25Kw i en gsx-r 750?

HanneZ

Guest
va? jämförelsen var mellan 18 åringar som körde med mer än 25 kw samt äldre som körde med mer än orginalreggad effekt. Vad har det med att "Hur många oerfarna högrisk-18-åringar åker omkring på turbopaket? "

Och visst går det att typa mc med turbo, det finns orginal och det finns omtypade hojar som privat person turbo konverterat!

/ Hannes
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
HanneZ skrev:
va? jämförelsen var mellan 18 åringar som körde med mer än 25 kw samt äldre som körde med mer än orginalreggad effekt. Vad har det med att "Hur många oerfarna högrisk-18-åringar åker omkring på turbopaket? "

Och visst går det att typa mc med turbo, det finns orginal och det finns omtypade hojar som privat person turbo konverterat!

/ Hannes

troligen måste de regbesiktas då som hembyggt fordon, du får inte kasta på turbo på en sugmotor och åka och besikta inte ens på en bil.
Men det är ju fullständigt ointressant i samanhanget, här pratar vi om den grupp som tydligen rammlar o slår ihjäl sig mest av alla när de åker sporthoj.
 

HanneZ

Guest
nej det är klart dom måste reggas som hemmabyggt fordon, de va ju de ja menade med omtypning!

mjo men ja har inte läst nåt om att handlade om ungdomar o att de va de som körde ihjäl sig, det är lika kriminellt att bryta mot lagen när man är 18 som när man e 32!
 

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
HanneZ skrev:
Poängen med strypning är att minska olycksstatistiken i högriskgruppen nya körkortstagare. Turbo förekommer sällan bland högriskförare av detta slaget, så därför faller din jämförelse.

Vet knappt om jag hört talas om någon som lyckats regga en modern sporthoj med turbo. Vad jag förstått så är det inte det lättaste iaf. Visst, det finns orginalmaskiner med turbo, yamaha xj650 och någon till, men dom är undantag och inga särskilt spännande cyklar heller för den delen.
 

HanneZ

Guest
jag jämförde fortf. inte 18 åringar med turbo utan (18åringar) med (gubbar som körde turbo)

Det är klart de går, det kostar lite peng bara, ska man inte köpa R1 för man inte har råd o försäkra den ska man heller inte skaffa turbo-kit om man inte har råd att regga den!

/ Hannes
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
HanneZ skrev:
nej det är klart dom måste reggas som hemmabyggt fordon, de va ju de ja menade med omtypning!

mjo men ja har inte läst nåt om att handlade om ungdomar o att de va de som körde ihjäl sig, det är lika kriminellt att bryta mot lagen när man är 18 som när man e 32!

Angående turbo, du ska få nån att försäkra skapelsen sen med.
Angående övriga kommentarer
Jag hoppas du skojar annars är du ute på mycket hal is nu.
Lagbrott har inget med detta att göra en 32åring åker fullt lagligt på sin ostrypta sporthoj.

Det borde nästan ingå i körkortsutbildningen vilka som är högriskgruperna, det verkar nämligen som presis varenda under 25 aldrig hört talas om nåt sånt.
Nu komer snart en kommentar från nån av dessa att det minsan är gubbar på 40 år från Arvidsjaur som ställer till det mest.
 

HanneZ

Guest
vad jag menade var att det är precis lika kriminellt av en 18 åring att köra på fulleffekt som för en 32 åring att köra på en hoj med turbo som inte är reggad med en sådan. Möjligtvis mindre kriminellt av 32 åringen då han fortf. har behörighet för den hoj han kör. O andra sidan så är det skenförsäkring att inte typa in turbon o det är ju inte så poppis på forumet?

Och går det inte försäkra är ju ingen ursäkt för att inte regga den med turbo.

O jaaaaaa ja vet vilka som kör ihjäl sig o krockar mest! Men har inte sagt emot de någonstans.
 

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
Förresten, honda cx 500 var det jag tänkte på som hade turbo orginal. Fast hade inte xj650 också det på någon modell?

Hur som helst, det är skillnad på att trimma hojen om man har behörighet att framföra fordonet jämfört med om man är ny körtkortstagare med "mellanklass".
 

HanneZ

Guest
ja viss skillnad kan ja gå med på, men att trimma sin gammelgixxer så den har samma vikt/effekt förhållande som en R1 är olagligt jävlar och när man försäkrar en sådan utan o regga om det så är det skenförsäkring.

Jag försvarar ingen, men jag tycker det är en sån jävla hysteri när nån diskuterar 25 kw men när nån lägger in trådar om sin turbo retta så tycker alla det är coolt o ingen ens nämner hurvida den är laglig eller inte. Det är de ja försöker få fram!

/ Hannes
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
berggren_martin skrev:
Förresten, honda cx 500 var det jag tänkte på som hade turbo orginal. Fast hade inte xj650 också det på någon modell?

Hur som helst, det är skillnad på att trimma hojen om man har behörighet att framföra fordonet jämfört med om man är ny körtkortstagare med "mellanklass".

jo alla japaner hade varsin turbohoj då på 80-talet, de 2 du nämner och dessuton suzuki XN85 och Kawa GP750z turbo.

Men idag är ju de tröttare än moderna modeller i samma motorstorlekar utan turbo.
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
HanneZ skrev:
ja viss skillnad kan ja gå med på, men att trimma sin gammelgixxer så den har samma vikt/effekt förhållande som en R1 är olagligt jävlar och när man försäkrar en sådan utan o regga om det så är det skenförsäkring.

Jag försvarar ingen, men jag tycker det är en sån jävla hysteri när nån diskuterar 25 kw men när nån lägger in trådar om sin turbo retta så tycker alla det är coolt o ingen ens nämner hurvida den är laglig eller inte. Det är de ja försöker få fram!

/ Hannes

Diskussionen är iaf avslutad, turbohojar förde du in i det hela, denna tråd var om nåt helt annat som det inte förändrar ett skit för trots alla de turbohojar du menar fins.
Du får själv stå för att du tycker det är ok att åka ostrypt, vi kan bara säga vad vi tycker. Det finns ingen anledning att tjafsa ens, lagen vet du vad den säger.
 

HanneZ

Guest
Silwer skrev:
Diskussionen är iaf avslutad, turbohojar förde du in i det hela, denna tråd var om nåt helt annat som det inte förändrar ett skit för trots alla de turbohojar du menar fins.
Du får själv stå för att du tycker det är ok att åka ostrypt, vi kan bara säga vad vi tycker. Det finns ingen anledning att tjafsa ens, lagen vet du vad den säger.
ehh? vart har ja skrivit att ja tycker det är ok att åka ostrypt? Jag skrev ju extra tydligt att ja inte försvarar någon. Ni dock verkar bara bry er om lagen då folk folk gör saker som går ut över er, annars verkar de kvitta?
 

rsnisse

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2003
Ort
Norrland
Hoj
gsx600r -01
strypa!

det är inga problem att strypa den,,, har en gsxr 600 -01...som jag ströp i sommras, körde sen upp med den så ja fick mellankortet..ströp den hos MC express(Erik Marklund), 1500:-...de ströp den med en slangklämma och en liten rörstummp...den gör så att man kan gasa 1/10 av normala gaslängden..tar 30 sek att sätta på eller ta bort=)..och så kan jag tillägga att försäkringen är 3500:- helår=)
 

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
HanneZ skrev:
Ni dock verkar bara bry er om lagen då folk folk gör saker som går ut över er, annars verkar de kvitta?
Nja, det drabbar inte mig personligen om premierna i gruppen "under 24" går upp något eftersom jag ganska snart skiftar till 24+ villkoren. Däremot kan man förstå att det finns en lag som säger att 18-åringar måste köra in sig på en effektsvag maskin innan man ger sig på dagens monster.
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
HanneZ skrev:
ehh? vart har ja skrivit att ja tycker det är ok att åka ostrypt? Jag skrev ju extra tydligt att ja inte försvarar någon. Ni dock verkar bara bry er om lagen då folk folk gör saker som går ut över er, annars verkar de kvitta?

Du tycker det är helt oviktigt när det drabbar dig då?

Varför ska jag intressera mig för hypotetiska grejor som visserligen förekommer men som jag inte hört nåt om som drabbar mig på nåt sätt?

Självfalet pratar jag för vad som drabbar mig på riktigt och det är inte turbomatade R1or.
 

jeppz

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2004
Ort
-
Hoj
-
Jo men nu var det inte så att det handlade om en r1:a utan en 750, vilket det är en rätt stor skillnad på... SAMT för dom som inte läste första tråden, det skulle isåfal bara vara en temporär lösning då jag inte har nått tungt mckort... syftet är alltså att den ska va reggad som 25kw, medans strypningen ska tas bort typ direkt efter besiktningen...
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
jeppz skrev:
Jo men nu var det inte så att det handlade om en r1:a utan en 750, vilket det är en rätt stor skillnad på... SAMT för dom som inte läste första tråden, det skulle isåfal bara vara en temporär lösning då jag inte har nått tungt mckort... syftet är alltså att den ska va reggad som 25kw, medans strypningen ska tas bort typ direkt efter besiktningen...

Och det var just det vi snackade om, det är bara en bluff för att kunna köra med en vass hoj de första åren.
Vi är inte så glada på sånt alltid, hoppas du åtminstonde ställer hojen på dig själv och betalar försäkringen.

skillnaden mellan en strypt sån där och en strypt R1 är nästan ingenting.
 

Micke_Lindstrom

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki GPZ 900R
berggren_martin skrev:
Däremot kan man förstå att det finns en lag som säger att 18-åringar måste köra in sig på en effektsvag maskin innan man ger sig på dagens monster.

Ja visst, tanken är väl rätt vettig men sättet som lagen om strypning fungerar på är idiotiskt.
För det första är 25 kW alldeles för lite, man kör inte hoj för att man vill bli omkörd av bilar hela tiden.
50 hk hade varit en rimligare gräns, plus att det borde finnas en gräns för hur mycket effekt hojen får ha ostrypt och kanske nåt krav på att strypningarna inte kunde tas bort hur lätt som helst.
Då skulle kanske försäkringsbolagen vilja försäkra hojen med strypt effekt så att det blev lite billigare.

Nu är det tillåtet att strypa en hoj med väldigt mycket effekt, man får betala samma premie som om man hade haft full effekt och de flesta poliser vet inte ens vad ett mellanklasskort eller en strypning är så man åker bara fast om man kraschar.
Är det konstigt att rätt få faktiskt kör med strypningarna monterade?
 

HanneZ

Guest
mjo om man ser de på så sätt, mord drabbar ju dig så länge ingen du känner mördas så då är det ju ok!

och gränser vid vissa åldrar försvinner ju mer och mer vilket är rätt tycker ja då inget speciellt händer på 25 årsdagen, mognaden(lr va de nu e) borde väl växa linjärt
 

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
HanneZ skrev:
mjo om man ser de på så sätt, mord drabbar ju dig så länge ingen du känner mördas så då är det ju ok!

och gränser vid vissa åldrar försvinner ju mer och mer vilket är rätt tycker ja då inget speciellt händer på 25 årsdagen, mognaden(lr va de nu e) borde väl växa linjärt
Var vill du komma med det här resonemanget? Har jag eller nån annan här gett intrycket av att vi skiter i allt som inte drabbar oss själva? Jag är för ett försäkringssystem som är rättvist för alla och anser att 160-hästars "mellanklassare" inte går i linje med ett sådant system.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top