2 takts olja

0nicke0

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2003
Hoj
Husqvarna wr 125
Hej.. Undrade bara om någon vet hur mycket 2 takts olja en trimmad 125 a drar per mil. Så kan man ränka ut hur mycket man kommer köra på ett år och hur mycket olja den då drar. Och när man gjort det så kan man göra en stor beställning på olja, och då kanske man får oljan till ett bra pris :tummenupp

Last edited:

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
KTM 660 -04
cRoC skrev:
ca 50/50 (glykolet smörjer också pumpen, så även om du bara kör på sommaren ska du ha klykol i)
...Det förhindrar väll rost i systemet med? Jaja, 50/50 ska det va iaf...

Men det här med olja, är Castrol TTS den bästa? Och hur mycket drar det tro? 2 liter på 100 mil?

Skulle inte Swedie kunna fixa nått erbjudande tro? Kanske skulle fråga han, hur många här skulle va intresserade av det?

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
KTM 660 -04
Vetifan...

Den drar snarare 1 liter på 100 mil då eller?

Det är ju vad skitsaken på 50cc drar... Konstigt ISF..

Ingen annan som kan säga vad sin hoj drar?
Vad kör ni med för olja?

cool_adde

Det ska luuuta i kurvorna!
Gick med
1 Apr 2003
Hoj
BMW R1200r Classic
Oljeförbrukningen brukar vara mellan 2-4% dvs. om du har 2% inblandning så gör du slut på 1liter olja på 50liter bensin. Det går dock inte att säga vilken olja som funkar bäst, jag kör på Biltemas helsyntetiska som fungerar mycket bra i min hoj. Det är inprincip bara prisskillnader 50:-/L eller 120:-/L bara att välja!
Vad gäller glykolet så rekomenderas 50/50, dock är fryspunkten kemiskt sett lägst vid 60/40 (inte så mycket att bry sig om) Jag tror att det har med de konserverande medel som är blandade i glykolet. Glykolet smörjer/skyddar ingenting, det är tillsatserna i den som förhindrar korrision.

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
KTM 660 -04
cool_adde skrev:
Oljeförbrukningen brukar vara mellan 2-4% dvs. om du har 2% inblandning så gör du slut på 1liter olja på 50liter bensin. Det går dock inte att säga vilken olja som funkar bäst, jag kör på Biltemas helsyntetiska som fungerar mycket bra i min hoj. Det är inprincip bara prisskillnader 50:-/L eller 120:-/L bara att välja!
Vad gäller glykolet så rekomenderas 50/50, dock är fryspunkten kemiskt sett lägst vid 60/40 (inte så mycket att bry sig om) Jag tror att det har med de konserverande medel som är blandade i glykolet. Glykolet smörjer/skyddar ingenting, det är tillsatserna i den som förhindrar korrision.

Hmm, oki, tack för ditt medverkande :D :gnissla

Men, vad drar en 125a? har för mig att det va 0,4 L/mil vid övningskörning o 0,8 annars, haha, kan det stämma med 0,8 tro? det är rätt mkt...

Hur långt kommer man då på 1 lite olja tro? Hmm, får räkna lite... Men... Orkar inte nu :huvet
Ska se om en stund, måste ladda mentalt...

EDIT, nu orkade jag :)
Om ens hoj drar 0,8 l/milen, så blir det 0,024 liter olja per mil, om det är 3% oljeblandning... Då drar den alltså, om jag ränkat rätt, 2,4 liter olja på 100 mil :4skrika :mad: :huvet :skrämd Det lär ju bli typ 30-40-50 liter olja i sommar, det är ju, om vi säger att en liter kostar 100 spenn, då blir det 3-5 000 kr, i bara olja, ska man sen ha Castrol TTS blir plånboken VÄLDIGT lätt...
Räknade jag rätt? hoppas inte... :gnissla

Last edited:

Edholm

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2003
Hoj
Ktm 525
NSR_Martin skrev:

Men, vad drar en 125a? har för mig att det va 0,4 L/mil vid övningskörning o 0,8 annars, haha, kan det stämma med 0,8 tro? det är rätt mkt...

Hur långt kommer man då på 1 lite olja tro? Hmm, får räkna lite... Men... Orkar inte nu :huvet
Ska se om en stund, måste ladda mentalt...

EDIT, nu orkade jag :)
Om ens hoj drar 0,8 l/milen, så blir det 0,024 liter olja per mil, om det är 3% oljeblandning... Då drar den alltså, om jag ränkat rätt, 2,4 liter olja på 100 mil :4skrika :mad: :huvet :skrämd Det lär ju bli typ 30-40-50 liter olja i sommar, det är ju, om vi säger att en liter kostar 100 spenn, då blir det 3-5 000 kr, i bara olja, ska man sen ha Castrol TTS blir plånboken VÄLDIGT lätt...
Räknade jag rätt? hoppas inte... :gnissla

Kan nog stämma hyffsat.. hällde 5liter olja i miton på 200mil.

Sen är ju frågan hur långt man kör på en sommar.. får ju ligga i om du ska köra 2000mil.. :)

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Martin 0.8 drar en 125a ungefär ja om man gasar endel. Givetvis stämmer det inte alltid, se på nisses gamla skorv, kunde ju köra sverige runt på reserven.

Nisse Järnet

pschyy =D
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda XL1000, YZ250 + BMW turbo
cRoC skrev:
Martin 0.8 drar en 125a ungefär ja om man gasar endel. Givetvis stämmer det inte alltid, se på nisses gamla skorv, kunde ju köra sverige runt på reserven.
Haha nästan. 0,33 tog under den första GR-dagen. (resa till Lunda ca12mil enkel resa, jävla massa stuntande och rejs där och sen hem igen)
Verkligen inte lugn körning mao. Olja drog den knappt alls, fyllde väl på typ 1 gång per år eller nåt :) Johan körde sin nån timme helt utan 2t-olja, men den gick lika bra för det :tummenupp

Johan

fd. EVIL
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös :-(
Halvspam men vafan. Då jag ännu har kvar en kartong TTS sen jag rejsade 2-T så kan jag väl slumpa bort den bland dessa prismedvetna 125 ers. Vad sägs 0m 900 pix för hela klabbet (12 flaskor). PM:a

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
KTM 660 -04
Edholm skrev:
Sen är ju frågan hur långt man kör på en sommar.. får ju ligga i om du ska köra 2000mil.. :)

Haha, men ändå, känns inte som nån omöjlighet o köra dubbelt så långt med hojen som man gjort med den där skitsaken man tvingat sig själv åka runt på 2003... Kändes inte som man körde så enormt mkt med den iaf...

Kollade hos en MC-butik idag, det finns Castrol TTS samt Castrol SuperTT, TTS är nästan dubbelt så dyr, är det värt det verkligen?

AddE <TM>

Ny medlem
Gick med
1 Nov 2003
Hoj
f.d. apriliaägare, Bytte den mot ett mellankort
Gulsnabbtrajja skrev:
Halvspam men vafan. Då jag ännu har kvar en kartong TTS sen jag rejsade 2-T så kan jag väl slumpa bort den bland dessa prismedvetna 125 ers. Vad sägs 0m 900 pix för hela klabbet (12 flaskor). PM:a

nån i stockholmsområdet som e på å dela? :tomten

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Gulsnabbtrajja skrev:

Fy fan... Jädra gubbe å komma å annonsera här va.. Vad e det för fasoner? vavava? :fatta! :4skrika

:D :D :D ;)

KawaF3771

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GS 500 E -99
NSR_Martin skrev:

Om du får en 125:a att gå på 0.4l/mil så ska du fan va glad... min drar minst 6 vid krypkörning på konstant 80km/h landsväg... landsväg 100km/h tar den 7.5l... aktiv körning 8-10 liter nått... men det är ju min... den är original (ostrypt)

Räckvidd på hojen utan reserv är ca. 120km borde vara 8.5 liter

Last edited:

Johanjulgran

#25 supermotard
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 450 SMR -07
KawaF3771 skrev:
Om du får en 125:a att gå på 0.4l/mil så ska du fan va glad... min drar minst 6 vid krypkörning på konstant 80km/h landsväg... landsväg 100km/h tar den 7.5l... aktiv körning 8-10 liter nått... men det är ju min... den är original (ostrypt)

Räckvidd på hojen utan reserv är ca. 120km borde vara 8.5 liter
Jag körde upp runt 10 liter olja i sommras. tror jag körde runt 400 mil.

Jag kör på mobil1 super 2t. Jag tror jag kan beställa hem 20 liters dunkar för ca 400 kr. (Kanske några kr billigare eller dyrare. vet inte om priserna har ändrats)

Jag ska beställa till mig snart. (Innan maj ska jag i allafal ha beställt)
Om någon e intreserad å köpa så pm:a mig. jag kan kolla vad det kommer att kosta och lägga upp priserna här sen.

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...