2015, MT 07, service på verkstad eller ej?

Wakejki

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2019
Ort
Stockholm
Hoj
2015, Yamaha, MT 07
Hej,

Önskar input kring om ni tycker man bör serva hos verkstad eller inte givet nedan antaganden:

- Yamaha MT 07, 2015, Tilläggsgaranti till 2020-08-15 (denna ryker ju om ej verkstad)
- Gått 1200 mil
- So far servad på auktoriserad verkstad
- Servicekostnad verkstad runda slängar 3K SEK för att byta olja/oljefilter vilket är nästkommande service enl. servicebok
- Har tillgång till garage

Enligt försäkringsbolagets villkor gäller maskinskada så länge service är gjort enl. bok på fackmannamässigt sätt så det känns ju OK så länge man tar bilder etc. Vad jag funderar på mest är hur pass mycket andrahandsvärdet påverkas om man spar kvitton/bilder.


På förhand tack alla som tycker till!
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Tja olja 4 liter Swedol SBK Racing http://www.swedol.se/sbk-racing-10w-50pg-1004818.html
Oljeplugpackning, en eller två Tredoringar http://www.swedol.se/tredoringar-metriskapg-1000670.html
Två Tredoringar behövs om oljepluggen inte går att skruva i "botten" tex för den inte är gängad sista biten. Skruva in oljepluggen med fingrarna utan packning. Går oljepluggen då kloss mot oljetråget räcker en Tredoring. Går Oljepluggen inte kloss mot oljetråget som på Sprint RS behövs två Tredoringar / Gummistålbrickor för att fylla springan mellan Oljeplugg och Oljetråg.
Momentnyckel Biltema 10-242
Hylsnyckelsats Biltema tex https://www.biltema.se/verktyg/handverktyg/hylsnyckelsatser/hylsnyckelsats-38-24-delar-2000030841
Ta hand om oljan https://www.biltema.se/bil---mc/mc/verkstadsutrustning/verktyg/spilloljedunk-bilmc-2000024001
Oljefilter addemoto
Och det är praktiskt med bakre depåstöd tycker jag så hojen kommer lite högre när oljepluggen ska loss.
https://www.biltema.se/bil---mc/mc/verkstadsutrustning/depastod/depastod-2000028550
Ta loss oljefilter
https://www.biltema.se/bil---mc/bilverktyg/oljeverktyg/oljefilterverktyg/universaloppnare-2000016986
 
Last edited:

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FZ1N-07. Sålda: FJR1300AE-14, R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Tjena!

Nu vet inte jag vilket fb du har men man kan tycka att om du kan uppvisa tydliga bevis så som kvitton, foton på utfört arbete och med någon form av datumstämpel så borde garantin gälla. Tyvärr är det ju något som försäkringsbolaget eventuellt skulle kunna tänkas använda mot dig vid ett stort garantiärende, låt säga att motorn skär och du behöver en ersättningsmotor.

3000sek kan tyckas vara mycket pengar för byte av olja och filter men sen brukar ju även verkstaden ha en lista med punkter som ska kollas på motorcykeln. Beroende på miltal så varierar den listan från kort till låååååååång. Då kan det kännas värt de där 3000sek om du sedan är säker på att allt är som det ska vid din nästa långfärd.

Du kan nog vänta dig frågor vid en försäljning om varför du gjort den första stora servicen själv och var det där protokollet finns. Det är något som en köpare kommer använda för att pruta på cykeln tror jag. På en så pass ny cykel och storservice, då hade jag lämnat in. Vore den 10 år gammal så är svaret mer åt nej.
Du kommer förlora mer på att göra det själv tror jag.
 

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
3000 är ju inte så blodigt. Jag hade gjort det på verkstaden för att garantin definitivt ska gälla. Garantitid slut så gör man det själv. Är själv i samma sits med bilen.
 

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Ort
Kunglig huvudstad
Hoj
Många Hyndor
Yo!

Ja, andrahandsvärdet lär ju i vart fall inte försämras om man dokumenterat all service som gjorts...

Men, skilj på mc-tillverkarens/leverantörens vagnskadegaranti och försäkringsbolagets. Väldigt förenklat kan man säga att sånt som kan härledas till rena produktionsfel, ibland faktiskt inklusive onormalt slitage på även slitdelar, går på tillverkarens vagnskadegaranti. Och där är det nästan 100 att tillverkaren har tolkningsföreträde. Fel som är mer handhavanderelaterat är försäkringsbolagets business. I båda fallen gäller dock att det är oerhört mycket vassare om man kan backas av en auktoriserad verkstad... Vilket möjligen talar emot hemskruvarservice?

Dock lär din Yamma obekymrat gå minst 15 år efter det att vagnskadegarantin (och ljusår efter det att du tröttnat på den) gått ut så det är kanske mest en akademisk fråga i slutänden...?
 

Wakejki

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2019
Ort
Stockholm
Hoj
2015, Yamaha, MT 07
Tack för kommentarerna! :banana Lutar åt att lämna in på service denna sista gång och sedan göra all enklare service själv (vad man själv anser är enkelt)
 
Nyheter
Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Top