25 kw besiktning!

zipe

Ny medlem
Gick med
12 Oct 2012
Hoj
Ingen ännu ;(
Hej!

Jag har precis styrpt min er6a men ska nu regbesiktiga den på onsdag. Det är dock snö nu vilket gör att jag kommer köra ner den på kärra. Kommer jag behöva ta av hojen från släpet eller är det lugnt om den står på kärran? '

Allt jobb har gjorts av en auktoriserad verkstad!

Endast svar från de som säkert vet!

Mvh

jonaska91

Medlem
Gick med
10 Apr 2012
Hoj
Ducati Monster 620s -03
Besiktningsmannen/-kvinnan kan behöva testköra den + att dom kommer vilja lyfta upp den för att kolla av andra grejer.

TriumphNynäs

Medlem
Gick med
8 Dec 2007
Hoj
För många enligt hustrun...
Är det bara regbesiktning för strypningen så kollar dom inget annat eller provkör, det är om du gör vanlig kontrollbesiktning i samband med reg.bes. Ta med en ramp så att du kan ta av den, men 98% på att den kommer att stå kvar på släpet. Särskilt om det är snö :)

Kawa_Mannen

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Sep 2006
Hoj
KTM 1190 Adventure R -13
Besiktningsmannen/-kvinnan kan behöva testköra den + att dom kommer vilja lyfta upp den för att kolla av andra grejer.

När brosan var iväg i somras så fick den stå kvar på släpet, han starta upp cykeln och varva några gånger och sedan gick han in till datorn för att ändra uppgifterna.

Allt som allt så tog det 5-10min.

jonaska91

Medlem
Gick med
10 Apr 2012
Hoj
Ducati Monster 620s -03
Ok här lär jag mig nya saker, så om man gör en reg.besiktning ämnad för strypning så kollar dom inte av andra grejer som exempelvis lysen och reflexer?

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Ok här lär jag mig nya saker, så om man gör en reg.besiktning ämnad för strypning så kollar dom inte av andra grejer som exempelvis lysen och reflexer?

Nej, varför skulle de gör det?? det handlar om att registrera om motorcykelns effekt och i den mån kontrollera/provköra för att se att hojen ifråga är strypt, inget annat!
Innan folk börjar gnälla: Yes, jag vet att de sällan provkör.

jonaska91

Medlem
Gick med
10 Apr 2012
Hoj
Ducati Monster 620s -03
Lånar tråden lite.. har inte reg.besiktningen för effektminskning kostat ca 600kr? Ringde nyss Opus bilprovning och dom säger att det kommer gå på 880kr för att knappa in lite siffror på datan...

jonaska91

Medlem
Gick med
10 Apr 2012
Hoj
Ducati Monster 620s -03
Ring en annan besiktning, eller tänkte du försöka pruta?

Nä tänkte inte pruta, men fan va dyrt det har blivit nu med besiktning.. kollade även med Carspect och dom ville ha 1050kr, så det billigaste jag hittat hittills är Opus och Bilprovningen som båda tar 880kr

PimX

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2011
Hoj
Suzuki GSXR 750 L0
Kostade 880 när jag gjorde det förra året. tog säkert 5min Så dom kan tjäna 10560kr i timmen om dom vill :huvet

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Hoj
brittisk trepip
Kan tänka mig att dom inte ens starta hojen och körde ett varv för att kolla..

Jag har aldrig vart med om att de hoppat över provkörning. Inte heller när det var 25kw bes förra året.

Har inte någon länk som backar upp men vad jag minns så har priserna för besiktning gått upp i våra grannländer där de privatiserat. Det visste de när de tog beslutet.

Något jag däremot tyckte var dyrt var när jag behövde besiktiga om bilen utan dragkrok för att den förra besiktningsmannen hade tagit sönder låsanordningen och inte godkändes året efter. Då handlade det endast om att skriva in i datorn. 5min med lite skitsnack..

jonaska91

Medlem
Gick med
10 Apr 2012
Hoj
Ducati Monster 620s -03
Jag har aldrig vart med om att de hoppat över provkörning. Inte heller när det var 25kw bes förra året.

Har inte någon länk som backar upp men vad jag minns så har priserna för besiktning gått upp i våra grannländer där de privatiserat. Det visste de när de tog beslutet.

Något jag däremot tyckte var dyrt var när jag behövde besiktiga om bilen utan dragkrok för att den förra besiktningsmannen hade tagit sönder låsanordningen och inte godkändes året efter. Då handlade det endast om att skriva in i datorn. 5min med lite skitsnack..

Gjorde en 25kw reg besiktning idag, satt på hojen i parkeringen utanför och väntade tills mitt regnummer skulle lysa upp på skylten, tiden gick och inget regnummer...klockan hann passera 07:30 när besiktningsmannen kom ut till parkeringen och frågade mig om det är jag som hade bokat besiktning för effektändring. Ja, svarade jag och då bad han mig om intyget, kollade mätarn, ramnummret och bad mig vänta i väntrummet i ca 20min medan han skulle fylla i alla uppgifter på datorn.

"Allt" detta skulle dom ha 880kr för och som sagt tidigare vilket jävla rån...

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Gjorde en 25kw reg besiktning idag, satt på hojen i parkeringen utanför och väntade tills mitt regnummer skulle lysa upp på skylten, tiden gick och inget regnummer...klockan hann passera 07:30 när besiktningsmannen kom ut till parkeringen och frågade mig om det är jag som hade bokat besiktning för effektändring. Ja, svarade jag och då bad han mig om intyget, kollade mätarn, ramnummret och bad mig vänta i väntrummet i ca 20min medan han skulle fylla i alla uppgifter på datorn.

"Allt" detta skulle dom ha 880kr för och som sagt tidigare vilket jävla rån...

tjao, 880kr är inte så blodigt =)! Du får ju köra den i alla fall! (misstänker att du har de gamla mellan kortet), det är ju lätt värt 880kr nu än ingen försäkring alls (om du skulle orsaka en olycka) om du ändå skulle vilja köra hojen ostrypt =)

Gött att "det gick bra". eller vad man nu skall säga =)

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin