2010 - Rivieran, Korsika, Sardinien och den där andra Rivieran

Ahrkey

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2009
Ort
Två trappor upp.
Hoj
Ingen
This is the plan:
theplan.jpg


Tjotjim,
tänkte åka ut på en "liten" tur i sommar (jul/aug) som ni kan se ovan. Det lutar mer och mer åt alternativ två i bilden. Rutten jag ritat ut är inte fastställd ännu utan mer en generell tanke om hur den skall gå.

Tanken är att ta Autozug ner till Italien så man slipper transportsträckan tyskland och bara åker det göttigaste. Detta dels också för att jag tänkt åka ner på min stenhårda bejbi. En kan bara hoppas på att jag är minst lika hård.

Tiden jag ämnar avsätta för detta är två till tre veckor. Jag funderar åter igen på det senare alternativet då jag gärna vill kunna chilla och ta det lugnt emellanåt.

Rätt ny på det där med touring så jag skall läsa på så gott jag kan om touring och även köra mindre resor inom sverige/norden innan denna resa som för att prova/öva.

Det jag dock undrar är om någon här har gjort eller planerar göra en liknande resa? Vore kul att komma i kontakt med likasinnade. Skulle vilja ha tips och erfarenheter som är specifika för just detta område eller liknande rutt. Generella tips är givetvis välkommna men jag tror mycket av det finns i andra trådar.

Mycket uppskattade tips är:
Roliga/bra vägar (doh)
Boende/Logi som kanske inte står i varenda turistkatalog
Sevärdigheter som kanske inte står i varenda turistkatalog

Även saker man verkligen bör undvika (vidriga maträtter, vidriga hotell, vidriga personer från myndigheter osv.) uppskattas :)

Förresten, Autozug? Bör man boka det långt i förväg eller kan man rulla in på stationen; köpa biljett och sen rulla på tåget?

Beers
 

Marzocchi

Ny medlem
Gick med
10 May 2007
Ort
Kronoberg
Hoj
BMW R1200R -11
Nu har jag ännu inte åkt Autozug, dock läst en del om det. För att vara säker på att få biljett bör du boka innan, kanske redan nu. Men det kan gå att få biljetter på plats. Men lite trist om du kommer till stationen och det regnar och tåget är fullt.

Varför inte spendera några dagar i alperna också?

Läckra kartor. Hur ritar man på det sättet på Googles(?) kartor?
 

Ahrkey

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2009
Ort
Två trappor upp.
Hoj
Ingen
sportbike: sedär! tack :)

Marzocchi: Sant, kan inte vara allt för rolig situation. Ang. det med alperna så jo, tanken har slagit mig och det blir ju antagligen i samband med att jag rundar Garda. Vad det gäller kartorna så är det från google maps/earth som jag tagit in i photoshop och ritat på. Vilket annat bildbehandlingsprogram funkar nog minst lika bra.
 

lee

-
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Apostlahäst modell gammal
Skulle definitivt tagit rutt 2 så att jag inte missade sträckningen Italienska/franska gränsen -Nice. Fantastiska vyer. Se också till att ta dig upp i Alperna, det är underbart.
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Jag och en till på forumet gjorde en liknande resa i sommras...fast vi körde från sverige.

Vi passerade Gardasjön på höger sida skulle va lite biligare där... vi hamnade på ett hotel nedanför Torbole...ville inte bo mitt i smeten, vi hade fin utsikt m.m, hotel ägaren hade en fin fin Vit GT3a också :) , sen så åkte vi dagen efter ner till staden som färjan va som gick till Corsica..slagade där på något hotel, halv skabbiga gator men hojarna stog kvar som tur va.

Sen åkte vi rakt igenom Corsica på de mindre vägarna över bergen... de va helt ok! bra asfalt, kurvor , kurvor , kurvor försök bara att undvika att ta någon gris eller annat boskaps djur med någon knäpuck eftersom de går lösa vid vägkanten...men farterna är ej så höga eftersom det är bara kurvor :)... Men en viktig detalj är att det är varmt! väldigt varm..vi hade 35-40c(mitten på juli , slutet på juli)

Sen va vi en på en ucpa resa en vecka på den ön och hade det bara gött... sola,bada , segla , äta , sova , titta på :tuttar och det kostade inte så mycket för en hel vecka...och då ingår väldigt bra mat, skapligt husrum, och lite äventyr. Så det rekomenderar jag!


http://www.ucpa.se/index.asp?iSiteID=1&LimitedSiteIndex=1
 

aRWe

Föredetting
Gick med
30 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Elrulle
Håller med tidigare inlägg missa INTE Alperna och som flera rekommenderar Dolomiterna (din andra rutt verkar gå där).
Ska själv ner och köra Aperna och Dolomiterna i sommar. :tummenupp
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Gällande Korsika. För att få ett helhetsgrepp om ön bör man egentligen besöka både östra och västra kusten samt inlandet. De är väsenskilda. Västkusten består till stora delar av karga klippor som stupar ner i havet, den är glest befolkad, vägarna är smala och slingriga. Östra kusten är mer eller mindre en långsträckt strand med små samhällen på rad. Inlandet är imponerande med lummiga kastanjeskogar, höga berg och djupa dalar, faktiskt i klass med alperna, högsta toppen Monte Cinto är ca 2700m. De enda vägarna värda namnet är 193 mellan Bastia och Ajaccio, samt 198 som avviker från 193 strax söder om Bastia och löper ner längs östkusten till Bonifacio. Dessa två vägar är att jämföra med svensk lansväg som man håller 70-90 på, i övrigt är vägarna sämre. 193 är ett måste, den löper tärs över hela ön och bara genom att fara den från start till mål upplever man stora delar av ön. Halvvägs passerar man den gamla huvudstaden Corte och strax innan kan man ta av mot väst på D84, vägen mellan Castrilia och Calacuccia är en fantastisk upplevelse. Calacuccia ligger i en gryta omgiven av höga berg utan några naturliga lättillgängliga landvägar, fram till och med andra världskriget var den mer eller mindre isolerad från omvärlden. När man kör längs D84 förstår man varför. Vägen löper längs en ravin som verkligen är värd namnet. Den är så brant, djup och stenig att inget annat än människo- och djurfötter har kunnat ta sig fram där innan vägen byggdes. På andra sidan staden löper vägen över ett högt pass. Tiden står stilla i Calacuccia. Inget speciellt alls, egentligen bara en byhåla, men för mig var det speciellt, att gå in på den lokala krogen och beställa lunch fick mig att återuppleva känslan från 70-talets Italienska landsbygd. Visst, de har Coca Cola, pizza och Magnum, men allt saknar den moderna stadens polerade yta. Servitrisen ser ut som vilken farmor som helst, hon går runt i sina vardagskläder, är osminkad och pratar ingen engelska, och då menar jag INTE ETT ORD engelska. Man får hanka sig fram på skolfranska och kroppsspråk. Allt sammantaget gör att det känns väldigt genuint. Ett av Korsikas verkliga kännetecken är macchian, eller maquisen som den också kallas, det är den tjocka buskvegetationen som täcker delar av ön, den ger en stark, underbar doft som jag själv tycker är mest framträdande på östkusten.
 

Manus

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2008
Ort
Visby
Hoj
Yamaha FZ1-06
Va det gäller autozug så skall du nog boka i tid,jag åkte till Verona i Augusti.Bokade 4mån i förväg ,var knök fullt på tåget ner. Ett tipps bara...
:tummenupp
 

Ahrkey

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2009
Ort
Två trappor upp.
Hoj
Ingen
Lam-Kaka: Tack för tipsen. Både vad det gäller boende vid Garda och värmen i där nere. Förstår ju att det är varmt men inte riktigt att det skulle uppnå 40grader. Ska försöka att inte plocka med mig något boskap heller :)

Teddy: Tack för tipsen! Jag kolla runt lite på Google Streetview och där såg åtminstone vägarna hyffsade ut. Inte alla kanske men sen så planerar jag inte på att bomba okända vägar på semestern heller. Superbra tips!

Manus: Jo, det är min generella uppfattning också. Bara jag som har lite problem att boka in fasta datum så långt i förväg bara :) Än så länge verkade det finnas kring planerad semester.
 

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Ort
Sverige
Hoj
Italiensk 2010:a på nästan 1200 cc
Du missar allt det bästa med de rutterna, nämligen alperna !!!

Var där i somras och ett tag var det +38 i skuggan, hade dock bilen den gången så det var ju +21 inne i bilen.

Italienare och Fransmän körde mest i T-shirt och shorts på sin sporthojjar :crash
 

Blanco

Glad påsk!
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Liljeholmstorget
Hoj
Bmw gs 1200 Adv.
Jag lånar tråden lite... Det där med autozug vilken sträcka är lämplig för att ta sig ner till lämplig utgångspunkt? Och vart bokar man?
Hade tänkt köra hela vägen ner först men jag kommer antagligen ta med mig dottern så då kör jag hellre på tåget den tråkiga transportsträckan ner och lägger mer tid på det vackra längre neråt alperna...
 

Rappen

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
R1, Silvertejp Edition
Kan varmt rekommendera att köra norrut från Gardasjön mot Bolzano. Ta av strax före och åk mot Val Gardena och sen vidare over Passo di Sella för att hamna i cortina d´ampezzo grymt fina alpvägar....

finns en liten väg från genova och norrut som är riktigt kringelkrokig och skön. mycket italienare med sporthojar...
 

aRWe

Föredetting
Gick med
30 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Elrulle
Jag lånar tråden lite... Det där med autozug vilken sträcka är lämplig för att ta sig ner till lämplig utgångspunkt? Och vart bokar man?
Hade tänkt köra hela vägen ner först men jag kommer antagligen ta med mig dottern så då kör jag hellre på tåget den tråkiga transportsträckan ner och lägger mer tid på det vackra längre neråt alperna...
Vi åker från Hamburg/Altona till Bozen/Bolzano och förra gången Hamburg-Villach. Tycker från Hamburg till utvald plats är det bästa.

Här kan du boka och kolla färdväg.
http://www.dbautozug.de/site/dbautozug/se/start.html
 

Blanco

Glad påsk!
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Liljeholmstorget
Hoj
Bmw gs 1200 Adv.
Vi åker från Hamburg/Altona till Bozen/Bolzano och förra gången Hamburg-Villach. Tycker från Hamburg till utvald plats är det bästa.

Här kan du boka och kolla färdväg.
http://www.dbautozug.de/site/dbautozug/se/start.html

Ja, jag hittade den sidan med lite googlande... Och min tanke är oxå att köra på i hamburg/altona... Ska fundera ett par dar på vilken destination jag ska utgå med hojen... Hem kör jag nog hela vägen i alla fall... Man vill liksom hitta den perfekta rutten där nere... Har aldrig vart i central-europa tidigare...
 

Magnuz

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2008
Ort
Männedorf
Hoj
Street Triple R
Kan varmt rekommendera att köra norrut från Gardasjön mot Bolzano. Ta av strax före och åk mot Val Gardena och sen vidare over Passo di Sella för att hamna i cortina d´ampezzo grymt fina alpvägar....

finns en liten väg från genova och norrut som är riktigt kringelkrokig och skön. mycket italienare med sporthojar...

Skulle ju kunna vara Genova - lugano, underbar sträckning :yoparty
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top