Det blir nog självvald isolering, om de har isolering på mys-anstalterna för så låga straff.
Det stod inget om utvisning förresten, märkligt.
Jo, det blir väl nån skitanstalt bland smågangsters och skattefifflare.
Jävligt skev skala faktiskt. Rånar man nån bank så är det väl 8-10 år på Kumla men för riktigt sjuka brott som upprör och äcklar hela samhället så är strafftiden knappt hälften.
Det är ju inte så svårt att räkna ut vilket brott som kräver en farligare och sjukare gärningsman och vilken skada som är enklare att reparera.
Nu kanske nån tror att jag försöker hylla bankrånare, så är det så klart inte. Dom ska också sitta inlåsta, men om straffet ska spegla hur allvarligt brottet är så tycker jag det är upp och nervända världen. Det finns nog fler typer av brott att jämföra med också. Jag förstår inte alls logiken i straffskalan, om det nu ens finns nån.
Tänker man ens överhuvudtaget på vilka konsekvenser såna här brott får och vad det krävs för typ av människa för att utföra dom? Att utsättas för vidrig tortyr och förnedring av en familjemedlem i sitt eget hem måste vara bland det värsta man kan utsättas för, hemmet som ska vara ens trygga plats. Sen ska man ju inte glömma att svåra trauman i barndomen verkar vara en gemensam faktor för många som växer upp till att bli mycket farliga personer. Även om pojken nu så klart inte alls behöver bli nån galning så har han nog en hel del att bearbeta och det lär nog ta längre tid än dom där 4,5/3 åren som den där dåren har att sitta i fängelse.
Jag tycker det är väldigt konstigt att sånt som rent moraliskt betraktas som bland det värsta man kan göra ibland inte ens nära ger dom hårdaste straffen. I det här fallet är det ju rent löjligt.