2400 mila servicen CBR 954

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Hej skall hämta en cbr 954 till helgen och den stora servicen är inte gjord, min fråga är..

Om det inte är några miss ljud från ventilerna så är det väl bara en synlig kontroll?! Har hört att många firmor bara lyssnar med ett stetoskåp.. Så om jag sköter olje byten mm hur farligt är det om man inte gör den servicen? Och jag vet att det är dumt att inte serva enligt boken men HUR FARLIGT ÄR DET?! :hördu:rott:rott

MRJaggu

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
HRC baby.
Det minsta du bör göra är att köpa biltemas bladmått för 29;90 och öppna ventilkåpan, så mkt jobb handlar det inte om, eftersom det är en Honda är risken att du behöver justera ventilerna ganska små vid det miltalet.

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Tror inte firmor bara lyssnar eftersom det bara hörs om det är för stort spel inte om det är för litet

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Da Buzz
Det var nåt nytt....att verkstäder kontrollerar ventilerna med stetoskop?!? Är det sant?

Brukar väl vara att om ventilerna är tysta, det är då finns risk för att ventilerna ligger an.

Väldigt sällan man behöver justera vid 2400 mil, men det händer. Eftersom du nu redan funderar på saken så.....ska du behålla hojen, så är det väl ganska skönt och veta att det är gjort. Du kommer garanterat sova bättre :)

Magnus_GSXR

Nu med moped
Gick med
29 Jul 2007
Hoj
Crescent Standard Special 1279-1 Med ställbart munstycke
1. Köp/ladda ned en verkstadshandbok som avhandlar din motorcykel.

2. Gör en kontroll av ventilspelet. Som tidigare talare har påpekat så är det ovanligt att spelet ökar på en motor med överliggande kamaxel och aluminiumtopp och det är svårt att lyssna sig till (vilket en del oseriösa verkstäder gör och sedan tar betalt för ventiljustering).

3. Byt motorolja+filter och kolla över luftfilter och tändstift. Kolla ifall bromvätskan är fräsch (ljus) och kylarvätskans kondition. Ev byt olja i gaffel ifall du inte vet att det har blivit gjort.

Allt detta kostar en bråkdel mot vad en verkstad vill ha ifall du gör på detta vis.

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Vad jag har hört så ja, det finns dom som lyssnar och tar bra betalt för det.. Sa inte att det förekommer på många ställen men ryktet om en närliggande affär finns!

Hur som hest vart kan man köpa en servicebok med bra förklaring! Har inte skruvat så mycket med hojar men läsa och skruva har jag gjort med bilen, så någon omöjlighet bör det väl inte vara!

Tack för svaren hittills!!:tummenupp

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Du kan ju söka efter Honda forum ibland lägger medlemmmar in rätt så bra bilder med beskrivningar.Har själv hittat bättre beskrivningar på forum än i verkstadshandboken när jag skulle fixa nåt på bilen

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
Last edited:

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Tillfälligt utan!
Värt att veta är att 954:eek:rna smäller "rätt" hårt i ventilerna även om dem är perfekta. Jag blev nojjig på min tills jag lyssnade på 2-3st till samt hade in min på storservice och konstaterade att dem låter nog så.

BTW jag har en Haynes manual liggandes samt ett kamerafäste till tanken. Hör av dig via PM om du är intresserad att betala något för det.:tummenupp

Lycka till!

//KaliZ

Last edited:
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...