4 takt eller 2 takt?

Araikaj

Våga Vara Snäll
Gick med
20 Apr 2005
Hoj
2001, Suzuki, GSXRFIGHTER
Jag trodde att jag hade koll på detta med motorcyklar. Är så extremt intresserad så jag kunde inte skämmas mera än idag, när jag skulle köpa olja, då jag ståendes i macken blir tillfrågad: "Är det en 4 takt eller 2 takt?" Jag svarar, eftersom jag har en hoj från -84, "En 2 takt"! Då säger hon bakom kassan " Nä det är en 4 takt"! "Å faan" tycker jag o fattar ingenting??? För 2-4 år sedan så började flera team inom motoGP att förse sina åkare med 4 taktare. Det visade sig att dom var effektivare o snabbare än 2 taktarna så det var ju en naturlig utveckling. Även bland EU- moppar så började det säljas 4 taktare istället för 2 taktare. De gick klart tystare o drog mindre bensin.

Hur faan kan min gamla japsplastraket vara 4 takt??? :va :va :kocko :4skrika

Last edited:
Vet du vad 2 o 4 takt är ?

Undrar om inte de hade en 3 taktare just vid tidpunkten för din hoj, har för mig de använde 3 takt under ett halvår eller något. De gick ju över från 2 takt och ville först ta steget via 3 takt men det blev lite misslyckat så de fick gå direkt på 4 takt istället.

SVAR : Du har fyrtakt, du blandar väl inte oljan i bensintanken ?

För det första, så är tvåtaktstekniken nyare än den gamla otto-motorn (fyrtakt). Vet inte exakt när tvåtaktsmotorer började byggas, men tekniken är iaf. nyare.

Åldern på din hoj säger inget om vilken motortyp den har. Tvåtaktsmotorer används numera bara i crossar/enduros och skotrar/mopeder, när det gäller motorcyklar.

Skillanden mellan tvåtakt och fyrtakt är lite kort:

Tvåtaktare tänder dubbelt så ofta som fyrtaktaren och genererar därför nästan dubbelt så många hästar jämfört med en fyrtaktsmotor med samma cylindervolym.
Tvåtaktaren är även en enklare och lättare konstruktion, med mindre rörliga delar vilket bidrar till att hålla vikten låg och effektiviteten hög.

Nackdelarna med tvåtakt är att de måste servas mer för att hålla, då oljan blandas i bensinen och smörjer därför inte lika bra som en fyrtaktare.
Den största nackdelen är dock att tvåtaktare dricker mycket mer soppa och smutsar ner miljön mycket mer än fyrtakt.
Det är därför tvåtaktare ej används mer, då de inte klarar avgaskraven.

Att de har bytt till fyrtakt i MotoGP har också med avgaskrav att göra, men främst är det för att fabrikerna nästan bara säljer fyrtaktsgathojar, och därför är det bättre PR om de även tävlar med fyrtaktshojar i VM.
På 80-90-talet var det tvärt om, då den stora tvåtaktsboomen kom. Då ville alla ha en ylande tvåtakts GP-replika, och därför började man bygga tvåtaktsrejshojar.

En snabb förklaring, googla om du vill veta mer, eller kolla här:

http://www.wisegeek.com/what-is-the-difference-between-a-two-stroke-and-four-stroke-engine.htm

edit. Puh! Fan ta dig om du bara drygar dig!
Då har jag slösat bort 3 min av mitt liv i onödan! :4skrika

Araikaj skrev:
Jag trodde att jag hade koll på detta med motorcyklar... Klipp.

Joråserru.... :tummenupp

Edit: Fast ju mera jag tänker på det så undrar jag varför hon frågade till och börja med? Eftersom hon nu visste?

Last edited:
För ca 8 - 9 år sedan (långt innan jag började intreesera mig för MC) kom en kompis och hälsade på på sin "Honda NS 400 R" detta var om jag inte är fel på det en 2-taktare. Kompisen brukade vilja vara lite annorlunda och inte maintream direkt, så det är föga förvånande. Hursomhelst denna hoj hade enligt honom ett j-vla klipp. Har för mig att den lät ballt också. Någon som kört en sådan hoj här ? Om nu detta var en 400 cc har den då ungefär lika många hästkrafter som en 800 cc enligt ett av inläggen ovan ?

Bifogat

• Honda NS 400 R.jpg
    Honda NS 400 R.jpg
    52.1 KB · Visningar: 62
Komik på hög nivå, herregud:lol

Exakt ju fler takter ju modernare hoj, jag kan rekomendera Suzukis nya 6 och en fjärdedelstaktare.

Eller så skojar du inte alls och isf såg jag att någon hade svarat i tråden om hur det fungerar.

Lantis:
Och JA en ns400 är en 2t, en av de sissta stora sådana byggd i en tid när det var lite renässans för dem.
Den är inte särskilt modern längre 72hk, och utvecklingen går framåt så du kan inte bara sitta och dubbla kubiken och hästkrafterna hur som helst.

Visst ger 2t en lätt motor och mycket effekt, men det ger ochså mer utsläpp du blandar ju bensinen med olja för smörjningen, hojen sliter motordelar och kan vara allmänt nervig tat framföra till vardags.
Nä 2t har gjort sitt på gatan, det är på tävlingsbanan de hör hemma idag.

Last edited:
Lantis skrev:
För ca 8 - 9 år sedan (långt innan jag började intreesera mig för MC) kom en kompis och hälsade på på sin "Honda NS 400 R" detta var om jag inte är fel på det en 2-taktare. Kompisen brukade vilja vara lite annorlunda och inte maintream direkt, så det är föga förvånande. Hursomhelst denna hoj hade enligt honom ett j-vla klipp. Har för mig att den lät ballt också. Någon som kört en sådan hoj här ? Om nu detta var en 400 cc har den då ungefär lika många hästkrafter som en 800 cc enligt ett av inläggen ovan ?

NSR400R hade väl 72 hästar om jag inte minns fel. Nuförtiden finns det ju 4-takts 400:or med samma effekt. Men förut när tvåtakts gat-hojar såldes så hade de ungefär dubbelt så mycket effekt som sina 4-takts motsvarande hojar.
Idag ser det inte likadant ut, tvåtaktaren har slutat utvecklas medans 4-taktarna utvecklar mer & mer effekt/kubik för varje år.

Kollar man på GP-hojar så hade de vassaste 2-takts 500 kubikarna ca 220 hk. De 4-takts 1000 kubikare de kör med nu ligger på ungefär samma siffra.

Inom cross används fortfarande mycket 2-takt. Mest för att de är lätta, enkla att meka med och bra med effekt/kubik. Men Yamahas 4-takts 400 har gjort att 4-takt håller på att ta över där med.

kör själv 2t och är mycket nöjd.. gillar den såkallade effektkicken och det höga varvet.. gött med hetsiga motorer.. men man är ju annorlunda som personer. Vissa gillar ju låga varv och bottenstarka motorer.. ifs aldrig fel med botten.. :rolleyes:
Ang effekt så tror jag inte att de finns någon 4t 250 som har lika mycket effekt som exempelvis min RGV.

Killawife skrev:
Idag ser det inte likadant ut, tvåtaktaren har slutat utvecklas medans 4-taktarna utvecklar mer & mer effekt/kubik för varje år.

Det där är väl ändå en sanning med enormt stor modifikation......
Vad jag vet så är det inget fel på utvecklingen hos Aprilias, Hondas och KTM:s racingavdelningar...

McFille: Tack för ett bra svar! Det hjälpte nog många töntar här på forumet som trodde att de hade koll, "typ oj var det så det visste jag inte" :confused:

En bra regel annars är att om man inte kan svara på frågan som ställs i inlägget så kan man knipa käft, blir så mycket onödig skit att läsa innan man får fram svaret.

Araikaj skrev:
McFille: Tack för ett bra svar! Det hjälpte nog många töntar här på forumet som trodde att de hade koll, "typ oj var det så det visste jag inte" :confused:

En bra regel annars är att om man inte kan svara på frågan som ställs i inlägget så kan man knipa käft, blir så mycket onödig skit att läsa innan man får fram svaret.

Toppmes.

*/ ?>
Nyheter
Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!