4-takt

Hammet

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Ljusdal
Hoj
DT125R
har suttit och funderat på om man kan få ut något krut ur en 4-takts 125a.
om man skulle ha samma trimmningsgrad som i en sport 600a
så skulle man landa på ca 25-27hk vid 13-15000rpm... :)

finns det några nackdelar med en högt trimmad 4-taktare
hög produktionskostnad?
Dåligt bottendrag jämföre med 2-t?
 

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Crime Village
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Ja visst, köp en 4-taktare för 40000 och sen lägger du lika mycket på trim så får du en hoj med runt 30 häst och driftsäkerhet som en 2-taktare.
 

CayLe

De är efter mig!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kör bil.
Man har att välja på en slö men driftsäker 4taktare eller en "stark" men inte fullt så pålitlig 2taktare.
 

SpeedAbuser

#69 125STD (-03)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hässelby
Hoj
Ingen
Ähh...det är bara att inse - det grymmaste som finns är det bara en modern astrimmad tvåtakt i ett fetechassi som gäller! :rock

Byta kolv(ar) var femte timme får man på köpet! :tummenupp

Aprilia RSW
:bow
 

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Crime Village
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
VFR Tommy skrev:
Bättre driftsäkerhet än en 125:a

Knappast om du trimmar den till den grad att den har 30 häst. Det är som om du skulle trimma en vanlig en liters sugmotor till 240 häst. Ger driftsäkerhet som nästan är sämre än en 2-taktare.
 

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Crime Village
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
SpeedAbuser skrev:
Ähh...det är bara att inse - det grymmaste som finns är det bara en modern astrimmad tvåtakt i ett fetechassi som gäller! :rock

Byta kolv(ar) var femte timme får man på köpet! :tummenupp

Aprilia RSW
:bow

Men ditt fetechassi verkar inte trivas på hjulen med tanke på hur ofta det vill ligga å vila i sandfållan. :rolleyes:
 

Hammet

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Ljusdal
Hoj
DT125R
men en cbr600, r6, zx6r har ju en lika hög trimmningsgrad som om man skulle plocka ur 25-27hk ur en 125cc motor......då borde det ju hålla minst 2ggr så långt som med en 2-takt med 30-35hk
men det är väl kanske dyrt att plocka fram en motor med den kapaciteten :confused:
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Knappast något problem att få en 4-taktare med 25-27 häst att hålla ihop.

Mz 125 med annan cdi öppnad luftburk och annat avgasystem ger 23 hästar på bakan och då är den ju helt orginal i motorn.

Höjer man sedan kompet monterar andra kammar så får man ut den önskade effekten och har lååånng livslängd
 

CayLe

De är efter mig!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kör bil.
Om det är samma effekt på en 2taktare och en 4taktare, vad är det då som gör att 2taktaren håller sämre?
 

SpeedAbuser

#69 125STD (-03)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hässelby
Hoj
Ingen
EBS skrev:
Men ditt fetechassi verkar inte trivas på hjulen med tanke på hur ofta det vill ligga å vila i sandfållan. :rolleyes:
:confused:

Nu är det ju inte så att jag aldrig ens kört någon astrimmad tvitaktare (produktionsräser m.a.o.).
Aprilia RSW som jag nämnde i mitt tidigare inlägg är en ren produktionsräser...inte att förväxla med Aprila RS. ;)
 

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Crime Village
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Borsiin skrev:
Knappast något problem att få en 4-taktare med 25-27 häst att hålla ihop.

Mz 125 med annan cdi öppnad luftburk och annat avgasystem ger 23 hästar på bakan och då är den ju helt orginal i motorn.

Höjer man sedan kompet monterar andra kammar så får man ut den önskade effekten och har lååånng livslängd

Vart ska du få alla delar ifrån? Det är ju inte dirket så att det finns trim till dessa liggandes. Nej då måste du själv räkna ut den nya durationen på kammarna och hitta nån som kan tillvärka dom. Sen ska du försöka fixa hårdare ventilfjädrar, som troligtvis inte finns. Jag tror inte att det lönar sig. Du har ju f-n råd att lämna in en 2-taktare för varje service för samma pengar.
 

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
cb125:an är pigg har jag för mig, ser dock ut som en gammal förväxt k50. Den jag kollade på hade iofs några slags skumma trimcylindrar borrade till 2*90cc eller nåt åt det hållet.
 

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Crime Village
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
berggren_martin skrev:
cb125:an är pigg har jag för mig, ser dock ut som en gammal förväxt k50. Den jag kollade på hade iofs några slags skumma trimcylindrar borrade till 2*90cc eller nåt åt det hållet.

pigg?! den har väl 13 häst orginal och uppborrad kanske MAX. 16 - 17 häst. Så pigg är väl inte riktigt rätt ord. :rolleyes:
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Fakta: en 2takt lämnar normalt ca 50 - 70 % högre vridmoment än en 4takt m samma volym. Det betyder att 4taktaren måste varva så mycket mer för samma effekt. Det enda som hjälper mot det är överladdning, t.ex. turbo.

Vilken som håller bäst beror på hur den är konstruerad förstås, men man kan väl tro att det är dyrare att göra en 4takt för 17000 varv än en 2takt för 10000.
/u
 

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
EBS skrev:
pigg?! den har väl 13 häst orginal och uppborrad kanske MAX. 16 - 17 häst. Så pigg är väl inte riktigt rätt ord. :rolleyes:
Den där gick allt att pressa upp till 160 (mätarfart), inte illa pinkat för en gamm-125:a säger jag. Ok... kanske inte sådär jätteimponerande jämfört med en modern 2-takt, men för att vara 4-taktare alltså.

Sen är ljudet lite coolare :)
 
Last edited:

Hammet

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Ljusdal
Hoj
DT125R
knappast 160! min rg toppar 170-175 när man krämar ur den allt som finns, och det är 33hk+helkåpa.
en cb kanske kan maxa 130 knutar med medvind, nerförs och solen i ryggen :p
 
Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Top