2-taktsolja

Gangsta

Sjör KTM
Gick med
1 Jun 2004
Hoj
KTM 640
Tja.

Det var såhär att när jag köpte min RG125f så hade inte oljeblandaren använts. grabben som ägde den innan sa att cyllen hade skurit för att det hade blivit stop i den lilla olje slangen, så efter det hade han blandat oljan själv. Men jag orkar inte hålla på o hälla i olja i tanken varje gång jag tankar.
Kunde jag lite på grabben som sa att oljepumpen funkar? -nej. Jag bestämde mig för att testa.

Jag tejpade fast en liten burk i ramen där oljan skulle rinna i, jag tankade full tank, körde ett tag, åkte o tanka igen, jag fick i 5L och det hade runnit 80ml olja i burken, alltså 5L - 80ml 2t-olja. Låter det rimligt?
2% av 5L är 1dl

//Kaj

Bärgren

Förtidspensionerad bonnläpp
Gick med
30 Jul 2005
Hoj
Sykkeljävel, RS250, RD500 och CBR600RR
Die in flames skrev:
2329487 Tja.

Det var såhär att när jag köpte min RG125f så hade inte oljeblandaren använts. grabben som ägde den innan sa att cyllen hade skurit för att det hade blivit stop i den lilla olje slangen, så efter det hade han blandat oljan själv. Men jag orkar inte hålla på o hälla i olja i tanken varje gång jag tankar.
Kunde jag lite på grabben som sa att oljepumpen funkar? -nej. Jag bestämde mig för att testa.

Jag tejpade fast en liten burk i ramen där oljan skulle rinna i, jag tankade full tank, körde ett tag, åkte o tanka igen, jag fick i 5L och det hade runnit 80ml olja i burken, alltså 5L - 80ml 2t-olja. Låter det rimligt?
2% av 5L är 1dl

//Kaj

Då är det försnålt med olja.

Gangsta

Sjör KTM
Gick med
1 Jun 2004
Hoj
KTM 640
Bärgren skrev:
2330130 Då är det försnålt med olja.

Min bror hade en NSR -94 för några år sen, han sa att den gick på ca 1,5%

Jag har kört en 20 mil med 5l 95-oktan - 80ml olja blandningen, har funkat kanon..:tummenupp

Kiel

Sporthojsnörd
Gick med
11 Jan 2006
Hoj
GSXR 1000, Husky TC610
tror att din hoj pajar inom 100 mil om du kör med så snål blandning

crossniklas

Scooterbög
Gick med
27 Feb 2005
Hoj
SR172
Nej 2% är inte för snålt!

Nästan alla ras beror inte på att oljefilmen skiter sig. Rasen beror på att den går för tunnt, dvs för för mkt luft förhållandes till bensin!

Kiel

Sporthojsnörd
Gick med
11 Jan 2006
Hoj
GSXR 1000, Husky TC610
crossniklas skrev:
2331703 Nej 2% är inte för snålt!

Nästan alla ras beror inte på att oljefilmen skiter sig. Rasen beror på att den går för tunnt, dvs för för mkt luft förhållandes till bensin!

det är ju inte 2% utan mindre.

Gangsta

Sjör KTM
Gick med
1 Jun 2004
Hoj
KTM 640
Vet nån om det går 2 oljeslangar från pumpen, en till förgasaren och den andra till cylindern på en RGF?:confused:

Matte_Aprilia

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
Aprilia RS125 -98
prulle skrev:
2331629 Skulle tro det med.

skulle inte jag tro..

Eftersom den blandar 2% vid fullgas och han kanske inte har kört full rulle helatiden?

Jag skulle tro att den funkar fin fint!

//Matte

crossniklas

Scooterbög
Gick med
27 Feb 2005
Hoj
SR172
Som ovan säger så kan du inte tänka att den blandar i %! En oljepump pumpar med ett flöde beroende på hur mkt gas du har, därför kan du inte räkna ut oljemängden i %. Så din verkar funka utan problem!

Mr EmCom

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jan 2006
Hoj
KTM 250 Freeride
crossniklas skrev:
2335212 Som ovan säger så kan du inte tänka att den blandar i %! En oljepump pumpar med ett flöde beroende på hur mkt gas du har, därför kan du inte räkna ut oljemängden i %. Så din verkar funka utan problem!
det tror jag med.. fast igentligen så ska men ju ta bort allt som heter oljepump på en 2-t.. förr eller senar så går den sönder å det märkerman inte förens den nyper.. det blir ju bara så jävla omständigt att bland sj... :S

Svenssson

FTS
Gick med
5 Jan 2006
Hoj
Såld
Mr EmCom skrev:
2337921 det tror jag med.. fast igentligen så ska men ju ta bort allt som heter oljepump på en 2-t.. förr eller senar så går den sönder å det märkerman inte förens den nyper.. det blir ju bara så jävla omständigt att bland sj... :S
En fungerande oljepump är det bästa du kan ha på en 2-taktare. Det är inte ofta dom pajjar, jag har aldrig ens hört talas om det tror jag.

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy