2500Hk

Mell

På bättringsvägen, den bästa vägen!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX12R -02 i delar
Det har denna gruvtruck, lastar 220 ton. Det är nästan tre fulla skopor från grävmaskinen som är 24 meter hög. Däcken kostar 250 000 kronor styck, och det är 6 st på varje truck, och de håller bara i 15000 timmar, så jag ska sluta klaga på att ett bakdäck till hojen är dyrt, för de har 24 truckar i Aitikgruvan som går dygnet runt.
Har lite mer bilder som kommer senare, bla på världens största hjullastare...

Bifogat

• truck.JPG
    truck.JPG
    35.3 KB · Visningar: 726
  • gräv.JPG
    gräv.JPG
    53 KB · Visningar: 678

RJ

God & glad kexchoklad!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
2 st Kawasaki KX450F 12:a och 09:a
Mell skrev:
Det har denna gruvtruck, lastar 220 ton. Det är nästan tre fulla skopor från grävmaskinen som är 24 meter hög. Däcken kostar 250 000 kronor styck, och det är 6 st på varje truck, och de håller bara i 15000 timmar, så jag ska sluta klaga på att ett bakdäck till hojen är dyrt, för de har 24 truckar i Aitikgruvan som går dygnet runt.
Har lite mer bilder som kommer senare, bla på världens största hjullastare...
Har ni varit där på studiebesök?
Jag var där i höstas, imponerande är bara förnamnet. :tummenupp

Wagge

Kiruna?
Gick med
23 May 2005
Hoj
CBR1000 -08
Helt klart imponerande! Jag har också vart där på studiebesök för ett par år sedan, mest imponerande var när vi gick in i verkstaden och fick gå in under dom... När man stod inne i hjulhusen så var det som om man var i ett stooort rum.. :yoparty Grävmaskinen var också rätt mäktig, har för mig att den vägde kring 1300 ton och tog 43 kubik i skopan... När man var det så kändes det som om man var en lilleputt och hade kommit till jättarnas land...

S12

"-ingen kommer ihåg en fegis!"
Gick med
17 Sep 2005
Hoj
KTM 950 Superenduro
500 liter diesel per timme och fyra turboaggregat är vad som krävs för att få ut dom där hästarna... slurp... :tummenupp

Nu när det snöar är det ju inte så bra bett i dom där dyrdäcken så då "sandar" dom med "40 bergkross"....

Sen att som använder CAT 980 G som "trädgårds traktor" är oxå lite coolt :hihi

Mell

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX12R -02 i delar
Min sambos morbror är nån sorts chef där. Han visade runt oss lite.

Dom sandar med 11-50 eller hur man skriver det. 11 till 50 mm stenkross. Inte skönt att åka Nissan Terrano på...
Truckarna tar 2 kubik bränsle per dygn. Skulle inte vilja lämna tankkortet till Boliden.
Hjullastaren är världens största med direktdrift. Alltså att den drivs av en egen motor och inte elektriskt. Hjulen är 3.9 meter höga, så en normal person räcker inte halvägs upp till centrum på däcken. På bilden från toppen av gruvan ser man hur stor den är. Bredvid står en Volvo 360 grävare, alltså en 60 tonnare. Dessa brukar se väldig biffiga ut på vägbyggen, men nu så den ut som en man har för att gräva ner en kabel i trädgårn. Bredvid grävmaskinen står en lite skåpbil.

Mer bilder på truck och grävare.

Mer bilder. Kolla in lilltraktorn som städar runt grävmaskinen...

Bifogat

• 360 meter.JPG
    360 meter.JPG
    97.9 KB · Visningar: 203
  • hjullastare.JPG
    hjullastare.JPG
    97.7 KB · Visningar: 207
  • bakhjul.JPG
    bakhjul.JPG
    126.9 KB · Visningar: 843
  • grävis.jpg
    grävis.jpg
    114.5 KB · Visningar: 165
  • grävning.JPG
    grävning.JPG
    30.1 KB · Visningar: 160
  • hjulning.JPG
    hjulning.JPG
    20 KB · Visningar: 212

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
äldre Yamaha
fyfan vilket styckepris...

Vad är det som gäller på dom här däcken?
minst, 1,6mm över 75% på däcksytan?

Skulle nog hellre ta böter på 800kr :lol

GTS

Spänna kedja vad e de ????
Gick med
12 Nov 2004
Hoj
Yamaha FJR 1300
Har jobbat där.....

Jobbade i Aitik mellan 90-92 så jag körde både Lectra Haul trucken som har elmotorer i bakhjulen och Cat 789,lastade oxå med lingrävarna och körde renstraktor Cat 992 och den gammla 994 som man använde för att lasta vägmatrial med.Cat 789 som man lastade gråberg på hade våg inne i trucken och den lyckades jag med att få på 256 ton sand en gång när vi skulle göra omtag i gruvan.
Aitik är europas största dagbrott där huvudbrytningen är koppar men på den tiden när jag var där så räckte allt guld som man ochså utvann att betala alla anställda och vi var över 400 st.Den dan det inte finns något mer att utvinna där så kommer dagbrottet att fyllas med vatten och bli Sveriges djupaste insjö någonstans kring 300 meters djup om jag inte missminner mig på djupet.

Om det finns intresse att se gruvan så går detta att ordna om det är någon som är intresserad att åka på Midnattssolsträffen i skarven Juni-Juli ska själv dit då????

micke_vb

Ny medlem
Gick med
5 Sep 2005
Hoj
KTM EXC 400, HVA 420 AXC, HVA 258
Jag har varit en del och jobbat i Aitik med momentdragning. De har haft en del problem med hjulen till truckarna som brukar lossna :D pga att de inte haft verktyg att dra fast dem med riktigt moment. Vilken tur att jag hade verktyg att hjälpa dem... :tummenupp 1200 Nm på 1,8 kg...

Bifogat

• Aitiktruckfälg.jpg
    Aitiktruckfälg.jpg
    32.9 KB · Visningar: 150
  • Nokia 7650 kamera(22).jpg
    Nokia 7650 kamera(22).jpg
    34.7 KB · Visningar: 168

Mell

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX12R -02 i delar
Det lär dröja lite inna sjön är full.
Det finns malm i 25 år framåt ner till 800 meter. Men redan nu skulle det ta 30 år att fylla gropen.

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping