35kw xj6n

Mcmonster

Ny medlem
Gick med
27 Jan 2013
Hoj
ktm
Hej!

Tänker snart inhandla en xj6n men tyvärr då jag bara är 20 år så måste jag strypa den.

Hur gör man lättast för att strypa den? Och någon som vet vad det ungefär kostar?

Bryr sig försäkringsbolagen om att den är strypt eller inte? Tänkte om man kan få det billigare då den bara är på 35kw.

Annars så är väl er6n också ett val. Vilken mc skulle ni valt av dessa två? :)

jonaska91

Medlem
Gick med
10 Apr 2012
Hoj
Ducati Monster 620s -03
Kolla på MC-kompaniets hemsida, 35kw strypning kostar 1795kr (utan montering och frakt). Dom har även en lista med alla hojar dom har strypningskit till.

De flesta (om inte alla) försäkringsbolag kollar på ursprungseffekten på hojen, så strypt eller inte spelar ingen roll. Det blir inte billigare med andra ord.

Har inte kört er6n så kan inte riktigt jämföra de båda, men xj6n är snyggast.

47nahoj

Ordnung muss sein!
Gick med
28 Sep 2011
Hoj
2015 CBR650F, 2011 XJ6 ABS*Såld
När jag köpte hoj förra året stod valet mellan XJ6 och ER6. Jag tyckte att körställningen på XJ6 passade mig betydligt bättre än ER6, därför blev det en XJ6.

Som vanligt när det gäller ett val mellan två hojar så gäller det gamla rådet att testa vilken du tycker är bäst. Hur mycket andra än pratar om för och nackdelar så är det ju du som ska köra, därför är det bara dina åsikter som har någon betydelse.

halle7

Medlem
Gick med
20 Apr 2008
Hoj
Kawasaki Er-6n 2012
De är rakt av jämförbara så utseende, sittställning och ekonomi (om du köper begagnad) är det viktigaste att tänka på. Du kommer nog trivas kanon på båda. Jag märkte själv att jag trivdes mer med sittställning på riktig sporthoj än på streetfighters där man sitter mer upp, men de senare är ju roligare i stan. Båda är riktigt bra nybörjarhojar. Lycka till!

PS. Ska du köpa begagnat o kollar er6n så se till att det är 09 eller senare, för de uppdaterades rejält då.

Mcmonster

Ny medlem
Gick med
27 Jan 2013
Hoj
ktm
Okej, tycker nog själv att xj6 ser bättre ut, nackdelen är väl att den är lite lägre. Provsatt båda nu på mcmässan men svårt att avgöra vilken som är skönare, speciellt då jag kommer måste köpa en utan att provkört dom då jag ej har kortet ännu :(

Lutar nog åt en xj6n -11 0mil. Ligger på ca 59k, -12 på 65k och -13 på 69k. Antar att det inte är någon jätte skillnad mellan hojjarna?:)

47nahoj

Ordnung muss sein!
Gick med
28 Sep 2011
Hoj
2015 CBR650F, 2011 XJ6 ABS*Såld
Okej, tycker nog själv att xj6 ser bättre ut, nackdelen är väl att den är lite lägre. Provsatt båda nu på mcmässan men svårt att avgöra vilken som är skönare, speciellt då jag kommer måste köpa en utan att provkört dom då jag ej har kortet ännu :(

Lutar nog åt en xj6n -11 0mil. Ligger på ca 59k, -12 på 65k och -13 på 69k. Antar att det inte är någon jätte skillnad mellan hojjarna?:)

11 och 12 är det ingen skillnad på. 13 har lite nyheter, kåpor och blinkers bla tror jag. Jag gav 62 för en 11 som hade gått 0mil förra våren.

halle7

Medlem
Gick med
20 Apr 2008
Hoj
Kawasaki Er-6n 2012
Ett tips är nya CB500F. Skitsnygg och 35kw från början samt billigare än de du nämnt.

http://hondamc.se/homc/ImageView.aspx?imgurl=/images/models/2013/CB500FAD5_w800.jpg

Det finns både för- och nackdel med den. Fördelen är att man slipper strypa den och han ska ändå köra strypt ett bra tag. Nackdelen är att när han sen får köra obegränsad kan man lätt ta ut strypningen i xj6an medan man med denna måste köpa ny. Dock vet jag att många byter hojar snabbt i början, även jag. Så det är inte säkert att man vill ha kvar xj6an när det är dags att köra ostrypt.

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Hoj
brittisk trepip
De flesta (om inte alla) försäkringsbolag kollar på ursprungseffekten på hojen, så strypt eller inte spelar ingen roll. Det blir inte billigare med andra ord.

Fel. Har du A behörighet så går de på ursprungseffekten. Har du A begränsad så är det ny beräkning och det brukar betyda riktigt billigt! Brorsan är 20 och har en 25kw gsxr 750 -04. Den kostar bara några hundringar i månaden helförsäkrad på folksam. Den dagen han får sin tunga behörighet så räknar de på ursprungseffekten även om vi inte reggar om den till det.

don_tomazo

Går bra, en ägare.
Gick med
28 Oct 2005
Hoj
Honda
Det finns både för- och nackdel med den. Fördelen är att man slipper strypa den och han ska ändå köra strypt ett bra tag. Nackdelen är att när han sen får köra obegränsad kan man lätt ta ut strypningen i xj6an medan man med denna måste köpa ny. Dock vet jag att många byter hojar snabbt i början, även jag. Så det är inte säkert att man vill ha kvar xj6an när det är dags att köra ostrypt.

Jag tror att du vände din nackdel tillbaka till en fördel igen. En XJ600 är ju fruktansvärt trött och den åker man inte längre på än man måste.

jonaska91

Medlem
Gick med
10 Apr 2012
Hoj
Ducati Monster 620s -03
Fel. Har du A behörighet så går de på ursprungseffekten. Har du A begränsad så är det ny beräkning och det brukar betyda riktigt billigt! Brorsan är 20 och har en 25kw gsxr 750 -04. Den kostar bara några hundringar i månaden helförsäkrad på folksam. Den dagen han får sin tunga behörighet så räknar de på ursprungseffekten även om vi inte reggar om den till det.

Fel. Jag har A begränsat och där räknar dom på ursprungseffekten. Och nej det är inte riktigt billigt.

mhorf

Ny medlem
Gick med
27 Jan 2013
Hoj
Honda VFR750F RC36 -93
Hej,

Strypning i insug eller spärr för att inte kunna ge fullgas är det vanligaste. MC-Kompaniet säljer alphatechniks strypningar för nästan dubbelt pris inkl. frakt jämfört med om du handlar direkt av alphatechnik i tyskland.

Du tjänar inget på att beställa från MC-Kompaniet. Den sparsmakade manualen samt strypningsintyget där ditt chassinr ska stå är vad jag har förstått ändå på tyska. Detta ska du uppvisas vid reg.besiktning och det är fullt tillåtet att själv montera strypningen (som oftast är väldigt lätt) och sedan signera intyget. För 25kw till min VFR kostade det 996kr inkl frakt direkt hos alphatechnik, MC-Kompaniet skulle ha ca 1850kr för detsamma :va. Dom pengarna kan du ha mycket roligare för (t ex till reg.besiktningen som kostar ca 700kr obs hojen behöver INTE vägas om :banana)

Bilsport & MC har en mellanklassförsäkring som verkar rätt vettig. Annars köper man bara en 20 år gammal hoj som jag och betalar 1500kr/helf helår :tummenupp

http://www.bilsport-mc.com/mc-forsakring/mellanklass/

http://shop.alphatechnik.de/shop/ Bara att välja din hoj och rätt strypning samt ta reda på chassinr. Är du kass på tyska så är google translate din bästa vän som vanligt.

Lycka till!

jonaska91

Medlem
Gick med
10 Apr 2012
Hoj
Ducati Monster 620s -03
Hej,

Strypning i insug eller spärr för att inte kunna ge fullgas är det vanligaste. MC-Kompaniet säljer alphatechniks strypningar för nästan dubbelt pris inkl. frakt jämfört med om du handlar direkt av alphatechnik i tyskland.

Du tjänar inget på att beställa från MC-Kompaniet. Den sparsmakade manualen samt strypningsintyget där ditt chassinr ska stå är vad jag har förstått ändå på tyska. Detta ska du uppvisas vid reg.besiktning och det är fullt tillåtet att själv montera strypningen (som oftast är väldigt lätt) och sedan signera intyget. För 25kw till min VFR kostade det 996kr inkl frakt direkt hos alphatechnik, MC-Kompaniet skulle ha ca 1850kr för detsamma :va. Dom pengarna kan du ha mycket roligare för (t ex till reg.besiktningen som kostar ca 700kr obs hojen behöver INTE vägas om :banana)

Tack för tipset! Ska själv köpa strypning och gör nog det från alpha istället.

minibulle

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2012
Hoj
suzuki gsxr 750
Fel. Jag har A begränsat och där räknar dom på ursprungseffekten. Och nej det är inte riktigt billigt.

det är jag som är brodern jag betalar 500 kr månaden påställd helförsäkrad och cirka 300 avställd med försäkring . hojen är en gsxr 750 strypt till 25 kw . jag har A begränsat

jonaska91

Medlem
Gick med
10 Apr 2012
Hoj
Ducati Monster 620s -03
det är jag som är brodern jag betalar 500 kr månaden påställd helförsäkrad och cirka 300 avställd med försäkring . hojen är en gsxr 750 strypt till 25 kw . jag har A begränsat

Det jag menade med "Fel" var att inte alla försäkringsbolag kollar på ursprungseffekten visserligen gör ditt bolag det.
Får man fråga vilket försäkringsbolag du använder?

Last edited:

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Hoj
brittisk trepip

Konstigt. Min bror 20år betalar 250kr avställd och ca 500kr påställd för sin 25kw gsxr 750 04. Bor i försäkringszon 2. De på försäkringsbolagen jag ringde meddelade detta. Dagen han har behörighet för ursprungseffekten ökar försäkringen till den nivån. Vi försäkrade den i sommras och jag vet inte om det ändrat sig sen dess. Är du 21 eller äldre så är det inte billigare.

edit: om "80" står för att du är född 1980 är du för gammal för att det ska gälla dig.

jonaska91

Medlem
Gick med
10 Apr 2012
Hoj
Ducati Monster 620s -03
Nä jag är endast 21år, "jonaska80" kom från då jag skapade mitt hotmail konto för längesedan, jonaskarlsson fanns redan och då valde jag jonaska80 av någon anledning.

On topic: Vilket försäkringsbolag har din bror på hojen?

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin