Svedenblad
Ny medlem
Vore intressant att se vad ZZR 1400:an gör med en TRE eller liknande monterad så strypkopplet försvann och den kunde varva ut ordentligt!
Håller med
Vore intressant att se vad ZZR 1400:an gör med en TRE eller liknande monterad så strypkopplet försvann och den kunde varva ut ordentligt!
Nyligen körde engelska hojtidningen MCN världens snabbaste hojar i ett stort test. Allt för att utröna vilken som är den allra snabbaste och hur snabb den egentligen är.
De maskiner som kördes i ovalen var BMW K 1200S, Honda Super Blackbird, Kawasaki ZX-12R, Kawasaki ZZR 1400 och Suzuki Hayabusa. Resultatet blev som följer.
1. Kawasaki ZZR 1400, 303 km/h
2. Kawasaki ZX-12R, 291,8 km/h
3. Suzuki Hayabusa, 290,2 km/h
4. BMW K 1200S, 269,4 km/h
5. Honda Super Blackbird, 267,8 km/h
Så en Busa från -99 slår alltså alla dessa hojar eftersom den ska göra 311 km/h original enligt Guiness World Records? Eller visar den 311km/h på mätaren och mindre i verkligheten? (Ja, du har ju en Busa, så du kanske vet..)
Har haft min uppe i 300 enligt mätaren. Men ska man mäta ordentligt krävs väl andra instrument. Alla vet ju att mätaren visar för mycket. Frågan är väl bara hur mycket.
Har hört talas om någon "under bordet"-överenskommelse mellan dom japanska tillverkarna att inte ge ut någon hoj som går över 300. Den uppgörelsen kom kanske efter -99...
uppgörelsen kom efter 00 tror jag .. busor från 99/00 har inget koppel..
Har fått upp min i 306 (mätt med gps) ... då va h-mätarn i botten (=350)
Precis, det är ju en ännu bättre lösning. De handhållna GPS:er jag har provat har dock inte haft så stora och tydliga siffror att man skulle vilja sitta och glo på dem i 300 knyck och försöka se vad det står samtidigt som fartvinden sliter i hjälmen. Iofs kanske dom ibland kan lagra maxhastighet så att man kan kolla i efterhand.
Är din Busa orginal? Det vore kul att gå ihop ett gäng i stockholmstrakten med de snabbaste loken från varje tillverkare och köra på ett flygfält eller liknande.
Edit: Fråga
om du har en relativt modern GPS så har du maxhastighet, medelhastighet, sträcka, tid mm mm samt spårpunkter och säkerligen 50 andra faktorer du kan/vill ställa in.
Spårpunkterna är lagrad information om tid, plats, hastighet osv.
brukar variera lite med modell/märke vad de innehåller, och uppdaterings intervall. så du kan i spårpunkterna se vilken hastighet du höll.
dock har du en viss avdrift även i dessa systemen, men det är nog bara typ 1-2 km/h eller liknande.
mina empiriska tester visar ca 10% för hög hastighet visad i hastighetsmätaren.
Det "roliga" var att färddatorn i bilen visade samma hastighet som GPSen, men hastighets mätaren visade glädjesiffror.
Världens snabbaste (serieproducerade) hoj för tillfället:
Tro't den som vill.
280,6 Km/h på femman och så en växel till...
http://www.mvagusta.com.au/welcome/page53.php
Eh? Inte alls skulle jag tro men...
Han har nog rätt, nya F4 312 gör 312km/h original, därav namnet. Det gör ingen av de japanska hojarna, eftersom dom är spärrade, och busan från -99 gör tydligen 311km/h som mest, som Fursten sa.
Det stämmer, i senaste nummret av Bike har dom en artikel ang. just F4 312. Där kan man läsa hur de struntat i hastighetsbegränsningen till skillnad från jappsarna.
De japanska hojarna är inte spärrade vid någon hastighet, hastighetsmätaren stannar vid 299, men om hojen kan göra 300+ så gör den det även fast mätaren inte går så långt.Han har nog rätt, nya F4 312 gör 312km/h original, därav namnet. Det gör ingen av de japanska hojarna, eftersom dom är spärrade, och busan från -99 gör tydligen 311km/h som mest, som Fursten sa.
De japanska hojarna är inte spärrade vid någon hastighet, hastighetsmätaren stannar vid 299, men om hojen kan göra 300+ så gör den det även fast mätaren inte går så långt.
Är din Busa orginal? Det vore kul att gå ihop ett gäng i stockholmstrakten med de snabbaste loken från varje tillverkare och köra på ett flygfält eller liknande.
Edit: Fråga
Det borde komma en uppföljare till Blackbirden snart kan man tycka. 10år för en modell är en lång tid. Har hört rykten om en v4 eller om det var en v5a. Tycker det är intressant med fart då det känns lite som motorcykelvärldens interna tävling om prestige, då man bortser från väghållning.
Det "roliga" var att färddatorn i bilen visade samma hastighet som GPSen, men hastighets mätaren visade glädjesiffror.
Triumph storsatsar inom Enduro
Motorsportlegenden och fler... |
|
BMW CE 02 x VAGABUND
BMW Motorrad har presentera... |
|
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!
I veckan blev det klart att... |
|
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter
Transportstyrelsen har medd... |
|
Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana
Efter nedläggningen av Järv... |
|
Ny R1 Race och R1 GYTR
Pressrelease från Yamaha ... |
|
Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team
Motorsportlegenden och fler... |
|
Miguel Oliveira klar för Yamaha
Miguel Oliveira och Lin Jar... |
|
Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem
En ny patentansökan har avs... |
|
BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?
Sedan en tid har olika rykt... |