32 mm avloppsrör för ingjutning?

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Byggmax har en golvbrunn med 32mm inkopplingar på sidan (utlopp 75mm).

http://www.byggmax.com/se-sv/byggva...1/golvbrunn-inomhusavlopp#Product_information

Hittar bara vita 32mm rör som förmodligen inte är godkända att gjutas in i betong. Vet nån vilken kedja som säljer gråa 32 mm rör? Eventuellt om det säljs golvbrunnar med 50mm inlopp på sidorna.

Eller är det bara att gjuta in vita 32mm rör så länge man kommer åt att rensa dom? :va

Har försökt googla mig fram utan att lyckas :confused: Help sporthoj :gråta

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Bauhaus har betydligt större utbud än skitmax. Om jag inte minns fel så säljer de gråa 32-rör men det kan ha varit 40mm som minsta i värsta fall.
Mig veterligen så är vita rör ej för ingjutning.
Både Jafo och Purus har brunn med 50mm sidoinlopp, Ymer heter Purus modell men Jafos kommer jag inte ihåg då de bara brukar ha ett RSK-nummer.
Jafo har även en modell med 32mm-inlopp utöver 75-sida men den är ganska hög, runt det dubbla mot en vanlig GB, och kräver mycket utrymme samt att 75-röret ligger ganska långt ned.
Jafos brunnar är helt klart att föredra då deras klämringslösningar är betydligt bättre än Purus men i betong är det ju inte av riktigt lika stor betydelse som med träbjälklag.

Bauhaus bör ha Purus-brunnen. Men jag köper faktiskt Jafo billigare hos min rörmokare än Purus på Bauhaus så kolla med Comfort-butik eller dylikt vad de tar för en brunn.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Jag kollade Jafokatalogen nu och de hade som sagt en med 32mm inlopp och då är det två stycken sådana inlopp samt ett 40mm slätände utöver 75mm sidoinloppet som vanligt. RSKnummer 711 31 48
Ska du ha större än 40mm inlopp så får du ta en med 110/75-utlopp i botten, då kn du få 50mm sidoinlopp.
Jag missförstod nog ditt första inlägg och svarade därefter men det finns ju å andra sidan fler tillverkare av golvbrunnar som säkert har det du söker, frågan är ju vart. Har du kollat Blüscher?

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Storleken på inloppen spelar egentligen inte så stor roll då det är tvättmaskin och handfat som ska in på dom. Hittade massa gråa 50 mm rör men inga 35 mm som var gjorda för ingjutning. Nu hittade jag ju grå 35 mm rör på das internet, så då får man väl hoppas att dom är tillverkade med grovare gods än dom vita rören.

Tack för tipsen!

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...