver vi inte gå in på, då det är ganska uppenbart att SP:n lirar i en helt annan division än RS250:n...åxå har den elstart... :fakta

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
Men säljer inte HONDA än sina NSR 125 & 250 & 500 cc tvåtaktarre, dom kostare ju lite grann, men två takt är det ju

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Fille, din RGV må vara mer utvecklad, men den rår faktiskt inte på RS250 när det gäller prestanda. Om den vore så grym skulle det inte bara vara EN som körde sån i 250SP. Grym är den, bara inte lika grym som Aprilian...

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Mellan två hojjar just nu
R1 Uffe skrev:
Men säljer inte HONDA än sina NSR 125 & 250 & 500 cc tvåtaktarre, dom kostare ju lite grann, men två takt är det ju

Det är ingen gathoj, sen har jag inte sett dom i "hondabladet" på sistone.

Ericsson

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Såld
K-Micke skrev:
Insprutet som fanns på den första serien ersattes av Dell´Orto förgasare på senare, det funkade tydligen mycket bättre. Tveksamt om förgasarmodellen blev typgodkänd för gata, tror att dom såldes som rena racemaskiner.

>>> HÄR! <<<< kan man köpa en. :kär :kär

Bifogat

• vdue.jpg
    vdue.jpg
    91.1 KB · Visningar: 146

McFille

Hojlös i Barcelona!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös! :(
Mattias skrev:
Fille, din RGV må vara mer utvecklad, men den rår faktiskt inte på RS250 när det gäller prestanda. Om den vore så grym skulle det inte bara vara EN som körde sån i 250SP. Grym är den, bara inte lika grym som Aprilian...

Jodu...prestandan är det inget fel på, däremot är det ganska opraktiskt (läs dyrt) att rejsa med en så pass ovanlig hoj i Sverige...reservdelar växer inte precis på träd, och det är dyrt som fasiken att ostrypa den när den kommer från Japan.

Alltså bra mycket smidigare (läs latare :crash ) att köra RS250...men inte nödvändigtvis bättre...

Adrian_J

Ny medlem
Gick med
4 May 2003
Hoj
Husaberg FE 501
ReeD skrev:
Tillverkas det några nya 2-taktare?
Jag räknar inte med 125cc eller 50cc.
Eller var suzuki rgv 250 sista gathojjen med 2-takt?

Long live 2-stroke : )=

Jo, det gör ju de... KTM EXC 250, KTM EXC200, KTM SX 250, GasGas 250, Honda CR250, Yamaha YZ250, Kawasaki KX 250, TM E 250 osv osv... inga "vanliga" gathojar, men visst tillverkas det 2-t fortfarande.

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...