4G - Värdigt alternativ till ADSL? Vilken router i såfall?

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Jag kör i dagsläget med ADSL här hemma. P.g.a. av avståndet till basstationen kan jag bara få upp till 16mb ner.
Jag har nyss fått ett nytt 4G mobilabonnemang från Telenor med tvillingkort vilket innebär att jag kan använda det ena enbart får surf.
Jag funderar därför på möjligheten att byta ut ADSL-bredbandet mot en 4G-router och surfa mobilt även hemma.

Åsikter om denna lösning?

Vilken router bör man använda?

Gamepad

No comments
Gick med
10 May 2005
Hoj
Vakum
Har installerat en billigt tp-link router med 3g modem som fungerar utmärkt hos en polare.
Om man skall spela nätverks spel kan det var vissa problem med usel ping.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Har installerat en billigt tp-link router med 3g modem som fungerar utmärkt hos en polare.
Om man skall spela nätverks spel kan det var vissa problem med usel ping.

Svårt att se att det fungerar utmärkt med 3G pga just svarstiderna, en tidning tex kräver väl 100 olika requests (sh.com 999st) vilka alla får en svarstid på 200-2000ms (100*200=20sekunder för att ladda en sida).
Men det fungerar i nödfall (som mitt torp).

4G påstår folk att det funkar att Lana på så tror det funkar utmärkt om du inte är hardcoreleecher :)

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Vad har du för kostnad på volymen? Eller är det ett företagsabb.?

Min åsikt är att trådlösa bredband suger getdrule, iaf till motsatsen bevisas.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Vad har du för kostnad på volymen? Eller är det ett företagsabb.?

Det är ett företagsabb med fri surf.
Jag ställer det inte i relation till någon fast fiberlina med 100 ned utan det skall alltså ställas i relation till nuvarande ADSL med en praktisk maxhastighet på 16mb p.g.a avståndet till basstationen.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Det är ett företagsabb med fri surf.
Jag ställer det inte i relation till någon fast fiberlina med 100 ned utan det skall alltså ställas i relation till nuvarande ADSL med en praktisk maxhastighet på 16mb p.g.a avståndet till basstationen.

Har du provkört 4g och sett vad du får i snitt?

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Hoj
Honda VFR800
Är det verkligen fri surf då? Ofta finns där ett tak på 100GB där man anser att det är extremt användande. :dummer

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Har du provkört 4g och sett vad du får i snitt?

Nej, har inte haft möjlighet än. Lumian kommer i slutet på månaden och i väntan på den har jagb inte aktiverat det abonemanget.
Enligt täckningskartan bor jag inom det område som skall kunna få upp till 80Mbit.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Är det verkligen fri surf då? Ofta finns där ett tak på 100GB där man anser att det är extremt användande. :dummer

Skall dubbelkolla men som jag förstod det skall det vara helt fritt. Det är via Telenor och de har ett premium-abb som de marknadsför just för nedladdning och playtjänster o.s.v. Förstod det som om att det skulle vara något sådant.

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Jag har testat lite. Har en 4G-sticka till min jobbdator, men nja... Lina is the shit.
Man kan stå ut med 4G, men lina är bättre. Beror ju lite på vad du skall göra. Bara surfa funkar såklart bra, men tanka osv går dåligt.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Hade på lån 4G sticka i datorn, Telia abb. Funkade ganska bra när man väl hade 4G, förvisso inga 80mbps men mellan 20 och 40 får väl vara godkänt. Problemet var att det inte funkade alls på 2G och 3G vilket var det vi hade i vår hyrda fjällstuga, fick istället låta mobilen dela ut nät. Men det var säkert fel på just det Huawei modemet.

Edit: När skiten funkade så var det riktigt bra. Men jag har å andra sidan bara 2Mbps ADSL hemma...

Last edited:

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Jag har testat lite. Har en 4G-sticka till min jobbdator, men nja... Lina is the shit.
Man kan stå ut med 4G, men lina är bättre. Beror ju lite på vad du skall göra. Bara surfa funkar såklart bra, men tanka osv går dåligt.

Det skall tills vidare jämföras med ADSL med en praktisk hastighet på 16mbit... Hade jag suttit med 100mbit fiber eller liknande hade tråden aldrig sett dagens ljus.

Frågan skall nog ställas som följer:
- Vad välja, betala för ADSL på 16mbit eller byta och köra "gratis" 4G med fri surf och inget nedladdningstak?

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Det är väl bara att testa hur bra 4G funkar där du bor och sen bestämma sig!