220hk, 242Nm, 130kg…Wankel tested av Guy Martin

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Förutom att den verkar gå struttigt och hoppigt nog på lägre varv för att skaka loss bakhjulet i en lågfartskurva, så verkar det vara en riktigt fin maskin!
Ljudet är ju fantastiskt! Vikten är fantastisk, och effekt i överflöd. Jag hade gärna ägt en om jag hade varit rik och haft turen att få köpa en.

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Men portas som en 2T o bör varvas som en
Är du säker? Den lilla erfarenhet jag har av wankelmotorer (Mazda RX7 ca 1985) var att den var helt meningslös att varva ut på växlarna. Bästa skjuts blev det vid ca 2/3 maxvarv - men det kanske bara var den varianten.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Är du säker? Den lilla erfarenhet jag har av wankelmotorer (Mazda RX7 ca 1985) var att den var helt meningslös att varva ut på växlarna. Bästa skjuts blev det vid ca 2/3 maxvarv - men det kanske bara var den varianten.
Kan säkert vara så på någon modell. De dyno charts jag kollat på ser liknande ut som alla andra vältuneade motorer. hyfsat rak linje uppåt, typ såhär.
1683578156449.gif
en del lustiga hack i grafen på rx8 däremot. Hur kommer det sig?

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Kan säkert vara så på någon modell. De dyno charts jag kollat på ser liknande ut som alla andra vältuneade motorer. hyfsat rak linje uppåt, typ såhär.
View attachment 483917
Just rx8 var väll ett sorgebarn mazdas sämsta Vankel bil någonsin.
En del bekymmer med det mesta o inte minst elektroniken runt motorn, kan vara misständning vi hacken i grafen.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
View attachment 483917
Den kurvan ser ju inte riktigt frisk ut... Feltändning eller någon slags harmonisk svängningsfrekvens som ställer till det vid vissa varv? :va

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Var det inte dom som hade ett skumt dubbeltändsystem med stiften/tändpunkterna olika lagda?

Det skulle ju kunna ställa till det i grafen.

Jag har väldigt lite erfarenhet av wankel, lite från rallycrossvärlden och sedan gjorde dottern ett specialarbete i högstadiet om wankelmotorer.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Hade inte RX7 en turbo? Det har ju en tendens att förskjuta vridmomentkurvan så att man får mer moment på lägre varv men nyttan med att varva mer inte blir lika stor om man inte har en herrejösses stor turbo.

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Hade inte RX7 en turbo? Det har ju en tendens att förskjuta vridmomentkurvan så att man får mer moment på lägre varv men nyttan med att varva mer inte blir lika stor om man inte har en herrejösses stor turbo.
Jomen, kollade det nu, den fanns med turbo. Nu vet jag inte vilken variant vi hade på jobbet. Det var ungefär i den vevan som Volvo började med turbo - först som tillbehör o sedan på 240 Turbo. Man var inte riktigt van att köra överladdat så det kan mycket väl ha varit en turbowankel - f-n vet.....

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jomen, kollade det nu, den fanns med turbo. Nu vet jag inte vilken variant vi hade på jobbet. Det var ungefär i den vevan som Volvo började med turbo - först som tillbehör o sedan på 240 Turbo. Man var inte riktigt van att köra överladdat så det kan mycket väl ha varit en turbowankel - f-n vet.....
Nej. Det är klart. Jag har ju inte någon direkt koll på varvningskarakteristiken för wankelmotorerna i RX7 så det kan mycket väl hända att även sugversionen av den hade sådan karaktär om man sett till att porta den för att ge ett lite bredare användbart varvtalsområde.

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Just rx8 var väll ett sorgebarn mazdas sämsta Vankel bil någonsin.
En del bekymmer med det mesta o inte minst elektroniken runt motorn, kan vara misständning vi hacken i grafen.
Hade en RX-8 i över tre år då de kom ut.
Underbar bil.
Valde mellan Boxster, Jagga XKR, M3 mm.
RX-8 var helt överlägsen i väghållning och motorkaraktär.
Lät som en F1'a, varvade 10kRPM och var stendöd under 3k, timid under 5k för att explodera runt 7k...
Superkort vx-spak rakt ned i lådan. Man satt i en brunn som i en formelbil med hög fyrkantig transmissionstunnel, motorn långt bak i bilen så den kändes som en mittmotorbil. Komposit i transmissionsaxeln.

Ja ni fattar hur kul den var!

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Hade en RX-8 i över tre år då de kom ut.
Underbar bil.
Valde mellan Boxster, Jagga XKR, M3 mm.
RX-8 var helt överlägsen i väghållning och motorkaraktär.
Lät som en F1'a, varvade 10kRPM och var stendöd under 3k, timid under 5k för att explodera runt 7k...
Superkort vx-spak rakt ned i lådan. Man satt i en brunn som i en formelbil med hög fyrkantig transmissionstunnel, motorn långt bak i bilen så den kändes som en mittmotorbil. Komposit i transmissionsaxeln.

Ja ni fattar hur kul den var!
- Lät inte helt olikt en gocart.

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Hade en kompis som körde en RX7 som jag fick prova, extremt roligt bil! Den varvade oändligt kändes det som, endast avbrutet av ett litet "ping" som en klocka när man nådde rödmarkeringen... :)

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Off topic här men Wankel är såååå fränt!!!! :)

Last edited:
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...