5/56 vs. WD40

martan

Posör, #2428
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Ducati 916, Ducati 998BP 1:9
Haloj!

Finns det åsikter/kunskaper om skillnader/likheter
gällande WD40 och 5/56??

5/56 brukar ju inte smörja något vidare en halvtimme efter
applicering... Är WD40 bättre eller är det samma junk??

Läste någonstans om kedjerengöring med hjälp av WD40,
är det vettigt? 5/56 är ju inget vidare att ha på kedjan har jag hört. Förklara gärna den som vet!

/Martan
 

Honken

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
950 SE
Är väl inte riktigt svar på frågan men både WD40 och 5-56 ska man passa sig för på ställen som inte smörjs ofta och som utsätts för kyla och fukt. Har i jobbet sett en hel del skräckexempel på väldigt viktiga mekaniska detaljer som smorts med dessa medel och formligen kletat fast! den enda produkt vi använder som "nödsmörjning" är OMEGAS krypolja som har betydligt bättre åldersbeständighet (och är säkert mycket dyrare) än vanliga mackprodukter.
 

martan

Posör, #2428
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Ducati 916, Ducati 998BP 1:9
Det är nog mest den där kedjerengöringen jag är ute efter...
Förstör man O-ringarna och fettet innanför
med 'mackprodukterna'?

/Mart
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Fotogen är bra till kedjan. Bada den inte, utan ta en pensel eller tandborste och gnugga.
 

Ulf G

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimseby
Hoj
Gott och blandat
Omegas krypolja (nr 636) kostar om jag inte minns fel ca 1500kr för en 5l dunk (minsta förpackningen), en dunk 5-56 kostar väl runt femhundringen. Dock så betalar jag 3 gånger så mycket för omegaoljan vilken dag som helst! :tummenupp Finns det ens något bättre till att smörja exempelvis kärvande vajrar?
När det gäller kedjerengöringen så ska tydligen fotogen vara bland det bästa har jag hört, jag är nöjd med det iaf.
 

frillan

TSIO-550
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki RGV 250- 97, Moto Guzzi 1200 Sport -10.
En annnan olja som e bra e VBG MEK olja.

VBG är en stor tillverkare av släpvagns kopplingar till lastbilar.

Den oljan tål tryck, salt, fukt och annan jävlig miljö.

Dock så fins det inget som slår omegas sortiment.
 

skruven

Långsam
Gick med
27 Jan 2004
Ort
Götet
Hoj
old
Omegas krypolja (nr 636) kostar om jag inte minns fel ca 1500kr för en 5l dunk (minsta förpackningen), en dunk 5-56 kostar väl runt femhundringen. Dock så betalar jag 3 gånger så mycket för omegaoljan vilken dag som helst! :tummenupp Finns det ens något bättre till att smörja exempelvis kärvande vajrar?
När det gäller kedjerengöringen så ska tydligen fotogen vara bland det bästa har jag hört, jag är nöjd med det iaf.

Fel.
Omega 636 finns på vanlig sprayburk också. Bla mekonomen i mölndal har den.
 

Ulf G

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimseby
Hoj
Gott och blandat
Fel.
Omega 636 finns på vanlig sprayburk också. Bla mekonomen i mölndal har den.

År 2003 när jag skrev det inlägget fanns den inte på sprayburk enligt den info jag fått. Har sett det i någon butik för något år sedan.
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Haha, detta måste ju nästan vara rekord i trådlyft i forumets nuvarande form. Trådskaparen åsyftade ju dessutom kedjerengöring, inte smörjning. Vi kan 8 år senare konstatera att WD40 är bra för kedjerengöring, men att fotogen/lampolja också är en billig och bra huskur för rengöring. 2010-talet erbjuder även Omega 636 på sprayflaska (!).
 

skruven

Långsam
Gick med
27 Jan 2004
Ort
Götet
Hoj
old
År 2003 när jag skrev det inlägget fanns den inte på sprayburk enligt den info jag fått. Har sett det i någon butik för något år sedan.

Så går det när någon trådlyfter :D
Sorry

Haha, detta måste ju nästan vara rekord i trådlyft i forumets nuvarande form. Trådskaparen åsyftade ju dessutom kedjerengöring, inte smörjning. Vi kan 8 år senare konstatera att WD40 är bra för kedjerengöring, men att fotogen/lampolja också är en billig och bra huskur för rengöring. 2010-talet erbjuder även Omega 636 på sprayflaska (!).

SprayBURK :mad::mad::mad::mad:


:gnissla:gnissla
 
Last edited:

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Överlägset bäst är Maxima Clean up. Tar tio minuter med borste och vattenslang-tiden med tandborste, trasor och skit är förbi:tummenupp
 

Th Eriksson

Ny medlem
Gick med
1 Nov 2009
Ort
Mörbylånga
Hoj
Honda Goldwing 1500 GL -99 Yamaha XJ 900 S Diversion -96 Kawasaki GPZ 900 R -90 Honda 400 CMT
Du har säkert fått svar så att du är nöjd. Både 556 samt W40 kan orsaka frätskador
Vad gäller kedjerengöring finns det en klassiker som fungerar. Lägg kedjan i Kristallolja, (OBS Kristallolja) Låt kedjan ligga o "dra" nån timme eller längre. Häng upp den för avrinning, ev pensla bort oljerester. Lägg sen kedjan i oljebad, gärna växellådsolja eller dy. Kedjan blir som nu, men visst det är lite kladdigt!!
 

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Ort
kraftfullt
Hoj
brittisk trepip
Du har säkert fått svar så att du är nöjd. Både 556 samt W40 kan orsaka frätskador
Vad gäller kedjerengöring finns det en klassiker som fungerar. Lägg kedjan i Kristallolja, (OBS Kristallolja) Låt kedjan ligga o "dra" nån timme eller längre. Häng upp den för avrinning, ev pensla bort oljerester. Lägg sen kedjan i oljebad, gärna växellådsolja eller dy. Kedjan blir som nu, men visst det är lite kladdigt!!

Hur ofta gör du denna procedur? :va

Jag rengör aldrig min kedja mer än drar av den med en handduk när jag supertvättar. Smörjer vart 10 mil eller tankning med biltemas super racing shit..

En väns far körde ett par tusen mil (5000) med orginal drivpaket på sin vfr (NEJ inte tokslut). Det enda han gjorde var att pensla med gammal motorolja..
 

klippans

Problemfixare
Gick med
22 Feb 2005
Ort
stockholm
Hoj
Honda 125 Räser
Du har säkert fått svar så att du är nöjd. Både 556 samt W40 kan orsaka frätskador
Vad gäller kedjerengöring finns det en klassiker som fungerar. Lägg kedjan i Kristallolja, (OBS Kristallolja) Låt kedjan ligga o "dra" nån timme eller längre. Häng upp den för avrinning, ev pensla bort oljerester. Lägg sen kedjan i oljebad, gärna växellådsolja eller dy. Kedjan blir som nu, men visst det är lite kladdigt!!

Jag brukar köra med "sågkjedeolja" i en plåtburk på en spisplatta med lagom värme!
Där får den nyligen rengjorda kjedjan ligga & gotta sig!!
 
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top