25 dör av dubbdäck, å vi är farliga?!

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Lite skrämmande att vi jagas så fruktansvärt, när det bara i Stockholm dör 25 pers av partiklarna från dubbdäcken, och 35 dör pga utsläppen.
Sen kan vi ju lägga till dom som där av alkohol, tobak, droger, självmord mm. Då är nog våra ca 50 döda en väldigt liten siffra i sammanhanget!

Det vore kul att se sjukskrivningsfrekvensen för ickerökande hojåkare jämfört med rökande golfare :rolleyes:

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&a=746062
 

SuperMicke

█ █ █
Gick med
14 Feb 2004
Ort
Speed Triple
Hoj
Sörmland
Jag blev lite förskräck när jag missuppfattade rubriken och tänkte på:
 

Bifogat

  • Dubb.jpg
    Dubb.jpg
    13.4 KB · Visningar: 590
Last edited:

FinaFisken

They made me do it!
Gick med
12 Jan 2008
Ort
In pennys asssss
Hoj
KTM 690 SuperMoto Prestige
så är det.. men någon måste juh vara syndabock så mr blå har nånting o lägga ut pengarna på, o oss är de lättare att ta än tex dom som smuglar droger o annat skit som är mycke viktigare o reda ut..
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
:va Jag undrar just hur många som dör för att dom saknar dubbdäck...
Eller ännu värre hur många skulle dö varje år om man förbjöd dubbdäck?

Dessutom undrar man ju vem som betalat denna undersökning? Kan det möjligen vara ett av våra statliga verk som skulle spara en massa pengar genom minskat vägslitage med ett dubbdäcksförbud?

Sen kan jag ju tycka att det behövs mer förnuft i användningen av dubbdäck/vinterdäck. Här i Skåne sätter folk på dubbdäcken i oktober trots att dom gott kan vänta till december. Dessutom klarar man sig bra utan dubb här vilket inte är så kul i den norra delen av landet.
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
:va Jag undrar just hur många som dör för att dom saknar dubbdäck...
Eller ännu värre hur många skulle dö varje år om man förbjöd dubbdäck?
Om man kör efter sina, fordonets å vägens begränsningar så kvittar det vilka däck man har ;)
Så du menar att det är ok att 25 pers dör pga utsläppen i Stockholm, för att folk har svårt att köra i vinterväglag?
 

Bärgren

Förtidspensionerad bonnläpp
Gick med
30 Jul 2005
Ort
Eskilstuna/Åre
Hoj
Sykkeljävel, RS250, RD500 och CBR600RR
Om man kör efter sina, fordonets å vägens begränsningar så kvittar det vilka däck man har ;)
Så du menar att det är ok att 25 pers dör pga utsläppen i Stockholm, för att folk har svårt att köra i vinterväglag?
Nej, det är helt åt helvete. Det skulle minst behöva dö en 2000-3000 pers. i månaden så att vi såg en positiv utveckling av det hela.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Om man kör efter sina, fordonets å vägens begränsningar så kvittar det vilka däck man har ;)
Så du menar att det är ok att 25 pers dör pga utsläppen i Stockholm, för att folk har svårt att köra i vinterväglag?

Att människor dör är väl aldrig ok! Men du måste ju väga det mot antalet liv som dubbdäcken räddar.

Eller ska du lära folk köra bil då? Eller? Det kanske är din unge som blir nermejad av en bil utan dubbdäck första vintern vi fått dubbförbud!? Är det ok?

Men visst! I Stockholm funkar det ju bra med dubbfria vinterdäck.

Men hur tror du det funkar i Kiruna? Där kan folk köra bil i halka(i motsats till folk söder om Gävle) men allt handlar heller inte om att kunna köra bil. Hur sakta man än kör kan man t.ex smälla med en älg. Djur har tyvärr dåligt trafikvett.

Eller ska vi anta att trafiken i darwinistisk anda gallrar bort dom sämsta individerna som ändå inte borde få fortplanta sig? Fram med fler vajerräcken också då!
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Att människor dör är väl aldrig ok! Men du måste ju väga det mot antalet liv som dubbdäcken räddar.

Eller ska du lära folk köra bil då? Eller? Det kanske är din unge som blir nermejad av en bil utan dubbdäck första vintern vi fått dubbförbud!? Är det ok?

Men visst! I Stockholm funkar det ju bra med dubbfria vinterdäck.

Men hur tror du det funkar i Kiruna? Där kan folk köra bil i halka(i motsats till folk söder om Gävle) men allt handlar heller inte om att kunna köra bil. Hur sakta man än kör kan man t.ex smälla med en älg. Djur har tyvärr dåligt trafikvett.

Eller ska vi anta att trafiken i darwinistisk anda gallrar bort dom sämsta individerna som ändå inte borde få fortplanta sig? Fram med fler vajerräcken också då!
Det fungerar då bra att köra med dubbfria vinterdäck i Östersund (osaltade vägar). Det har iaf jag gjort de senaste 4-5 vintrarna utan problem.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Att människor dör är väl aldrig ok! Men du måste ju väga det mot antalet liv som dubbdäcken räddar.

Eller ska du lära folk köra bil då? Eller? Det kanske är din unge som blir nermejad av en bil utan dubbdäck första vintern vi fått dubbförbud!? Är det ok?

Men visst! I Stockholm funkar det ju bra med dubbfria vinterdäck.

Men hur tror du det funkar i Kiruna? Där kan folk köra bil i halka(i motsats till folk söder om Gävle) men allt handlar heller inte om att kunna köra bil. Hur sakta man än kör kan man t.ex smälla med en älg. Djur har tyvärr dåligt trafikvett.

Eller ska vi anta att trafiken i darwinistisk anda gallrar bort dom sämsta individerna som ändå inte borde få fortplanta sig? Fram med fler vajerräcken också då!
Jag läste att dubbdäck skulle vara mer lämpade i södra än norra Sverige, pga att dubbfria däck ger samma effekt på packad snö, som man har i norrland. Däremot är dom chanslösa på ishinnor som det kan bli i södra Sverige. Låter rimligt i mina öron.

Och visst, det är bra med dubbdäck, men många litar lite för mycket på sina vinterdäck, och tror att man kan köra som på sommaren, bara man har vinterdäck :rolleyes: Precis som folk tror att en fyrhjulsdriven bil på 2 ton är en bättre vinterbil. Ja, den bromsar säkert mycket bättre än min framhjulsdrivna bil på 1200kg :rolleyes:

Å jag håller verkligen med dig om att det ska vara lite sunt förnuft, folk tror att man måste ha dubbdäck från oktorber tom april, oavsett väglag. Bra att nöta dom på barmark i 4 månader för en månads vinterväglag. Jag ska tänka på deras säkerhetstänkande när jag svär över dikena i asfalten när jag kommer där med hojen :mad:
 

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki SV650S -03
Nej, det är helt åt helvete. Det skulle minst behöva dö en 2000-3000 pers. i månaden så att vi såg en positiv utveckling av det hela.

:rofl

Visste ni förresten att det är dubbdäcken som river upp det vita dammet..det som i dagligt tal kallas för "saltdamm"?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det fungerar då bra att köra med dubbfria vinterdäck i Östersund (osaltade vägar). Det har iaf jag gjort de senaste 4-5 vintrarna utan problem.

Ja, jag har också kört endel med dubbfritt. Men då har du ju hjälp av att alla andra kör dubbat.
Om alla i Östersund hade dubbfria vinterdäck så skulle era vägar vara uppolerade och snorhala hela vintern.

Jag läste att dubbdäck skulle vara mer lämpade i södra än norra Sverige, pga att dubbfria däck ger samma effekt på packad snö, som man har i norrland. Däremot är dom chanslösa på ishinnor som det kan bli i södra Sverige. Låter rimligt i mina öron.


Ja, visst är det så men bara så länge du kör på vägar som ruggats upp av andra fordon som använder dubbdäck.

Resonemanget faller direkt om alla skulle köra odubbat för då skulle vägarna bli uppolerade och förbli så inte bara en vecka som i Stockholm utan hela vintern.
 
Last edited:

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
Det trökiga är att farterna kan komma att sänkas i städerna på grund av det, I Sundsvall skulle riskerna minska rejält om man skulle sänka farten till 30 eftersom stan är som en gryta och partiklarna ligger kvar på backen vid lägre hastigheter.
 

terje2

Halv7 till halv4!!
Gick med
8 Oct 2007
Ort
Stockholm
Hoj
01 R1
Äh..vafan folk dör..olika sätt men likt fan dör folk. Men det föds ju en del oxå!
 

Mikaelzii

Mikaelzii
Gick med
7 Sep 2007
Ort
Kungsbacka
Hoj
98 R1 04 R1 06 r1 NADA får väll köpa mig en Harley??:S
om vi förbjud dubbdäck så hade våra vägar blivit glashal vart man än befinner sig dubbdäck river upp beläggningen vilket behövs för att dom dubbfria däcken skall få fäste
 

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Skyffladyngamåla
Hoj
hoj hoj
Att människor dör är väl aldrig ok! Men du måste ju väga det mot antalet liv som dubbdäcken räddar.

Eller ska du lära folk köra bil då? Eller? Det kanske är din unge som blir nermejad av en bil utan dubbdäck första vintern vi fått dubbförbud!? Är det ok?

Men visst! I Stockholm funkar det ju bra med dubbfria vinterdäck.

Men hur tror du det funkar i Kiruna? Där kan folk köra bil i halka(i motsats till folk söder om Gävle) men allt handlar heller inte om att kunna köra bil. Hur sakta man än kör kan man t.ex smälla med en älg. Djur har tyvärr dåligt trafikvett.

Eller ska vi anta att trafiken i darwinistisk anda gallrar bort dom sämsta individerna som ändå inte borde få fortplanta sig? Fram med fler vajerräcken också då!

Tjena!

Riktigt så sa nog inte Darwin. ;)

/Fredde
 

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR1000RR -08
Varför inte jämföra de 25 per år som dör enl artikeln ovan med hur många liter mjölk det säljs på ICA varje år?

Nä, lite högre nivå på inläggen skulle inte skada.
 

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki SV650S -03
om vi förbjud dubbdäck så hade våra vägar blivit glashal vart man än befinner sig dubbdäck river upp beläggningen vilket behövs för att dom dubbfria däcken skall få fäste

Jag vet inte hur sånt funkar..men på asfalterade räserbanor körs det väl inte så förtvivlat mycket med dubbädck, men där brukar inte vara så halt ändå.
 
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

Top