3:a i Premiären på Anderstorp!

frollo

Medlem
Gick med
11 Apr 2003
Ort
Oxelösund
Hoj
Yamha R1-08
En lång och mycket rolig tävings helg är slut. Vi hade kanon väder från Onsdag till Söndag. Våran mekaniker åkte tom med på solsting!

Vill passa på att ge en stor eloge till all personal på Scandinavian Raceway för en kanon insats.:tummenupp

Så här gick det till:

Första träningen: Hittade flytet direkt. Min tidigare bästa tid var 1.50.1. Körde 1.46.3 nästan direkt.Känns bra att förbättra sig redan på första träningen. Hojen fungerar väldigt bra och det är stor skillnad med öhlinsfjädring. Anderstorp är en sjukt rolig bana.

Andra träningen: Det flöt på som i det tidigare passet. Hittade ett par ställen där jag kunde förbättra mig mkt. Bästa tid på detta passet blev 1.44.6. En förbättring med nästan 6 sekunder från förra säsongen.

Kval 1:
Det var mkt trafik men lyckades få några fria varv. Bästa tiden blev 1.42.3 trots att jag bromsade på mig lite inför norra kurvan. Det gav mig en 5:e tid i andra led. Slog av på takten på slutet av passet för att försöka få flera fria varv. När jag hade det så var det gulflagg och ambulans på banan så det blev ingen förbättring. Hoppas det gick bra med den killen.





Kval 2: Hade stora problem med mycket trafik som jag inte kom förbi. Körde 1.42 tider igen. Slutade på en 9:e plats totalt. Hittade ett par ställen till där jag såg att jag kunde kapa mera tid.

Warm up: Allt fungerade bra på warmup. Kunde ligga och köra 43 tider utan att direkt ta i.

Race: Var nervös innan racet. De i täten hade kört höga 1.39 tider på kvalet. Det hade även åkt massor med folk ända från Nyköping för att titta. Då vill man ju inte göra dem besvikna :=) Kul att ni kom förresten:tummenupp

Fick stå längst till vänster i 3:e led. Kom iväg bra och var 6:a ur första böj. Kom ur lite för långt till vänster och halka ner till en 10:e plats. Inför den första kurvan efter långa rakan var det ett riktigt krig. Vi var 3 st i bredd in i bromsningen. Gjorde en sen bromsning och var uppe på 6: platsen men tappade 2 placeringar igen, kom lite i otakt o det blev en lucka till de framför. Nu var det bara att bita ihop och börja jaga. Ett tag tog jag in på de framför men sen tappade jag dem igen. Efter ett par varv så var jag ifatt 7:an och lyckades ta mig förbi honom. Min laptimer visade 1.44-45 tider.??!! När jag kom på start och mål stod det 1.40.6 på tavlan ???!!?

Det är ju inte utan att man tänker att de måste ha gjort fel...Men det stämde jag låg och körde 1.40 tider. Riktigt roligt. Efter ett tag så krashade ledaren ut på start och mål så då var jag 5:a helt plötsligt. Jag hade rygg på de två killarna framför mig. Deras hojar gick sjukt bra på rakan. var ikapp dem i karusellen men tappade dem på rakan.

Efter ett tag lyckades jag ta 5:a på ingången till karsellen. De sista 5 varven låg jag i rygg på 4:an men hittade inget ställe att ta mig om på. Han försvann med ca 100 meter på rakan och jag var tvungen att göra onödigt sena inbromsningar för att komma ikapp. Jag var snabbare än honom i karusellen men där var det gulflagg så det gick inte att köra om. Min plan var att ta han i vänstern ut på start & mål det sista varvet. Men när vi kom ut på det jag trodde var det sista varvet så flagga de målflagg. Tog en chansning och gav så mycket det gick ur den sista vänstern, det slutade i en riktigt bakhjulsåkning. 0.2 sekunder skillde oss åt

Direkt när jag kom in i park farmè så kom en av funktionärerna och sa att jag skulle upp på prisutdelning. Jag försökte förklara för honom snällt men bestämt att jag kom 4:a och inget annat. Trots att han sa åt mig flera gånger fattade jag det inte."Du kom ju 3:a" NEJ! Jag kom 4:A. Men efter ett tag så förstod jag,,,

3.an hade tydligen tjuvstartat och fick därmed 20 sek tids tillägg.

Så det blev en härlig 3:e plats och en liten pokal=) och viktiga poäng.

Det blev en bra helg för oss i Team Motorhuset I NyköpingJörgen Andersson slutade på en fin 2:a plats i Superstock 600:tummenupp
Jonas "sunkan" Sundqvist kom på en 13:e plats i sitt första A-förar race:tummenupp

En riktigt rolig helg har det varit. Är nöjd med mina tider. Har förbättrat mig 10 sekunder sedan förra året. Kul att träffa alla racing vänner och vara igång igen med tävlandet.
/Magnus

Tack till våra sponsorer som gör detta möjligt!

Alvetool AB
Motorhuset i Nyköping
Arkitektkopia
Showcompagniet
Bildepån AB
Datorhjälpen
Auto-Tech
Ernst Albin Sax
 
Last edited:

sandstream

Guest
Så det var du som kom med mekanikern bakpå moppen och snackade med mig och Marcus?

Kul att det gick så bra för dig :tummenupp

3:an som tjuvstartade var Petter (Kreuger på SH). Trist för honom med tanke på att det var första gången han körde banan och satte en 1.43 tid på sitt första pass. Han är grymt duktig!
 

Kreuger

Team CaWalli Kawasaki Superbike
Gick med
6 Jul 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2010 svart
Grattis till pallplatsen! Tycker nästan lite synd om dig och de andra på rakan. Får tacka Jörgen igen för en väl injusterad hoj vad gäller effekt på toppen. Låter som att jag får lära mig åka lite fortare i karusellen mfl kurvor. Hur som helst kul för oss båda att åka 1,40 tider och känna att vi är med och slåss. Lite mer rutin och träning så...

Jag hoppar nog att packa om bussen, det får stå sådär till på onsdag.
Ha en trevlig Valborg nu!
 

frollo

Medlem
Gick med
11 Apr 2003
Ort
Oxelösund
Hoj
Yamha R1-08
Det stämmer bra det! Kul att få ett ansikte på alla på SH. Hur gick det för dig?
Så det var du som kom med mekanikern bakpå moppen och snackade med mig och Marcus?

Kul att det gick så bra för dig :tummenupp

3:an som tjuvstartade var Petter (Kreuger på SH). Trist för honom med tanke på att det var första gången han körde banan och satte en 1.43 tid på sitt första pass. Han är grymt duktig!

Tack!Grattis själv till en bra placering. Det var ett riktigt kul race ,,,förutom på rakan:näsblod . Jag ska se till att jag har lika mkt pulver i min till nästa gång på Anderstorp. Nu är en quick shifter beställd i allfall:tummenupp Surt att du fick tjuvstart men jag misstänker att vi kommer ses på flera race.
Syns på Onsdag!
Grattis till pallplatsen! Tycker nästan lite synd om dig och de andra på rakan. Får tacka Jörgen igen för en väl injusterad hoj vad gäller effekt på toppen. Låter som att jag får lära mig åka lite fortare i karusellen mfl kurvor. Hur som helst kul för oss båda att åka 1,40 tider och känna att vi är med och slåss. Lite mer rutin och träning så...

Jag hoppar nog att packa om bussen, det får stå sådär till på onsdag.
Ha en trevlig Valborg nu!
 
Last edited:

nypan

WROOOM!
Gick med
3 Aug 2004
Ort
nyköping
Hoj
R1 -06
GRATTIS MANGE!

Bra kört! Det var kul att kolla på eftersom det var en kamp mellan dig och Petter om 3de platsen en lång stund. Bra start på sm:et, fortsätt så!

/anders
 

frollo

Medlem
Gick med
11 Apr 2003
Ort
Oxelösund
Hoj
Yamha R1-08
Tack Anders! Kul att ni kom ner att kolla. Inte alla som åker 60 mil för att se roadracing! Nu när du har licens så får du testa att tävla. Det finns inget bättre!
/Mange
GRATTIS MANGE!

Bra kört! Det var kul att kolla på eftersom det var en kamp mellan dig och Petter om 3de platsen en lång stund. Bra start på sm:et, fortsätt så!

/anders
 

sandstream

Guest
Det stämmer bra det! Kul att få ett ansikte på alla på SH. Hur gick det för dig?
Jag startade 37:a och slutade 29:a. Sänkte mitt PB med 2 sekunder under racet till 1.46,3 så jag ska nog vara nöjd.

Nästa race ska jag dock se till att köra på nya däck och inte ett vänt bakdäck. Funderade en hel del på greppet under racet vilket knappast är bra.

Vi syns på nästa race :tummenupp
 
Last edited:

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Tack så mkt alla!:)
Såg att du hade en lång fight med Swedie Macke.:tummenupp

Ja, det var sjukt roligt.. Det roligaste racet på länge, trots att man är alldeles för långsam för att hålla till i Superbike.. He he he...

Svårt att hålla ner framhjulet på R1'an?
Långa wheelies ut på start/mål nästan varje gång... :D
 

frollo

Medlem
Gick med
11 Apr 2003
Ort
Oxelösund
Hoj
Yamha R1-08
Klart du inte är, du kom ju inte sist! Det går sjukt fort i den klassen. Jag tror man lär sig mkt att åka där.
Ja,,,hojen är lite yster=) Var tvungen att ladda så mkt jag kunde där eller egentligen överallt:D för att försöka hinna ikapp. De andra hade sjuk fart på rakan. Det är ju otäckt att åka bakhjul men det var bara att bita ihop:)
Ja, det var sjukt roligt.. Det roligaste racet på länge, trots att man är alldeles för långsam för att hålla till i Superbike.. He he he...

Svårt att hålla ner framhjulet på R1'an?
Långa wheelies ut på start/mål nästan varje gång... :D
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Grattis grabben. Får väl se när jag får hår på brösten nog att hänga på.
 

Martin S

Team Motorhuset
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Nyköping
Hoj
Yamaha * X
:klappar :klappar :klappar
Bra jobbat fick ju mer och mer bråttom att hinna med infon på
depåtavlan fan om du ökar lika mkt på falken då får man jobba:näsblod med fyra rader info:gnissla Men då får Stiffler stå där:tungan
Kul att se dig köra, snyggt:tummenupp

Krueger:
Kul och se sin gamla hoj gå så bra.
Bra kört:tummenupp

Jonte:
Drinka på växtnäring på valborgsmässoafton
så växer håret ut fortare.
Nej ett plus till dig med som körde bra och höll dig på hjulen.
(du har ju blivet vuxen nog att skaffa husvagn nu så du kanske mognat lite:tungan )
 

frollo

Medlem
Gick med
11 Apr 2003
Ort
Oxelösund
Hoj
Yamha R1-08
:klappar :klappar :klappar
Bra jobbat fick ju mer och mer bråttom

Tack Farsan! Ni gjorde ett bra jobb med tavlan. Men det var så mycket annat att stå i så hann knappt kolla på den:D

Tack och Grattis till dig. Bra kört och skönt med ett vurpfritt race. :tummenupp Vuxenpoäng med husvagen!! Bra köp det där!
Grattis grabben. Får väl se när jag får hår på brösten nog att hänga på.
 
Last edited:

Alx

Numera tävlingsledare
Gick med
8 Nov 2004
Ort
I ett hus på landet
Hoj
Suzuki GSX 400 FWS-83, Barilla RS 250-98, KTM 250 EXC-F-10
Grattis! Jättekul! Jag var helt säker på att du kom fyra med när Kobbe sa att du kom trea. Alltid kul med pokal!
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top