24år för att ta kort för tung MC

Dr.Bike

Guest
Jag tycker förslaget är bra!
Lite tandlöst dock då en modern mellanklasshoj iaf i princip klarar vad en full-tung klarade bara för ett par år sedan.
En effektgräns vore bättre. Men jag kan inte klassningarna nu, kanske det ÄVEN är en effektgräns inbakad i begreppet mellanklasshoj?

Jag tycker i vilket fall inte att allt för unga ska kunna sätta sig på en literhoj och dra ut i trafiken.
Själv var jag DEFINITIVT inte mogen för det då det begav sig, trots att jag kört 125:a i två år.

*hör ramaskriet kommer*

Dawan

Medlem
Gick med
11 Feb 2004
Hoj
Yamaha R6 -01
Dr.Bike skrev:
2043461 Jag tycker förslaget är bra!
Lite tandlöst dock då en modern mellanklasshoj iaf i princip klarar vad en full-tung klarade bara för ett par år sedan.
En effektgräns vore bättre. Men jag kan inte klassningarna nu, kanske det ÄVEN är en effektgräns inbakad i begreppet mellanklasshoj?

Jag tycker i vilket fall inte att allt för unga ska kunna sätta sig på en literhoj och dra ut i trafiken.
Själv var jag DEFINITIVT inte mogen för det då det begav sig, trots att jag kört 125:a i två år.

*hör ramaskriet kommer*

Vad skönt att fler tycker som jag. Håller med i varje ord.

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
I mitt tycke är det inte är vettigt att NÅGON ska kunna sätta sig på en literhoj och dra ut i trafiken. Vill man köra en så pass extrem maskin är man helt enkelt inte mogen att göra det!

Det betyder naturligtvis inte att jag vill se hårdare reglering i lag eller att jag själv inte njuter av att rasta hojen lite men vettigt är det definitivt inte. :fakta

Pertan

ESTJ
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Aprilia Mille 2K
A1- körkort gäller för mc på max 125 kubik, och kan tas vid 16 års ålder.

Den som kört med A1-kort i två år kan ta A2-kort (för mc med max 48 hk) vid 18 år. Om man däremot inte haft A1-kort, måste man vänta till 20-årsdagen för att få ta A2-kort.

Med ett A-körkort får man köra alla tvåhjulingar, skriver DN. Den som haft A2-kort i två år kan ta A-kort när han eller hon fyller 20. Men den som inte kört mc tidigare, och vill ta A-kort direkt, måste vänta till 24 års ålder.

Detta låter väl inte helt fel och har väl kommit fram på förekommen anledning, brukar annars hävda att eget förstånd skall gälla och då skulle man lägga in en obligatorisk dag på bana för att få ta hojkort ungefär som bilens halkbana.

Puttra lite trafik och köra upp är väl en baggis men hantera hojen är något helt annat, enklare med förbud än kunskap så börja i rätt ände kära förståsigpåare :7peta

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...