25kw på pappret, vad säger försäkringsbolaget då?

Yxmicke

Ny medlem
Gick med
10 Dec 2009
Hoj
ingen än
Funderar på att köpa mig en r6, dock 25kw reggad på pappret.
Finns ju inte en möjlighet att ja skulle ha råd att ha den helförsäkrad om den inte var reggad så.
Om nu olyckan e framme, vad säger då försäkringsbolaget om detta, är det detsamma som att köra runt oförsäkrad??
En annan femma är ju vad de säger på besiktningen, kommer de att ge mig ett helvete också?

Tacksam för svar / Micke

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
vänta tills du har råd med en r6 som du har försäkrad på full effekt. Bolagen går på ursprungseffekt.

Ziarro

Highway To Hell
Gick med
15 May 2009
Hoj
Kawasaki zx6r
Jupp, det är som dem ovanför säger. Försäkringen räknas på originaleffekten då dem räknar med att folk rycker strypningarna direkt.

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Nåt tips om en bra förstahoj da? =)

Ja, en hoj som du har råd att försäkra. :tummenupp

Kolla på billigare hojar som du har råd att försäkra. zx6r äldre modeller är billigare i både köp och försäkring. R6:eek:rna är dyrare pga dålig statistik hos f-bolagen. Kör du en äldre hoj så tecknar du bara halvförsäkring, det är så de flesta gör.

Detta om du vill köra sporthoj, antar detta eftersom r6:an är uppe på tal.

Jojye

Perfektaste
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
2K1 Triumph TT 600
poalre köpte ZX6r - 95-96 betalar runt 700 i halv/halv ganska bra pris.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Kolla på äldre sporthojar, allt som är över 20 år gammalt kan du classicförsäkra hos bilsport och mc för 1600 kr hel/hel oavsett hur gammal du själv är, oavsett var du bor och oavsett effekt. Dock bäst att kolla med dem först om hojen du tänkt dig verkligen går att försäkra då de inte försäkrar riktigt alla typer av hojar. Fzr600 kanske?

poalre köpte ZX6r - 95-96 betalar runt 700 i halv/halv ganska bra pris.

Hur gammal var din polare och vilket bolag var det? När jag ringde runt för att försäkra min RD (jag 18 år, hojen 82:a, ca 50 hk, 350 cc) så ville nåt av bolagen ha 11 000 kr per år, för en trafikförsäkring:huvet

Last edited:

Svanstedt

Viljan finns..
Gick med
16 Jun 2009
Hoj
Suzuki GSX-R 600 -00
Dom går på originaleffekten, i vart fall på R hojarna.
Min gixxer 600 -00 är 25kw på pappret och jag ringde alla bolag jag kunde komma på.

För övrigt så var Folksam långt mycket billigare än alla andra.

10k halv/helår avställningsbar, så runt 6-7000kr.

Avställd kostar den runt en hundring i månaden.

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Jaja jag är väl tråkig men vad är det med folk SÖK:va

Det finns hur många trådar som helst i denna fråga redan.

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Hoj
Triumph 765 rs Moto2 racer
Har aldrig mer än trafik, tilläggas ska dock att jag har eget garage så stöldrisken är minimal. craschar man får man ta pengarna man tjänar på att inte ha försäkrat o köpa res. delar på skroten. Tycker att det känns bättre än att betala hutlösa summor för att det KANSKE kan hända något! Min KTM EXC-R 450 har 9 kw :hihi

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
äldre Yamaha
Jaja jag är väl tråkig men vad är det med folk SÖK:va

Det finns hur många trådar som helst i denna fråga redan.

Förvisso förvånande vad lite folk använder sökfunktionen på forumet. Men TS reggade sig för några veckor sedan, så det är väl förståeligt om han inte är medveten om att det skapas minst 2 trådar i månaden med samma innehåll på frågeställningen?

exempelvis
Vad händer om försäkringsb.... ...25kw... ersättning...
alternativet 2
Vad händer om polisen stoppar mig.... (olika förklaringar).... borttagen strypning 25kw... vilket straff?

Borde kanske ha en sticky i ämnet?
(ämnet verkar ju onekligen intressera många)
:rolleyes:

Last edited:

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
äldre Yamaha
Hur gammal var din polare och vilket bolag var det? När jag ringde runt för att försäkra min RD (jag 18 år, hojen 82:a, ca 50 hk, 350 cc) så ville nåt av bolagen ha 11 000 kr per år, för en trafikförsäkring:huvet

Det är inte rätt, kompisen han pratar om betalar drygt 700kr/mån för en trafik, inte en halvförsäkring. De skulle ha drygt 1100kr/mån för halvförsäkringen så 11000kr per år för trafik kan nog stämma ganska bra. Vår gemensamma kompis har haft kk många år därför blir premien lägre inte själva modellen zx-6r, även om den är hyfsat ok att försäkra...

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...