250mila service KTM 660

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Ort
Nån annan stans
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
Jag skall lämna hojen på 250mila i augusti.
Nästa vecka(29) drar jag ju på jobb i 3 veckor i Cannes och kommer inte kunna åka, men idag så har jag kört ca 237mil tot och eftersom jag vill ha garantin kvar så undrar jag hur man skall göra.

Alt 1 : Snåla med de 13mil som jag har till 250mil och sedan lämpa av den på service den 9/8 då jag har tid(de har semester på superbikes verkstad nästa vecka).

Alt 2 : Skita i garantin och köra egen service och hoppas att inget pajar inom 4månader....

Alt 3 : Byta oljan själv och köra ca 250mil +25mil och låta dem byta en gång till bara för stämpeln? (det blir dyra 25 mil...olja + filter :banana )

Jag vet att det är vel av Mingves klass detta men jag har lite ågren över det :3freak
 
Last edited:

flipm0de

Radical Riders
Gick med
30 Apr 2004
Ort
Lund
Hoj
.
det är väl upp till dig hur du vill göra med din hoj... du vet ju vad som gäller..

det gör ju inget om du kör 300 mil.. speciellt inte med tanke på att du kör lugnt.. som jag har förstått :lol

+att hojen har ju bara gått 150 mil sen du bytte olja sist på 100'a mila servicen.
 

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Ort
Nån annan stans
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
Aha, jag trodde den var vid 250mil:tummenupp
 

Suomalainen

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
såld... :(
Vad är det du mumlar om garantin... den har du i 6 månader även om du servar själv. Jag fick iaf mitt ventilkåpsläck fixat på garantin även om den aldrig är servad på verkstad. Hålla på o lämna in för oljebyte är ju galet, fixar man själv på en kvart. Dessutom gör man det oftare än vad manualen anger.
 

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Ort
Nån annan stans
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
Suomalainen skrev:
Vad är det du mumlar om garantin... den har du i 6 månader även om du servar själv. Jag fick iaf mitt ventilkåpsläck fixat på garantin även om den aldrig är servad på verkstad. Hålla på o lämna in för oljebyte är ju galet, fixar man själv på en kvart. Dessutom gör man det oftare än vad manualen anger.
Jag snacka idag med Superbike som jag köpte hojen hos, de säger 250mila skall göras efter 250 mil eller 750mil eller 1250mil osv
När jag snackar med Bike THN säger de att man gör 250mila efter ca400mil....
Lelles har jag inte fått tag på.
Ringde KTM i Österrike och de kunde inte hjälpa mig, hänvisade till KTM SE som har stängt.
Och ni här på SH säger 350mil...

Vem fan ska man tro på????
Snart byter jag oljan själv, har ju bara 4mil till den måste bytas:( Och då kanske man ska skita i garantin? eller så byte jag och lämnar den på garantiservice lite senare?
TOTAL ÅNGEST!!!!!!!!!!!!
Jag vill inte köra mer än 250mil utan byta oljan....

/M
 

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Serva själv, ryck hastighetsmätaren och kör tills de har tid på verkstan, då du samtidigt pluggar in h-mätaren igen.
 

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Ort
Nån annan stans
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
-PLM- skrev:
Serva själv, ryck hastighetsmätaren och kör tills de har tid på verkstan, då du samtidigt pluggar in h-mätaren igen.
Så det är därför all motarder o offroadare gått mindre än 400mil?
 

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Mingves skrev:
Så det är därför all motarder o offroadare gått mindre än 400mil?

Det har jag ingen aning om, min har gått 3500mil. Men så hade jag gjort.
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Serviceintervallerna är som följer:

1a 100 mil
resten var 250e mil

Vad tycker du är svårt att räkna ut? :rolleyes:

//jaG
 

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Ort
Nån annan stans
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
Zeb_Macahan skrev:
Serviceintervallerna är som följer:

1a 100 mil
resten var 250e mil

Vad tycker du är svårt att räkna ut? :rolleyes:

//jaG
Om det är vid 350 som jag har nästa service eller vid 250mil på mätaren. Alla säger ju olika...
 

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Ort
Nån annan stans
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
Dainese skrev:
Precis så är det :tummenupp
Men det innebär ju att superbike inte säger rätt till mig? Tjejen på superbike sa att jag skulle serva efter 250mil? Jag får försöka ringa lelles imorgon alt KTM sverige

/M
 

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
2x Honda CRF 450
Mingves skrev:
Men det innebär ju att superbike inte säger rätt till mig? Tjejen på superbike sa att jag skulle serva efter 250mil? Jag får försöka ringa lelles imorgon alt KTM sverige

/M

Ringer du Lelles kommer Ragnar svara var 250 mil efter 100 mila.
Med andra ord:
100
100 + 250 = 350
350 + 250 = 600
osv....
 

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Ort
Nån annan stans
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
M:et skrev:
Ringer du Lelles kommer Ragnar svara var 250 mil efter 100 mila.
Med andra ord:
100
100 + 250 = 350
350 + 250 = 600
osv....
Ok, jag litar på R.
Hur gäller KTMs garanti, bara på inköpsställe eller hos alla KTM dealers?
//M
 

Raggarn

Ny medlem
Gick med
17 May 2003
Ort
Älvsjö, Stockholm
Hoj
KTM660, strypt å sänkt
-varför snåla med servicen?!

oljebyte&filter fixar du själv - du sparar tid och pengar jämfört med att låta någon praktikant på Lelles MC göra det för 750:-

jag brukar byta efter ca 100-150 mil beroeende på hur man kört.
Då vet du att hojen alltid har fräsch olja och alla pluggar/bultar sitter som de ska....
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Kör absolut inte en kilometer över serviceintervallet utan att byta olja, för då exploderar hela motorn. Sedan brinner cykeln upp.
 

Spider

Kliv inte på mina drömmar
Gick med
24 Aug 2003
Ort
Trångsund
Hoj
525 SMR -04, 1190 Adv -13
Nu blir jag nog liiiite osäker här alltså.... och undrar om inte Superbike ändå har rätt och vår käre vän vid vattentornet har fel. Jämför texterna mellan Dukens och 660'ns handböcker och läs framför allt Dukens som är klart tydligare.

Min slutsats av detta är numer att 'after / every' som står i 625'ans och 660'ns manualer betyder första gången efter och därefter varje. Detta innebär alltså att 660'ns serviceintervaller skulle vara 100, 250, 500, 750, 1000 osv.

Men, som flera andra mycket riktigt påpekat, gör det själv och om man känner att man har behov av det, gör det oftare.

.
 

Bifogat

  • service.jpg
    service.jpg
    12.1 KB · Visningar: 90

erik

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kumla
Hoj
-
Spider skrev:
Min slutsats av detta är numer att 'after / every' som står i 625'ans och 660'ns manualer betyder första gången efter och därefter varje. Detta innebär alltså att 660'ns serviceintervaller skulle vara 100, 250, 500, 750, 1000 osv.

.

Avancerat det här.. Din slutsats verkar rimlig tycker jag. Oavsett vem som har rätt tycker jag att det verkar enklast att göra andra servicen efter 250 och inte 350 eftersom det då ska servas vid jämnare miltal = lättare att komma ihåg. Det handlar om att vid ett enda tillfälle (eventuellt) serva hojen 100 mil för tidigt, gör det så slipper du fundera...
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top