208GP i kyla

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Planerar att köra en dag öppen depå på anderstorp, i vad jag misstänker blir 10 grader asfaltstemperatur. Har några funderingar då jag aldrig har kört rena r-däck på hojen innan:
Har ett bättre begagnat dragon supercorsa sc2 fram, och ett bättre begagnat dunlop 208GP bak. Fungerar denna däckskombination i halvsnabbt nybörjartempo i dessa temperaturer, samt vad händer om det är lite vatten ute? Vidare - kan jag räkna med att bakdäcket räcker för 5-6 timmar aktiv körtid med mina 130 twinhästar? Med min normala körstil får jag ut ~6h aktiv körtid och 200 gatmil på ett sportmax qualifier rr.

Holy Rider

Med lem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha
Vad har de för fördelar gentemot 208GP? (jag testade nyss 208GP på gata i regn, och det var obeskrivligt halt. Har aldrig haft problem med motorbroms på 4:an innan..)

208RR är ett gatdäck för bana = värms upp snabbare
208GP är ett racedäck för bana = krävs däckvarmare för att funka lika bra som 208RR vid kallare väglag

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
...begagnat dragon supercorsa sc2 fram...

...vad händer om det är lite vatten ute?

Supercorsa och regn är en ganska hal kombination. Supercorsa Pro som kom förra året är betydligt mindre fuktkänsligt.

Dock, supercorsa är kanon i torrt, gamla som nya pro. :tummenupp

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Inte samma märke men har precis under dagen testat continentals motsvarighet till 208Gp (fungerar lika på varmt torrt) på morgonträning direkt efter att frosten försvunnit!
Utan däcksvärmare hade jag inte kommit ett varv innan vurpa tror då de är snorhala kalla.
Men varma helt ok fäste, dock gäller det att köra hårt så de inte tappar temperatur under passet.
Hederliga runda friska gummibollar runt kanterna på däcken efter varje pass, minimalt med kallrugg. Gummiblandning soft.

Tror inte det är någon jätteskillnad mellan olika racedäck, principen är lika.

Tony_J

Medlem
Gick med
13 Mar 2003
Hoj
z900 -21
Inte samma märke men har precis under dagen testat continentals motsvarighet till 208Gp (fungerar lika på varmt torrt) på morgonträning direkt efter att frosten försvunnit!
Utan däcksvärmare hade jag inte kommit ett varv innan vurpa tror då de är snorhala kalla.
Men varma helt ok fäste, dock gäller det att köra hårt så de inte tappar temperatur under passet.
Hederliga runda friska gummibollar runt kanterna på däcken efter varje pass, minimalt med kallrugg. Gummiblandning soft.

Tror inte det är någon jätteskillnad mellan olika racedäck, principen är lika.

Instämmer till att conti däcken är hala när det är kallt, körde när det var ca 10grader ute. Tyckte jag tog det riktigt lugnt men kom till 2:a böjen på A-torp när det roliga tog slut....
undra om gp racer är ett bättre däck för kalla bandagar?

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono v4r
Instämmer till att conti däcken är hala när det är kallt, körde när det var ca 10grader ute. Tyckte jag tog det riktigt lugnt men kom till 2:a böjen på A-torp när det roliga tog slut....
undra om gp racer är ett bättre däck för kalla bandagar?

Jag vurpade polarens hoj på erf med gp racer på anderstorp då det var kallt, jag hann köra ett utvarv. Hade knappt börja lägga ned och framhjulssläppet var ett faktum i opeln (efter bron).

Det gäller nog som sagt att ha däckvärmare och våga ligga på ordentligt för att hålla värme i dem.

Tony_J

Medlem
Gick med
13 Mar 2003
Hoj
z900 -21
Jag vurpade polarens hoj på erf med gp racer på anderstorp då det var kallt, jag hann köra ett utvarv. Hade knappt börja lägga ned och framhjulssläppet var ett faktum i opeln (efter bron).

Det gäller nog som sagt att ha däckvärmare och våga ligga på ordentligt för att hålla värme i dem.

Kanske bättre att köra på "rr" istället för gp racer på försäsongen.
Bara inte dessa däck har något av det vanliga qualifier i sig då det var ett riktigt skitdäck.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning