.

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Googlade lite - på Bikez.com hittar jag lite om jag söker på Kawasaki KZ 250 resp Z 250.
Verkar som att KZ är en customhoj medan Z är en vanlig "nakenhoj".
Får samma intryck vid bildsök - kan det vara så att du har en KZ ombyggd med Z tank o sadel?
Då kan det stämma med skillnader i vikt/tankvolym o mått (olika gaffelförsprång ex.) kanske även olika hjul/däck?

Oavsett vilket - är det din hoj på bilderna så är den f-n så mycket snyggare än KZ:an (tycker i alla fall jag)

Sedan kan det vara att Transportstyrelsen fått fel uppgifter från generalagenten - sådant händer..... Min 1200S hade (fram till jag påpekade för BMW) bakhjulsdimension även på framhjulet......
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Z-modellerna heter KZ i USA.
Reflexen under tanken är som på USA- modellerna och den korta bakskärmen. Den är väl inte kapad? Förlängningen är för de gamla svenska besiktningsreglerna.
Hastighetsmätaren är väl graderad i km/t. Kan ha bytts ut. Att det står Z 250 på sidokåporna är märkligt i så fall. Varför byta emblem?
Möjligt att den tagits hem som flyttgods på 80-talet.
Eller så tog importören in några som var avsedd för en annan marknad.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Z-modellerna heter KZ i USA.
Reflexen under tanken är som på USA- modellerna och den korta bakskärmen. Den är väl inte kapad? Förlängningen är för de gamla svenska besiktningsreglerna.
Hastighetsmätaren är väl graderad i km/t. Kan ha bytts ut. Att det står Z 250 på sidokåporna är märkligt i så fall. Varför byta emblem?
Möjligt att den tagits hem som flyttgods på 80-talet.
Eller så tog importören in några som var avsedd för en annan marknad.
Din förklaring verkar rimligare än att den skulle vara ombyggd - men det är lite skumt att axelavstånd skulle skilja, där känns det som enda skillnad skulle vara försprånget...... men hans hoj ser ut att ha "normalt" försprång (lite svårt att avgöra)
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Dom fick väl slut på ramar till Sverigemodellen, och byggde några på USA ramen
 
Gick med
8 Sep 2022
Hoj
Kawasaki Z250 1980
Färgen är både (RÖD) och ROD.

Någon på dåvarande TSV som fuskat med datakörkortet eller på ADB-kursen med tanke på alla fel.
Färgen är både (RÖD) och ROD.

Någon på dåvarande TSV som fuskat med datakörkortet eller på ADB-kursen med tanke på alla fel.
Kanske min hoj är ett gammalt stöldgods som har skruvats ihop under 80 talet och blivit inregistrerat av någon analfabetiker. Som inte kan stava till Kawasaki Z250 eller till Röd
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Kanske min hoj är ett gammalt stöldgods som har skruvats ihop under 80 talet och blivit inregistrerat av någon analfabetiker. Som inte kan stava till Kawasaki Z250 eller till Röd
Det finns gott om gamla hojar med spännande stavfel och rena fabuleringar i registret då det inte var så jävla noga anno dazumal.
Det blir fel även nuförtiden ibland, bara inte lika mycket.
 

Felix83

Never trust a fart on a motorcycle
Gick med
18 Jan 2022
Ort
Örebro
Hoj
2017 Street Triple RS, 2006 CBF1000A
I trafik första gången i Sverige 1983.
Ej import/Införsel. Märkligt i så fall.
Tror inte privatimport före EU-inträdet syns i registren. Min entusiastbil (årsmodell -82) kom till Sverige från Tyskland -85 men står som inte importerad hos Transportstyrelsen.
 

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Ort
Degeberga
Hoj
2009 BMW F800R
Intagen som flyttgods kanske? Min Corvette -84:a är intagen som flyttgods -88. De som är intagna som flyttgods står det så här på, import/införsel Nej, men en tilläggsinformation som säger F97B införts tullfritt. På bilar åtminstone, men det borde vara samma på hojar.

1662702525138.png
 

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Hojen är importerad och registrerad utanför den normala kanalen som då på den tiden var H Flöter Försäljningsaktiebolag.

Back in the days så klumpregistrerade de stora importörerna sina hojar.

Man skickade in de aktuella ramnumren med respektive data till myndigheten i omgångar, och fick oftast regnummer i följd genom deras körning - speciellt en ny nummerserie öppnats.

Vissa importörer var så moderna att dom lämnade uppgifterna på fil.
Antar att den processen kunde innefatta både palltruck och bakgavellift för magnetbanden eller vad man nu använde. Sloppy disc...?

L-registret öppnades först 1982 så redan där är ett glapp på två för denna hojen.

Visst, på 80-talet fanns det ibland generationer av osålda cyklar i lager. Man kunde väja mellan 3 olika årsmodeller av samma hoj - alla nya.
Men, man registrerade dem direCkt! Ofta redan när ramnumren var meddelade från Japan, månader innan hojarna anlände.

Slår vi 10 nummer upp från din hoj och 10 nummer ner så hittar vi ingen annan Kawasaki - inte ens felstavad. Någon borde finnas kvar om Flöter gjort en batchregistrering. Men, det finns andra långlivade fordon med sitt ursprungliga nummer i närheten av ditt!

Några olika släptillverkare, någon traktor - alla sådana som registrerar några enstaka fordon åt gången, lämnar uppgifter på papper och skapar en slask som myndigheten matar in manuellt.

Där hittar du din hoj - den har med all säkerhet kommit in till Sverige utanför de vanliga kanalerna och registreringsbesiktigats solo i motsats till typgodkänts.
Där hittar du troligen också källorna till stavfel och avvikelser.

Flyttgods är mest troligt.
Nosa reda på första ägaren, vetja!

Det kan dölja sig en fantastisk historia här - både för dig, förste ägaren och oss.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Då vet vi det - antagligen en äkta Z att döma av bilderna. Men du sa att längden var olika på Z resp KZ
bikez.com har lite - men inte all info....
KZ har hjulbas 1336 ; Z har ingen info
Så mät - 1336=KZ något annat=Z
 

Millihaff

Sporthojsnörd
Gick med
26 Dec 2005
Ort
Republiken Åsen
Hoj
Muz 718cc
varför heter den ”KAWAZAKI” och inte Kawasaki? Är riktigt jävla förvirrad.
En kvalificerad gissning är att det är en dansbandsälskare som jobbade på transportstyrelsen då det begav sig och som också skrev in uppgifterna som hade ryckts med av det då nya dansbandsmodet att ha ett Z i alla namn och därför ville lämna ett spår till eftervärlden i och med detta. Det är i alla fall vad jag tror..
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag såg för många år sedan en Kawasuki, jag minns inte om det var en Kawa-ram med Suzuki motor eller tvärtom, men tankdekalen sa Kawasuki i alla fall
 
Nyheter
Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

Top