Ska du ägna tid åt crossbanan skulle du nog framförallt välja ett mindre lättare alternativ dvs 450 av lämplig valör, kanske 525 om du vill köra mer motard på bana, men även för crossdäck... 660 640 625 är lämpliga maskiner om du kör mest gata men vill ta ut på motardbanan några ggr per år. Husa 650 är ju lämplig banhoj, men är också mycket mer riktad till den typen av åkning och mycket mer serva och skruva... Sålde en nyligen med ghost system som gick otroligt bra, men krävde också väldigt mycket service. Elstarten kan du även glömma på en sån hoj vanligen om du inte väljer 450 alternativet...
Har själv haft alla dessa varianter, och nu 625 och 640 vilka är riktigt bra kompromisser mellan gata, grus och lite bana. Riktigt trevliga maskiner som går att få riktigt bra med kraft ur, och trevliga "chassin". 640 som många anser slöa måste jag säga är helt fel, snarare handhavande fel. Får upp båda 640 på slang på sista växeln, vilket blir svårare med en slö maskin...
Kan varmt rekommendera 625. Men att tillägga då är att jag kör mest gata när det gäller motard...
640 lc4 - 625cc med Mikuni förgasare. Elstart : Gata
625 lc4 - 625cc med Keihin Flat förgase och mindre tank Gata/bana
660 lc4 - 654cc annan kam men ingen elstart Gata/Bana
650 Husaberg - grym maskin som suger fett med bensin och vanligen obrukbar elstart. liten tank, fett mos för banan. Brutalt med service. Bana/(gata)
525 Vanligt banalternativ. Högt serviceläge, liten tank Bana/(gata)
450 - Godtyckligt märke. Lättare maskiner lämplig om du kör mer crossbana ibland. Högt serviceläge Bana/(gata)
Någon opponerar sig säkert, detta är dock personliga erfarenheter...
Lycka till !
Jag har vart sugen ett bra tag nu att skaffa en motard, och jag har tänkt att göra slag i saken nu. Grejen är bara den att jag inte kan bestämma mig för vilken motard jag vill ha...
Vill ha en motard som man kan köra bana/cross och busa med. Har fått för mig att en 660 kan kännas lite klumpig och seg, så jag har kollat mest efter 525
r eller liknande. Har även kollat lite på CRF 450HM, kan det vara något? Har tänkt att lägga ut kring 45-50k och då med både motardkit och endurofälgar...
Vad ska jag satsa på?
Tacksam för svar!