250 fyrtakt som Motard?

SubMC

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2005
Ort
Kiruna
Hoj
Ingen än...
Ännu en nyligt MC intresserad här... ! Läst ett tag här men här kommer min första tråd...!

Är det någon som har erfarenhet av en sådan? Blev lite sugen tanke på pris/tidigare oerfarenhet inom MC, dvs jag vill inte ha ett 650 monster :näsblod ... men dom kanske är för "ettriga" och trimmade för att passa som gatcykel? Tänkte även hiva på crossdäcken då och då och köra bana. Har även kikat på 525 exc:n men den ligger rätt högt i pris verkar det som :4skrika
 

von reisen

Snacka går ju...
Gick med
29 Nov 2003
Ort
Småland
Hoj
Husqvarna 250 CR -03
Vad jag har läst om 250 fyrtakt, är att de är jäkligt servicekrävande. Med det menas dyrare och tätare service än för motsvarande 450-650. Detta gäller ren crossåka. Min gissning är att du ligger ännu sämre till om du ska åka gata dessutom.

Tror knappast det går att göra en riktigt bra kompromiss mellan hållbarhet som motard och smidig crosshoj (som F250 cc). :)
 

SubMC

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2005
Ort
Kiruna
Hoj
Ingen än...
Ne, det är nog mycket sant... bästa kompromissen jag hittat skulle nog vara en KTM 525/520 EXC. Vad tror ni?
 

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
En lagom stor.
Enda nackdelen är brist på effekt o hög toppfart om man ska köra på snabba banor , annars säkert en mkt kvick o rolig hoj i SM utförande.

Servicen får man ta om man nu vill köpa en sån hoj.
 

Farmer

#639
Gick med
14 Jul 2004
Ort
PÅ banan
Hoj
kawa
har en 520 går väldigt mjukt och bra... tror även den håller bättre som allround cykel än en f250 gör, men bra med tryck är det i den också, väldigt vridstark och pigg, men lätt att köra lugnt på om man vill de.

synd bara att jag krocka den såhär inför sommaren :(

//Mvh N
 

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Blårykande crossmoppe
250f som motard är nog ingen höjdare, de verkar ha problem att hänga med redan på isbanor (plogade för crosshojar, inte bilar) det blir väl tyvärr inte bättre på asfalt. 250 2t var det ju någon som körde med på Sommen racet däremot.
 

420

Vaddå knäskrap?
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
HP2
SubMC skrev:
Ne, det är nog mycket sant... bästa kompromissen jag hittat skulle nog vara en KTM 525/520 EXC. Vad tror ni?

Avvakta lite så kommer du kunna köpa en 525 EXC -05 till ett mkt bra pris.
Antagligen blir priset bättre än för en beg. -04. Och det kommer nog gå att få ett motardkit oxo för en mkt billig peng.
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
SubMC skrev:
Ne, det är nog mycket sant... bästa kompromissen jag hittat skulle nog vara en KTM 525/520 EXC. Vad tror ni?
520/525 är väldigt lättkörd som supermotard, jag tycker du gör rätt val där. 250n är nog för klen. Även om du kanske inte behöver allt från början så blir det trist efter ett tag, 520/525 har ändå potential att gå åka fort på också, med några komponenter utbytta...

Jag tycker allmänt att motard är ett bra sätt att lära sig köra hoj. Jag har inga problem med att skicka iväg manöver-elever (sånna som inte har körkort än) på min "tävlingshoj". Hittills är det ingen förutom en lite övereggad crossåkare och jag som vurpat hojjen/hojjarna, och han var ingen nybörjare heller.
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top