Har en Suzuki DT20 utombordsmotor från miten av 80-talet.
2-cylindrig 2-takt, CDI-tändning, förgasare ja säkert en vanlig konstruktion.
Några bilder på en liknande: http://www.koscom-trade.com/en/catalog/water-technics/boat-engines/suzuki-dt-20
Sjösatte båten (i havet) idag, ny bensin i tanken, 2% båt-2t-olja (från Statoil).
Den gick perfekt i cirka 15 min försiktig körning på lite låg-mellan varv.
Sedan gasade vi på ordentligt i ~30 sekunder och plötsligt så svarade den inte på gas och varvtalet gick ner till strax över tomgång. Den gick rent men ville inte varva upp alls, trots mycket gas. Möjligen baktände det någon enstaka gång när man försökte gasa mer, men jag upplevde att den ändå gick rent för det mesta.
Såhär gick den resten av vägen tills vi kom tillbaka nära bryggan. Testade en kort stund att dra ut choken och då verkade det som att den vaknade till lite, men vi var bland bryggor så kunde inte gasa så mycket mer.
Vet att det finns många riktiga motorgurus här som kanske kan styra mig i rätt riktning.Jag tänker direkt bränsle- eller något värmerelaterat.
Tänkte börja med att byta tändstiften och bränslefiltret. Kan det vara skit i förgasare också?
2-cylindrig 2-takt, CDI-tändning, förgasare ja säkert en vanlig konstruktion.
Några bilder på en liknande: http://www.koscom-trade.com/en/catalog/water-technics/boat-engines/suzuki-dt-20
Sjösatte båten (i havet) idag, ny bensin i tanken, 2% båt-2t-olja (från Statoil).
Den gick perfekt i cirka 15 min försiktig körning på lite låg-mellan varv.
Sedan gasade vi på ordentligt i ~30 sekunder och plötsligt så svarade den inte på gas och varvtalet gick ner till strax över tomgång. Den gick rent men ville inte varva upp alls, trots mycket gas. Möjligen baktände det någon enstaka gång när man försökte gasa mer, men jag upplevde att den ändå gick rent för det mesta.
Såhär gick den resten av vägen tills vi kom tillbaka nära bryggan. Testade en kort stund att dra ut choken och då verkade det som att den vaknade till lite, men vi var bland bryggor så kunde inte gasa så mycket mer.
Vet att det finns många riktiga motorgurus här som kanske kan styra mig i rätt riktning.Jag tänker direkt bränsle- eller något värmerelaterat.
Tänkte börja med att byta tändstiften och bränslefiltret. Kan det vara skit i förgasare också?