2010 Yamaha Super Ténéré

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Yamaha har lagt upp en film om den nya modellen på YouTube. Även om det inte avslöjas så mycket om utseendet får man veta en hel del om utrustningen.

• Parallelltwin med 270° förskjutning (som TRX 850)
• ABS och kombibromsar
• Traction control
• D-map (elektroniskt valbar motorkaraktär)
• Kardan
• Kylare på sidorna (som cross/enduro)

”Born from the desert”...

Ska bli jävligt spännande att se. Det var riktigt länge sedan en japansk tillverkare lanserade en stor offroad; V-strom och Varadero räknas ju inte. Hoppas att Yamaha inte snålar med cylindervolymen, men eftersom BMW R 1200 GS är måltavlan kan den inte vara på mindre än 1000 kubik, förhoppningsvis mer.

[YOUTUBE-ID]LFoNqezPe-s[/YOUTUBE-ID]
 
Last edited:

phastasphuk

blubb blubb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
990 SMR, Speed Triple 855, Husaberg FE600E, Husaberg FE390
About frickin' time dom släpper nått stort i öknen! Och bäst fan att det inte är nån helvmesyr varawernstrom...inte ens beemer 1200 platsar ju in på nått ökenrally. Ok, HP2 var riktigt cool, annars har ju KTM ägt marknaden med 990 adventure. Om BMW hade släppt en F1000GS så kanske det hade varit andra bullar.

Men nu vill jag ha bilder på ST!
 

Throttlejunkie

Stenhård mjukis:)
Gick med
26 Dec 2004
Ort
Arlöv
Hoj
Byter ofta :)
Yamaha tillverkar sina hojar för att passa ett bredare kundunderlag till skillnad mot KTM. Tror därför att nya ST kommer att bli lite mera offroad än 1200 GS men definitivt inte en 990 Adventure. Sedan så kanske man kan modda ST:n att bli mer anpassad mot offroadkörning.
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Marknaden för stora grushojar är alldeles för liten, se bara på BMW HP2 och KTM 950SE som båda är ur produktion, så jag tror tyvärr att det blir närmare en 1200GS än något annat.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Marknaden för stora grushojar är alldeles för liten...
Är den? Africa Twin var ju en enorm framgång under många år i hela Europa och gick att anpassa för både seriös grus- och terrängkörning. Sedan den slutade utvecklas och gick ur produktion ligger fältet fritt för den tillverkare som erbjuder ett alternativ till BMW R 1200 GS och KTM. Långt ifrån alla vill köra europeiska hojar. Kan Yamaha tillverka något liknande Africa Twin men med 10 års teknisk utveckling (samma vikt, +35 hk, kardan, massa elektronik) lär det bli succé.
 
Last edited:

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Marknaden för stora grushojar är alldeles för liten, se bara på BMW HP2 och KTM 950SE som båda är ur produktion, så jag tror tyvärr att det blir närmare en 1200GS än något annat.

Det är för att det inte tillverkas åtråvärda hojar av det slaget. Hade XR650 inte fått snikfjädring så hade suget på den gjort att den funnits kvar. Det känns som att samtliga av dessa hojar är kompromisser till det sämre. Antingen är de Varaderosvampiga tourers eller så är de smäck-KTM som måste servas för att det är tävlingsredskap.

Smacka i en stark slitvarg till motor i ett smidigt chassie med bra fjädring och en tuff look som inte får hojen att se ut som den väger 300 kilo så lär de sälja som smör.

Jag tar en kölapp.

Är den? Africa Twin var ju en enorm framgång under många år i hela Europa och gick att anpassa för både seriös grus- och terrängkörning. Kan Yamaha tillverka något liknande men med 10 års teknisk utveckling lär det bli en succé.

Precis. den var kanon i grundutförande. Lite fjädringskomponenter bara så var den grym. Samma med dåvarande SuperTeneré som gick som ett skott men hade skitgaffel och ram/sving tillverkad av profiler från en skrivbordslampa.
 
Last edited:

Dickhead

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2004
Ort
stan
Hoj
jävligt snabb hynda
Varför vill hoppas du på mer än 1000cc? Ser hellre att den har lite mindre, det är rätt sällan som den ökade effekten väger upp den tyngre motorn på grus. 800cc räcker gott för att kunna toura i relativt hög fart, även på asfalt.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
800cc räcker gott...
En sådan motor sitter i BMW F 800 GS och den kompletterar R 1200 GS på ett bra sätt.

En ny Yamaha Super Ténéré måste skilja sig mycket mer än 140 kubik från den befintliga XT 660 Ténéré.

Säkert räcker 800 om man utesluter de känslomässiga aspekterna ur de motiv som får motorcykelköpare att bestämma sig för en modell. Men om Yamaha ska lyckas få tillräckligt många att överge tankarna på en BMW R 1200 GS måste den ha minst 1000 kubik. Helst mer för att kännas annorlunda än alla andra japanska vattenkylda twinnar som alltid är på just 1000 kubik.

För egen del tycker jag bara det är kul med fläskiga twinnar som dundrar mellan tallarna och att mer vrid är bättre än lite mindre: 1174 kubik blir perfekt.
 

Lonsdale

Yamaha Racing
Gick med
14 Mar 2006
Ort
Karlshamn
Hoj
Yamaha XSR700 X-T, Yamaha Tenere 700, Yamaha WR450F, Yamaha FZ6-RR
Någon som har kolla på hur mycket den kommer att väga?
Problemet med de stora offroadarna idag är att det väger för mycket för att igentligen kunna köras på grus och tracktorstigar.
 

spookedbones

Porcus ludens
Gick med
19 Oct 2006
Ort
Hallsberg
Hoj
TRIUMPH SPEED TRIPLE -04 med clip-on så man får ligga
Det har väll surrats på andra forum om 1200cc har jag för mig.
Kanske för mycket att önska men en nylansering av trx-en, fast med den nye motorn vore mumma? Hoppas går ju.
 

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
Någon som har kolla på hur mycket den kommer att väga?

har de bara tänkt lite på vikten så är det farligt nära att man måste köpa sin första kardandrivna MC nu....

har de öhlins som option blir det ännu svårare att låta bli :näsblod
 
Last edited:

SuTen

Old dirtbag on two wheels!
Gick med
24 Oct 2007
Ort
Norrbotten
Hoj
Yamma
Om nu en 1200cc super-tenere är pågång ligger nog inte en super-motard långt borta heller....hoppas,hoppas........
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Jag gissar på motorn från TDM 900. :)
Det vore kommersiellt självmord att lansera en ny viktig modell bestyckad med en motor som härstammar från 1991. Den skulle bli till åtlöje. Självklart kommer det vara en helt ny motor.
 

Bifogat

  • Tokyo 2009 Yamaha Super Tenere Concept 1.jpg
    Tokyo 2009 Yamaha Super Tenere Concept 1.jpg
    114 KB · Visningar: 397
  • Tokyo 2009 Yamaha Super Tenere Concept 7.jpg
    Tokyo 2009 Yamaha Super Tenere Concept 7.jpg
    148.5 KB · Visningar: 281
  • yamaha-tenere-tokyo_0005.jpg
    yamaha-tenere-tokyo_0005.jpg
    101 KB · Visningar: 366
  • SUPER SPY_2.jpg
    SUPER SPY_2.jpg
    29.9 KB · Visningar: 259
Last edited:

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Fler bilder på mock up:en. Av detaljer och siluett ser det ut att bli en både smidig och rejäl terränghoj. Underbart att inte behöva kolla, spänna och smörja kedjan.
 

Bifogat

  • yamaha-tenere-tokyo_0013.jpg
    yamaha-tenere-tokyo_0013.jpg
    102.2 KB · Visningar: 258
  • yamaha-tenere-tokyo_0018.jpg
    yamaha-tenere-tokyo_0018.jpg
    146.9 KB · Visningar: 303

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Tror också på en motor ifrån TDM900, men va fan kan de sluta med all denna krombögeri på en offroadhoj. Kör matta färger eller nåt för om de ska hålla på fjanta till den så kan man ju inte kalla den offroad direkt.
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Tror också på en motor ifrån TDM900, men va fan kan de sluta med all denna krombögeri på en offroadhoj. Kör matta färger eller nåt för om de ska hålla på fjanta till den så kan man ju inte kalla den offroad direkt.

Du behöver nog inte oroa dig över att den kommer bli kromad.
 

MC Doktorn

Guest
Det är grymt med en Twin på närmare 1000cc som ger feta sladdar ur kurvorna. Räknar på effekt närmar 100hk och ett fint vridmoment på närma 90nm långt ner i registret.
Men twinnen och kardan med en bra kåpa ger säkert en grym komfort.

Tycker min 690 sällan används över 6500 rpm och sällan det går mer än 120 km/h på grusvägen. fast det är en optimal grussmiskare
Att sitta mer än 2 timmar i sadeln ger en fin träsmak.
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top