2t båtmotor, går först fint sen dåligt efter fullgas

glemmy

Med lem
Gick med
23 Aug 2004
Hoj
Yamaha MT-09 -14
Har en Suzuki DT20 utombordsmotor från miten av 80-talet.
2-cylindrig 2-takt, CDI-tändning, förgasare ja säkert en vanlig konstruktion.
Några bilder på en liknande: http://www.koscom-trade.com/en/catalog/water-technics/boat-engines/suzuki-dt-20

Sjösatte båten (i havet) idag, ny bensin i tanken, 2% båt-2t-olja (från Statoil).
Den gick perfekt i cirka 15 min försiktig körning på lite låg-mellan varv.
Sedan gasade vi på ordentligt i ~30 sekunder och plötsligt så svarade den inte på gas och varvtalet gick ner till strax över tomgång. Den gick rent men ville inte varva upp alls, trots mycket gas. Möjligen baktände det någon enstaka gång när man försökte gasa mer, men jag upplevde att den ändå gick rent för det mesta.

Såhär gick den resten av vägen tills vi kom tillbaka nära bryggan. Testade en kort stund att dra ut choken och då verkade det som att den vaknade till lite, men vi var bland bryggor så kunde inte gasa så mycket mer.

Vet att det finns många riktiga motorgurus här som kanske kan styra mig i rätt riktning.Jag tänker direkt bränsle- eller något värmerelaterat.
Tänkte börja med att byta tändstiften och bränslefiltret. Kan det vara skit i förgasare också?

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Bensinpumpen gav upp på min 30hk 2-taktare en gång.. men har för mig att den dog då om man försökte dra på.. hjälpte att pumpa på blåsan på soppaslangen för att få lite liv i den..

Kan vara lite vadsomhelst egentligen.. men iaf på min Johnsson så finns även ett lågfart och ett högfartsmunstycke i förgasaren,, dom kan sätta igen och behöva blåsas ur med åren.. kan ge liknande symptom.. att den funkar tills man börjar gasa..

Glädjen i misären är väl dock att 2-taktare är så pass simpla, så det borde gå att hitta felet med lite felsökning.. Finns mkt på google också.

Triumph-Jocke

Medlem
Gick med
6 Feb 2014
Hoj
2010, Triumph Speed Triple
Låter som bränslebrist...
Troligtvis skit i förgasaren/förgasarna...
Kolla oxå slangen och blåsan till tanken, så inga torrsprickor finns.

glemmy

Med lem
Gick med
23 Aug 2004
Hoj
Yamaha MT-09 -14
Tack för snabba svar! Lite grejer jag får kolla. Börjar med det enklaste en sen får man väl jobba sig vidare.

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Kände du på blåsan? Om den var platt så kan du ha vakum i tanken. Hade du öppnat luftskruven?
Du kan tömma förgasarna och kolla om du har vatten i soppan. Ligger som kulor på botten.
Testa att pumpa på blåsan när den inte vill varva. Funkar det då så är det hål i membranen i soppapumpen

glemmy

Med lem
Gick med
23 Aug 2004
Hoj
Yamaha MT-09 -14
Kände du på blåsan? Om den var platt så kan du ha vakum i tanken. Hade du öppnat luftskruven?
Du kan tömma förgasarna och kolla om du har vatten i soppan. Ligger som kulor på botten.
Testa att pumpa på blåsan när den inte vill varva. Funkar det då så är det hål i membranen i soppapumpen

Tack många bra tips.
Ska hålla noga koll på blåsan.
Membran är "fuel pump diaphragm"? (tänkte kolla ebay om det skulle va så att man behöver nytt).

glemmy

Med lem
Gick med
23 Aug 2004
Hoj
Yamaha MT-09 -14
Jag bytte tändstift, mest för att det är en enkel åtgärd men det gjorde ingen skillnad.
Har kollat alla slangar, även med motorn igång. Kollat blåsan och den är fast hela tiden.

Nu tror jag mig ha kommit fram till symptomen som kanske begränsar felsökningen:

Den går ibland bra utan choke, men plötsligt börjar den gå dåligt, orkar inte varva, nästan dör. Drar jag ut chokereglaget börjar den gå bättre igen.

Igår var jag ute i 2 timmar, och nästan direkt gick den dåligt. Choke på, så gick den bra. Choke av så vill den dö, tills jag chokar igen. Men efter en stund går det att köra utan choke, och då kan den gå bra i 10 minuter eller mer. Sen plötsligt vill den inte och jag måste dra ut choken. Såhär var det fram och tillbaka under hela turen.

Jag har så ont om tid nu fram till semestern annars hade jag plockat ner och kollat/rengjort bränslepump och förgasare.
Låter det troligt att det är membranet i bränslepumpen? Eller att den läcker tjuvluft någonstans?
Något annat? :va
edit: Skit i förgasaren?
Jag får testa en grej i taget...

Last edited:

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
Skit i förgasaren får min röst,då den går på choken.

Pumpen pumpar ju inte bättre/sämre för att choken är på.

Wiggge

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2016
Hoj
-14 Aprilia Tuono V4R
Membranen är så pass billiga så dom hade jag bytt ändå, men visst förgasaren hade jag nog slängt ner i ultraljudstvätten.

glemmy

Med lem
Gick med
23 Aug 2004
Hoj
Yamaha MT-09 -14
Membranen är så pass billiga så dom hade jag bytt ändå, men visst förgasaren hade jag nog slängt ner i ultraljudstvätten.

Yay då får jag köpa en ny maskin :banana

Tack för era svar!
Kör på det, plockar med förgasarn hem nästa gång jag har tid.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Min yamaha snurra betede sig lika dant när den fått skit i förgasarna, rensa ur filtret, blåsa ur munstycken med tryckluft & 15min senare gick den som en dröm. :tummenupp

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs VM-kva...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!