35 mils eftermiddagstur i Dalsland

1R

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
R1 & Kymco 150
Blev en fin 35 mils eftermiddagstur i Dalsland och Norra Bohuslän idag.
Lite mulet ibland men också sol och sprakande höstfärger. Tekniskt sett var det också en Norgetur även om det bara blev några få mil där.
Första sträckan var Blå-gröna vägen genom Bullaren till Elgåfossen som första stopp, det var mycket vatten i "fossen" och stigen dit var översvämmad. Därefter körde jag via Prestebakke till Kornsjö, Ed, Dals-Långed och Baldersnäs.
På Baldernäs tog jag en promenad i den engelska parken ner till Laxsjön.
Jag åkte sedan vidare till Processionshällen i Högsbyn vid sjön Råvarp som är sista stoppet innan Brudfjälletvägen till Håverud.
Brudfjället var lika under hållande som vanligt, sveriges bästa mc-väg tycker en del, hör hemma bland 10-i-topp tycker jag.
I Håverud hade jag tänkt slå till på en sedvanlig Laxmacka från Håferuds rökeri. Men det var stängt. Kanalmuseet hade dock öppet så det blev en glassbåt och en promenad vid slussarna och akvedukten.
Från Håverud körde jag på trevliga vägar till Munkedal via Bäckefors, Ed, och Hedekas. Avslutade turen med att köra till Smögen Via Dingle-Bärfendal-Bovallstrand. En härlig laxbakelse med räkor från Göstas fisk på Smögen, 400 bilder och 35 trevliga mil blev dagens behållning!
:tummenupp :)

110917_003_640.jpg

110917_014_640.jpg

110917_053_640.jpg

110917_076_640.jpg

110917_083_640.jpg

110917_092_640.jpg

110917_130_640.jpg

110917_141_640.jpg

Last edited:

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Låter som en skön tur!

Fast det finns roligare alternativ till Prestebakke-Kornsjö-Ed (klassisk norsk-svensk vägsträcka, men inte så "hojvänlig" i alla stycken).

Kör till Halden, sedan väg 21 till riksgränsen mot Sverige, mot Nössemark, sväng sedan mot Ed. Den vägen svänger bitvis nå't så in i #¤%##. Fast det kanske du redan visste? I så fall så ville jag inget... :D

Last edited:

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Hoj
brittisk trepip
körde jönköping laxå och tillbaka idag. en av de bästa sträckorna i sverige är väg 205 en mil laxå mot vättern..!!

40mil blev det, trevligt!

1R

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
R1 & Kymco 150
Låter som en skön tur!

Fast det finns roligare alternativ till Prestebakke-Kornsjö-Ed (klassisk norsk-svensk vägsträcka, men inte så "hojvänlig" i alla stycken).

Kör till Halden, sedan väg 21 till riksgränsen mot Sverige, mot Nössemark, sväng sedan mot Ed. Den vägen svänger bitvis nå't så in i #¤%##. Fast det kanske du redan visste? I så fall så ville jag inget... :D

Tack för tipset, tror jag kört den vägen någon gång, ska ta den nästa gång. Såg många hojar som kom från Nössemark när jag blåste förbi Ed. :)

eha

en svart till ska vägkittas, och betalas
Gick med
7 Jun 2010
Hoj
fler än jag ids - färre än jag önskar
körde jönköping laxå och tillbaka idag. en av de bästa sträckorna i sverige är väg 205 en mil laxå mot vättern..!!

40mil blev det, trevligt!

Hökensås från/till Habo då?!

@1R: impad av ditt fototempo. Själv har man regnat bort på Gelleråsen. Mer blir det i morrn. Visst är Sverige fantastiskt när det regnar och man inte är inomhus. :rolleyes:

Darth Väder

Irregular firing (dis)order
Gick med
30 Apr 2003
Hoj
Hojlös
Trevlig läsning! Då jag kört många av de där vägarna får jag något religiöst i blicken (Tage Danielsson-citat) när jag läser detta :tungan
(Jobbade i Munkedal och bodde i Uddevalla 2007-2011)

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping