2-Takts olja, skillnaden mellan dyr & billig olja?

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
KTM 660 -04
Tjena!

Som de flesta vet har ju tvåtaktarna oftast en seprat oljetank, där man ska ha olja till motorn... Det tjötas rätt mycket om att det är jätteviktigt att ha bra olja, men hur viktigt är det egentligen?

Har kollat lite, castrol har två helsyntetiska tvåtaktsoljor, TTS och Super TT, där den förstnämda är deras "värsting" och kostar runt 140 spenn, medans Super TT bara kostar 80 kr/l...

Hur stor skillnad gör det? vad händer om man kör på en dålig olja?

Är det värt 60 spenn extra för TTS? Hojen lär ju surpla i sig en hel del olja i sommar...

Jag TROR att sålänge det är ett välkänt märke som gjort oljan, och att den är helsyntet spelar det inte någon större roll. Men jag tar inga risker, kör på Castrol TTS. Motorras på en 125a kostar väl 4-6000kr, kör du en bättre olja kanske det kostar 500kr mer per säsong.
Det var ett test i en MC-blaska för ett tag sen, dem testade inte smörjning, men allt annat, gissa vilken som vann? BILTEMAS!

cRoC skrev:
Jag TROR att sålänge det är ett välkänt märke som gjort oljan, och att den är helsyntet spelar det inte någon större roll. Men jag tar inga risker, kör på Castrol TTS. Motorras på en 125a kostar väl 4-6000kr, kör du en bättre olja kanske det kostar 500kr mer per säsong.
Det var ett test i en MC-blaska för ett tag sen, dem testade inte smörjning, men allt annat, gissa vilken som vann? BILTEMAS!

"Tror", det va därför jag la den här och inte i 125a-delen :rolleyes:

Men tack ändå... :)

Det är bara att det kommer dra en del, så mer än 500 kr lär det göra... Det är det jag funderar på... Vilken MC-blaska va det???

Vad kan hända om man kör på en riktigt dålig olja?

bandit uno skrev:
Det beror på hur mycket man kör. 120kr extra per 100 mil om man antar att hojen drar ca:0.5 l/mil

Nu ska vi räkna, hehe...

Man ska ha 2-4% oljeblandning... Säg 3%

Hojen drar kanske 0,7 l/milen... då är det på ett ungefär 0,02 liter olja per mil... ( va fick du en halv lite milen från??)

Säg att man kör 1500 mil i sommar, det är typ 30 lite olja, kör man med TTS blir det 4500 kr ungefär, kör man med super TT så blir det 2500 kr.... 2000 krs skillnad...

Eller räknade jag fel nånstan?

Men hursomhelst, vad är det för nackdel med att köra på en kass olja, vad kan hända?

Den största nackdelen är att en dålig olja blandar ut sig sämre med bensinen. Kör du 98-oktan ska du definitivt ha en bra olja. När jag köpte min crosshoj på en affär rekomenderade han mig en olja som kostade 80kr litern.

NSR_Martin skrev:
Nu ska vi räkna, hehe...

Man ska ha 2-4% oljeblandning... Säg 3%

Hojen drar kanske 0,7 l/milen... då är det på ett ungefär 0,02 liter olja per mil... ( va fick du en halv lite milen från??)

Säg att man kör 1500 mil i sommar, det är typ 30 lite olja, kör man med TTS blir det 4500 kr ungefär, kör man med super TT så blir det 2500 kr.... 2000 krs skillnad...

Eller räknade jag fel nånstan?

Men hursomhelst, vad är det för nackdel med att köra på en kass olja, vad kan hända?
Körde 1000 mil i somras och klarade mig på ca 7 liter olja. Köpte en tioliters dunk från statoil, 277:-. Det var deras standard tvåtaktsolja, alltså inte racingoljan som är något dyrare. 30 liter låter mycket :confused:

Nykan skrev:
Körde 1000 mil i somras och klarade mig på ca 7 liter olja. Köpte en tioliters dunk från statoil, 277:-. Det var deras standard tvåtaktsolja, alltså inte racingoljan som är något dyrare. 30 liter låter mycket :confused:
Kanske det är, vet inte....

Men vad säger ni, vilken olja ska man ha?

Jag har fått rekomendation av Yamaha att INTE köra på castrol olja i min 250. Kör på Agip nu kommer inte ihåg va den heter men den kostar 170kr/l

jag har kört 2 sommrar,

totalt runt 3000 mil
INGA motorras.
inga problem med motorn.

kört på statoils billiga vanliga 2-takts olja

och ibland på okq8 skoter TT tror jag den heter..

funkat prima!

Jag kör med Castrol TTS, men har många gånger funderat på Biltemas eller likande för en tredjedel av priset. Det går nämligen åt rätt många flaskor på en säsong. Om det rasar så är det nog ytterst sällan pga. för billig olja, TROR jag iaf. :)

NSR_Martin skrev:
Kanske det är, vet inte....

Men vad säger ni, vilken olja ska man ha?

Den oljan som rekomenderas av din tillverkare! Kolla i din instruktionsbok! Står det tex att du ska köra på en olja som uppfyller kraven för API TC++ så ska du kolla att oljan uppfyller det kravet!

Castrols Super TT kanske bara uppfyller API TC+ medans TTS uppfyller API TC ++!! Kolla i din instruktionbok och sen kollar du på förpackningen av oljan du ska köpa!

jag köpte en dunk 2 takts olja från biltema fast jag undrar om det är nått att köra i crossen....

Jag hörde från en välrenomerad 2-takts firma att deras tester med Castrol A747 vegetabilisk/syntetisk gör mycket stora skilnader i slitage. Funkar ej med separat tank dock. Måste blandas högst 24timmar innan körning. Drar åt sig vatten. 220 kr/litern Så'n får det bli.

PacMan skrev:
Jag kör med Castrol TTS, men har många gånger funderat på Biltemas eller likande för en tredjedel av priset. Det går nämligen åt rätt många flaskor på en säsong. Om det rasar så är det nog ytterst sällan pga. för billig olja, TROR jag iaf. :)

Jag körde bara med biltemaolja när jag körde RD350, det var inga problem.
Jag skulle tro att det är i princip samma olja som konkurrenterna säljer dyrare.

håkanolsson skrev:
Jag hörde från en välrenomerad 2-takts firma att deras tester med Castrol A747 vegetabilisk/syntetisk gör mycket stora skilnader i slitage. Funkar ej med separat tank dock. Måste blandas högst 24timmar innan körning. Drar åt sig vatten. 220 kr/litern Så'n får det bli.

Glöm inte heller att om du öppnat en sån flaska (A747) måste du använda den innom en månad oxå! Inte bara att det som är blandat med bensinen måste användas innom 24 timmar!

Axxexs skrev:
Glöm inte heller att om du öppnat en sån flaska (A747) måste du använda den innom en månad oxå! Inte bara att det som är blandat med bensinen måste användas innom 24 timmar!

Det låter ju väldigt osmidigt.
Vad händer om man låter bensinen stå längre än 24 timmar?

Micke_Lindstrom skrev:
Det låter ju väldigt osmidigt.
Vad händer om man låter bensinen stå längre än 24 timmar?

Gäller bara med sånna vegetabiliska oljor som tex Castrol A747!

Tror att oljan skär sig mot bensinen och inte blandar sig om det stått ett tag!

Från instuktionsboken till en Honda RS250:

*Do not mix vegetable and mineral based oils.

*Vegetable oils seperate from gasoline more easily than mineral oils, especially in cold weather. It is advisable to use mineral oil when ambient temperatures below o¤C (32¤F) are expected.

*If the gasoline-oil mixture is left standing in a container for a long period of time, lubricity will detorate. Use the mixture within 24 hours.

*Once the container is opened, the oil must be used within one month, since oxidation may occur.

Väldigt hårt mot kunden liksom. Att köra upp den blandade soppan innom 24 timmar är ju ok. Men öppnade flaskor ställer ju till med problem. Kan man köpa dem i dl-förpackningar eller liknande så är det OK. Annars, öppna en flaska och bränn 30-40 liter sås närmaste dygnet.

Småflaskor? Finns de för A747?

EDIT: (Morgontrött) En månad var det jö. inte 24 timmar :D . Inga problem då.

Last edited:
*/ ?>
Back