5 eller 6 växlad VW. Skillnad?

Freddan#1

Medlem
Gick med
3 Dec 2022
Hoj
Honda CBR600 1999/2000
Håller på att sälja en beg. VW manuell.

En spekulant frågade om den var 5 eller 6 växlad. Efter som jag inte kört den på ett halvår kom jag inte ihåg. Så jag gick och kikade. Den var 5 växlad. Jag ringde upp spekulanten som sa att är bättre med 6 växlad. Varför undrade jag? (Själv är jag ingenjör och har jobbat med bilutveckling och beräkningar tidigare och är rätt kunnig inom det tekniska. Dock är jag knappt ett dugg vanligt bilintresserad och håller inte reda på olika modeller och detaljer).
S. sa att man får ned varvtalet på motorväg och den förbrukar mindre. Jag svarade att antal växlar behöver inte ha med det att göra, utan det beror på utväxlingen. Kör man med för lågt vridmoment kan den förbruka mer bensin om det börjar gå uppför eftersom man måste ge mer gas, såvida man inte håller på att växla ned. Så jag kollade upp. Årsmodellen efter min var 6-växlad. Det var rätt svårt att ta reda på allt. Men kollade upp på specarna från VW.
Liknande VW.
6-växlad utväxling: 0.93 på 6 :an och 5-växlad 0.91 på 5:an.
Alltså varvtalet på 5:an blir lägre på motorväg med 5 växlad låda än 6 växlad låda. Tvärtemot vad S. sa alltså.
Så varför 6 växlad låda? Svaret fick jag reda på från en tidigare kollega. En 6-växlad låda är mer tätstegad och det blir lättare att få ut mer kraft (vridmoment). Det är mer optimalt om man gillar att köra lite hårdare. Även bra om motorn är lite liten och svag, man kan då få lite mer acceleration på bilen från olika hastigheter.
S. är tillbaka från semester till helgen och jag skall ringa då. Hoppas att argumenten biter. Eller har någon här fler tips?




Säljer också nu en 16 år gammal Citroën automat. Fick precis samma fråga. Är den 4 eller 5 växlad? Det är automat svarade jag, bara att gasa. Inget man behöver fundera på, sa jag. Den S. köpte inte argumentet alls. Varför frågar man?

Det står ingenstans och jag har försökt att köra själv och räkna, men omöjligt eftersom den växlar så mjukt och ingen varvräkare finns. Bilen går också tyst. Kontoret hos Citroën är på semester så jag kan inte fråga heller. Tydligen finns det samma årsmodell både 4 och 5 växlad har jag sett.

Pusst!
 
Last edited:

Felix83

Never trust a fart on a motorcycle
Gick med
18 Jan 2022
Ort
Örebro
Hoj
2017 Street Triple RS, 2006 CBF1000A
Underskatta inte folks fåfänga. 6-växlad manuell låda uppfattas som sportigare.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Finns säkert alla varianter, men precis:

-Varför?
-För att det är vad kunderna villhöver.

Precis som när Porsche(någon) tillfrågades om hålborrade oem-bromsskivor(stål) som inte tillförde något mer än sprickbildningar.
-För att det är vad kunderna villhöver.

Finns garanterat dom som tillverkar med nämnvärd skillnad, att VW tillverkas i onödan visste vi redan.

Har för mig att Volvo hade 14st olika lådor manuell/5vxl till samma bilmodell i början på 2000-talet.

Lite åt det hållet:
2432035653_c80eabaa76_o.gif
 

Freddan#1

Medlem
Gick med
3 Dec 2022
Hoj
Honda CBR600 1999/2000
Finns säkert alla varianter, men precis:

-Varför?
-För att det är vad kunderna villhöver.

Precis som när Porsche(någon) tillfrågades om hålborrade oem-bromsskivor(stål) som inte tillförde något mer än sprickbildningar.
-För att det är vad kunderna villhöver.

Finns garanterat dom som tillverkar med nämnvärd skillnad, att VW tillverkas i onödan visste vi redan.

Har för mig att Volvo hade 14st olika lådor manuell/5vxl till samma bilmodell i början på 2000-talet.

Lite åt det hållet:
2432035653_c80eabaa76_o.gif
Haha VW tillverkas i onödan. Håller med, men livet skall vara praktiskt också. Har en Citroën automat också med större svängradie än VW ;) med noll (eller minus) känsla och körglädje i. Båda går dock som klockor utan problem alls, år efter år. Citroënen är en typ knäpp bil som inte kan gå sönder eller krångla på något sätt. Det övergår mitt förstånd varför någon undrar om den är 4 eller 5 växlad automat? Spelar ju ingen roll alls. Till salu nu p.g.a. att jag har en el-bil. Och el-bilar är som att köra en symaskin, jag vet. Men noll service och tankstation hemma är fördelar som heter duga.
Kompenserar med Sporthoj med förgasare, då går motorn så där härligt lite ojämt, med max känsla.

Vet nu skillnaden mellan 5 och 6 växlat. Eftersom kunderna vill ha ut max prestanda.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Finns säkert alla varianter, men precis:

-Varför?
-För att det är vad kunderna villhöver.

Precis som när Porsche(någon) tillfrågades om hålborrade oem-bromsskivor(stål) som inte tillförde något mer än sprickbildningar.
-För att det är vad kunderna villhöver.

Finns garanterat dom som tillverkar med nämnvärd skillnad, att VW tillverkas i onödan visste vi redan.

Har för mig att Volvo hade 14st olika lådor manuell/5vxl till samma bilmodell i början på 2000-talet.

Lite åt det hållet:
2432035653_c80eabaa76_o.gif
Det var väl olika varianter beroende på motor, fanns ju olika volymer, cylindrar, toppar, sug/turbo etc etc.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
6 växlar är för att maskera att motorn har för klent vridmoment eller för kort användbart motorregister. Eftersom de flesta moderna bilmotorer är behäftade med turbo är det oftast det senare problemet. Det finns vridmoment, men bara i ett begränsat varvtalsområde. Vill man ha jämn acceleration måste nästa växel ha snarlik utväxling som den man byter ut. Då går det åt många växlar för att kunna åka både fort och långsamt.
 

Freddan#1

Medlem
Gick med
3 Dec 2022
Hoj
Honda CBR600 1999/2000
Kanon!
Man kan nu klart fastställa att 6 växlar inte har något med lägre varvtal på motorväg eller minskad förbrukning att göra. Hoppas att jag får bilen såld ändå.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Det var väl olika varianter beroende på motor, fanns ju olika volymer, cylindrar, toppar, sug/turbo etc etc.

Naturligtvis, minns briljanta diskussioner när man kom på att det enda som skiljde 140 och 170 hästarn är hur mycket gasspjället öppna sig #lättrimmat.

-Ahmen det är inte samma utväxling nog.. Everybody is gonna fakking die!!1 (140 sakna även krängningshämmare bak :4skrika)
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top