450 Racemotard

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Har börjat snegla lite på en KTM 450 att ha till bankörningar och sånt men jag funderade lite på vilken man ska köpa i så fall. Kollade runt lite på annonser och det finns ju både SX och EXC så väl som SMR. Måste man köpa en 450 SMR för att vara 'konkurrenskraftig' på banan eller duger det att motardkitta en SX/EXC? Vad är det som skiljer egentligen? Stora saker eller bara typ drevning och fjädrar eller så?

Ni som importerat racehoj, kan man åka ner till deutchland och tjacka sig en hoj och ta in i Sverige utan att registrera den på nåt sätt? Man får ju se till att få alla papper med från tyskland men måste man visa upp sig för SBP eller nåt för att det ska vara lagligt? :va

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Jag har fortfarande inte riktigt bestämt mig om jag ska köpa en men det skulle vart skoj att dra på några bandagar med den i år men jag har ju 625:an än så länge. Men inte tävla i år, det får vänta till nästa säsong.

En riktigt potent hoj är ju alltid intressant faktiskt men september känns som en eeeevigheeet! :tungan

Jocke W

www.weideniusmotorsport.s e
Gick med
19 Oct 2003
Hoj
Yamaha 426F MX ,01*Såld* KTM 525 SMR, 05*Såld*. KTM 450 SXS, KTM 560 SMR-07
Köp en SMR, då får du en klar hojj, bara tanka och köra utan att behöva köpa till massor med kit :tummenupp

Barrett

Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Vad är det som skiljer egentligen? Stora saker eller bara typ drevning och fjädrar eller så?

Det där är inte så "bara". Fjädring är ju nästan det viktigaste på vilken race hoj som helst.
Sen sitter där ju hyffsade bromsar på SMR orginal (riktigt bra -07 om jag minns rätt), det tillsammans med allt annat är ganska mkt pengar.

Det finns många roligare & vettigare grejer du kan lägga pengarna på genom att köpa en SMR. Mellan tummen & pekfingret är det väl minst 20 papp för att få en SX/EXC ombyggd likvärdigt en SMR.

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Det där är inte så "bara". Fjädring är ju nästan det viktigaste på vilken race hoj som helst.
Sen sitter där ju hyffsade bromsar på SMR orginal (riktigt bra -07 om jag minns rätt), det tillsammans med allt annat är ganska mkt pengar.

Det finns många roligare & vettigare grejer du kan lägga pengarna på genom att köpa en SMR. Mellan tummen & pekfingret är det väl minst 20 papp för att få en SX/EXC ombyggd likvärdigt en SMR.

Ok, det låter som att jag får lägga några extra kronor på en SMR då.

Jag menade om det var samma typ av fjädring men annorlunda fjädrar i t.ex. EXC och SMR, då kostar det ju inte så många kronor att fixa till men ska man tjacka bromsok, skivor o grejjer också så är det nog inte så mycket snack. Jajja, det är bara att leta då! :)

Nån som importerat hoj?

Barrett

Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Ok, det låter som att jag får lägga några extra kronor på en SMR då.

Jag menade om det var samma typ av fjädring men annorlunda fjädrar i t.ex. EXC och SMR, då kostar det ju inte så många kronor att fixa till men ska man tjacka bromsok, skivor o grejjer också så är det nog inte så mycket snack. Jajja, det är bara att leta då! :)

Nån som importerat hoj?

Det bygger på samma fjädring. Men sen sitter det förutom andra fjädrar oxå andra ventiler & dom är shimsade annorlunda. Inget man fixar till själv om man inte vet vad man sysslar med. Så det är ett gäng tusenlappar som ryker på att lämna bort det oxå.

Spider

Kliv inte på mina drömmar
Gick med
24 Aug 2003
Hoj
525 SMR -04, 1190 Adv -13
Ytterligare skiljer det ju även på tändboxen mellan dom olika modellerna. Lite olika vem som lånar av vem beroende på årsmodell men oftast är det så att SMR och SX har samma medan EXC har en egen.

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Ok, det är ju onekligen så att jag är lat och kommer köpa mig en SMR i så fall eftersom att bygga om en kommer kosta mig minst lika mycket som att köpa en färdigbyggd. :)

Nu till min andra fråga då. Om jag tjackar en hoj i tyskland - oreggad då - måste jag momsa på den när jag kommer till tullen eller hur funkar det? Om objektet i fråga är en 06:a eller 05:a - alltså ett år gammal eller äldre. Är det nåt annat strul man ska gå igenom för att importera en banhoj från södern?

blom

I DO IT BECAUSE I LOVE IT
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
HOT AND BLUE
Ok, det är ju onekligen så att jag är lat och kommer köpa mig en SMR i så fall eftersom att bygga om en kommer kosta mig minst lika mycket som att köpa en färdigbyggd. :)

Nu till min andra fråga då. Om jag tjackar en hoj i tyskland - oreggad då - måste jag momsa på den när jag kommer till tullen eller hur funkar det? Om objektet i fråga är en 06:a eller 05:a - alltså ett år gammal eller äldre. Är det nåt annat strul man ska gå igenom för att importera en banhoj från södern?

men varför ska du köpa en där.. så mycket billigare är dom ju inte.. sen har du resorna mm mm mm mm... och vad jag vet så är SMR enbart oreggade

liljekvist

www.mxwheel.se
Gick med
25 Jun 2003
Hoj
flera
*host* Vet en som säljer en grymt billig SMR :rolleyes: potent till race också, bara att ställa upp i kunga klassen!

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
men varför ska du köpa en där.. så mycket billigare är dom ju inte.. sen har du resorna mm mm mm mm... och vad jag vet så är SMR enbart oreggade

Resa från mig till Tyskland är närmre än hufvudstaden så resande kommer det bli ivfsh. Varför jag vill veta är mest p.g.a. att ha lite mer att välja på. Just nu finns det ungefär två stycker 450 SMR till salu i Sverige och den närmsta finns på samma avstånd som Rostock med färjan. :)

*host* Vet en som säljer en grymt billig SMR :rolleyes: potent till race också, bara att ställa upp i kunga klassen!

Men jag vill köra 450... :)

*host host host* en till här :D

560 SMR -06´a, körd två rookierace...

Se ovan. :tungan

Last edited:

blom

I DO IT BECAUSE I LOVE IT
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
HOT AND BLUE
kör du din 625a i år sen köper du min till hösten.. det är ju bara en liten transportsträcka kvar:tummenupp

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Förlåt min nyfikenhet, men varför vill du köra 450 om du inte skall tävla? Skiljer endast 1kg i vikt på dem och i övrigt är de identiska?

---
Till M:et - vi får se vad det blir :)

Tanken var ju att börja tävla men jag tror inte jag är konkurrenskraftig i år. Därför tänkte jag inte köra tävlingar i år. Men jag spanade lite på tävlingskalendern och finns det rookieklasser där så är det klart det är högst intressant - om inte annat så är det ju schysst träning. :tummenupp

Sen är tanken också att dra ihop ett team som har hojar i alla klasser och då vill jag köra 450. :)

Malmö-motard

Radical Riders
Gick med
16 May 2005
Hoj
ja
Tanken var ju att börja tävla men jag tror inte jag är konkurrenskraftig i år. Därför tänkte jag inte köra tävlingar i år. Men jag spanade lite på tävlingskalendern och finns det rookieklasser där så är det klart det är högst intressant - om inte annat så är det ju schysst träning. :tummenupp

Sen är tanken också att dra ihop ett team som har hojar i alla klasser och då vill jag köra 450. :)

Såg nu att du också var bokad på åland, jag erbjuder ett pass på min hoj så lovar jag att du är såld sen (ta med pengar så du kan köpa den på plats :D )

:D :D :D

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Jag lovar att du kommer byta hoj innan det aer dags att koera SM. (dvs som A-foerare, elit) I rookie finns det vael bara en klass? (dvs alla kubik) Saeg att du e en riktig talang och kvalar in aret efter du koert rookie sa aer du aendo tre ar bort.

Annars kan du ju koepa Micke Stambecks 250SXF och koera i 125/250 klassen, 66 loppor tror jag den lag po.

Koep det baesta for minsta peng aer mitt rad, skit i motorstorlek. Dock aer du helt raett ute pa 450 da jag iaf tyckte det var laettare att koera. (dock mycke tuffare konkurrens)

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!