2 Takt olja

Jonas Karlson

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2013
Hoj
Soon
Hej Allihopa! Har nu fått en 2t cross en 125:a. Det jag undrar då är vad för 2 t olja man ska köpa och vad för växellådsolja det ska vara kanske en 10w 40 ? Men också hur mycket % olja man ska hälla i (20) liters dunken sedan så finns det ju flera bensin val men är det bäst att ha 98 oktan eller 95 i denna cross då?

Tack!!

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
:gnisslaoj! Mattelektion! Vilken cross? - manual?

Jonas Karlson

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2013
Hoj
Soon
I min manual som jag precis laddade ner så står det att jag ska göra så här :Unleaded premium gasoline RON 95 mixed with high grade two stroke oil: och sedan mixture ratio 1:40 men vad innebär det? Alltså ex hur mycket är 1:40 i en 20 liters dunk. Hur många dl äre?

Väldigt Tacksam för svar! Jag skriver kanske för jävligt då men vill vara pricksäker så att inte min cross blir kass för då ryker mina 10 tusen iväg......

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Ptjaa, ta bort en nolla och dela med fyra då blir det bra. Alltså 0,5 liter i en tjugoliters, två och en halv dl i en tioliters soppadunk.

Lycka till:)

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Hoj
Trampcykel...
Jag skulle kört 98 oktan jag.:)
1:40 är ju samma som 0,5:20. :)
Borde bli 2,5% om jag inte tänker helt fel. Men du kan nog köra 3% om du bums vill.

Jonas Karlson

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2013
Hoj
Soon
Gött! Då återstår bara vilken olja man ska köpa? Vet ni någon bra olja både för motorn och växelådsoljan som är i statoil eller okq8?

Hobbe

Medlem
Gick med
25 Apr 2009
Hoj
-
Helsyntetisk av bästa kvalitet tycker jag. Jag har använt mobils 2t racing i en trimmad snöskoter med gott resultat. Annars så är motul ett säkert kort

vickeviking

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2011
Hoj
Honda SP1 + Suzuki Savage bobber
har en radiostyrd bil som ja kör med 2takts olja ifrån OK. kommer ej ihåg va den heter men är en vanlig genomskinlig platsflaska. minns jag rätt så körde jag även med den oljan på gammla 80cc crossen med bra resultat:tummenupp

Marsupilami

Tvåtaktstaliban
Gick med
15 Jun 2010
Hoj
2xRD500 1xRS250 1xRSV Mille 1xSZR660
OK/Q8 RS Extreme Racing är en välrenomerad tvåtaktsolja som du kan köpa på din lokala mack.
Väldigt poplär olja bland banåkare. Går dessutom att köpa på tjugolitersdunkar till bra pris, även om inte alla mackar verkar vilja hjälpa till på just den punkten.
Köper mina dunkar via Swedol.

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
OK/Q8 RS Extreme Racing är en välrenomerad tvåtaktsolja som du kan köpa på din lokala mack.
Väldigt poplär olja bland banåkare. Går dessutom att köpa på tjugolitersdunkar till bra pris, även om inte alla mackar verkar vilja hjälpa till på just den punkten.
Köper mina dunkar via Swedol.

Beställde en tjugoliters OK/Q8 racingolja hos min lokala lantmannabutik, dom hade inga problem med att beställa hem en dunke åt mig även om just tjugoliters inte ingår i deras ordinarie sortiment och jag var välkommen tillbaka om jag vill ha mer:tummenupp

Nalle74

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2008
Hoj
KTM 690 SMC-R -13, KTM 300 EXC -12, VTR1000F-98, m fl
I växellådan ska du ha en ren växellådsolja, dvs olja som inte är gjord för att gå i cyllen etc,
Jag använder motul transoil i min 300cc 2takt enduro och är mycket nöjd
http://www.mcweb.se/transoil-expert-10w40-1l-p-11890-c-2425.aspx

2 takts oljan jag använder är motul 800, också mycket nöjd. DOCK !! denna måste du blanda direkt i bensinen, den funkar inte på moppar och annat som har separat oljetank, då den är för tjock och go för sånt. Alltså, direkt i bensinen - världsbäst

http://www.mcweb.se/2takts-800-factory-line-p-224-c-2427.aspx

Jonas Karlson

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2013
Hoj
Soon
Så oljan ska helst vara helsyntetiskt olja blandat med 98 oktan? 20 liters 98 oktan i dunken ok 5 dl helsyntetiskt olja. Skulle biltemas olja fungera eller ska jag dra till okq8. Och en sak till vart ska ja köpa växelådsolja något som ni kan rekommendera? Inte för dyrt bara typ runt 80 kr.

Tack!:tummenupp

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Biltemas oljor fungerar alldeles utmärkt. Använd en olja med rätt spec. fabrikat spelar ingen roll....

Last edited:

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S

kör denhär i växellådan http://biltema.se/sv/Bilvard/Olja-och-Smorjmedel/Mineral/Kombiolja-36994/ duger fint och är halva literpriset.
sen åker du ner till svenssons livs i alvhem och köper Q8 RS Extreme 2-taktsoljan billigare än biltemas olja http://www.ica.se/PageFiles/88392/Prislistasmörjmedel121029.pdf. Orkar du inte åka till alvhem funkar oljan du länkade, är Jaso FC olja så ska inte vara några problem men som sagt du får Q8 olja billigare hos svenssons livs

Last edited:
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...