540 kit till 525 exc

Granbergarn

Ny medlem
Gick med
26 May 2007
Ort
Överkalix
Hoj
KTM 525 EXC
Jag tänkte köpa ett 540 kitt till min 525 exc 04:a, någon som
har detta kit på sin, blir de mycket skillnad "märkbar" på effekt vrid mm,mm

MVH Simon
 

chukabowa

Håårdcåår
Gick med
31 May 2004
Ort
staffanstorp
Hoj
Stor moppe
en skilnad jag märkte på ban är att en hoj med 540 kit e inte lika snabb ut ur svängarna. men vist. lite effektökning blir där.. o större borrning gör kan öka varvvilligheten.
 

KuntaKen

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2006
Ort
Åstorp
Hoj
KTM 520/525 -02 KTM SX-F -07
Större borr ökar väl endå inte varvilligheten? Tvärt om...:va :confused:
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Det blir märkbar skillnad, den e mycke starkare på låga varv och "snärtar" mer när du öppnar gasen.
 

KuntaKen

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2006
Ort
Åstorp
Hoj
KTM 520/525 -02 KTM SX-F -07
Den blir starkare på lägre varv på grund av den större kolven så klart, men att man ökar varvvilligheten stämmer inte. Vridkurvan blir högre längre ner i registret men man borde tappa lite mer på toppen om man inte kompenserar med vassare kam osv?
 

Mr A

Sweeet
Gick med
20 Mar 2004
Ort
Dalarna
Hoj
KTM 540 SMR -06
Först, om du inte har helsystem, börja "investeringen" där...

Det går inte att jämföra en original cykel mot en med 540-kitt. Otroligt stor skillnad, starkare botten och väldigt kvick och trevlig respons. Har inte märkt att jag förlorat något på toppen, (Tycker att jag fick betydligt mer än original, men det var länge sedan jag endast hade 540-kitt och helsystem) men om fallet är att man får sämre topp, går det att kompensera med kam och kona/borra original förgasaren.

Alla upplever olika, men kan garantera att du kommer bli nöjd :tummenupp

och ang. chukabowa´s inlägg så kan det bero på förare, vikt, spårval etc
Då jag tror han jämförde min cykel mot hans, på ett Ålandsläger 2006. Min med Akrapovic helsystem och 540-kitt och chukabowa´s cykel original med Akrapovic slip-on
 

chukabowa

Håårdcåår
Gick med
31 May 2004
Ort
staffanstorp
Hoj
Stor moppe
och ang. chukabowa´s inlägg så kan det bero på förare, vikt, spårval etc
Då jag tror han jämförde min cykel mot hans, på ett Ålandsläger 2006. Min med Akrapovic helsystem och 540-kitt och chukabowa´s cykel original med Akrapovic slip-on

:whip :D ja det kan bero på mycket.

så länge man inte ökar slaget utan bara borrningen så ökar ju varvvilligheten. kör amn samma borr o längre slag så minskar den. är ju så japsarna gör med sina sporthojar.. kortar ner slaget o ökar borrningen för o få maskinen o varva mer.
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
:whip :D ja det kan bero på mycket.

så länge man inte ökar slaget utan bara borrningen så ökar ju varvvilligheten. kör amn samma borr o längre slag så minskar den. är ju så japsarna gör med sina sporthojar.. kortar ner slaget o ökar borrningen för o få maskinen o varva mer.

Jo men nu har du samma slaglängd fast större massa och då vill den inte varva lika högt (med samma trimningsgrad, den kan fortfarande varva lika mycket fast med högre trimningsgrad).

Sen att den accelererar mer på varje slag och på så sätt varvar upp fortare, det är en annan sak!

Att du tycker att den mindre motorn går bättre ut ur kurvorna har å göra med att den större motorn lättare slår lös bakhjulet och vill "resa upp" hojjen mer. Ju mer effekt man har destå finare måste man vara på gasen!
 

MotardBoy

SOE.SE
Gick med
20 Sep 2006
Ort
Norrköping
Hoj
KXF och Scrambler
lånar tråden lite... Är det något att fundera på att köpa 525_580 kitt till min 450 exc om det blir motard till sommaren? Vad säger ni experterna? ungefär vad ligger kitten på?
 

KuntaKen

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2006
Ort
Åstorp
Hoj
KTM 520/525 -02 KTM SX-F -07
olof: Precis min mening. Varvilligheten kan int öka av större borr, snarare tvärt om då det blir aningen mer massa att pressa upp&ner. Egentligen så borde man korta staken när man går upp i kolvstorlek för att bibehålla exakt samma varvvillighet. Sen kan man självfallet kompensera med allt möjligt annat skit, som fjädrar, lättare ventiler, kam osv osv. Men att en större kolv och cylinder ökar varvvilligheten stämmer alltså inte, iallafall inte i min värld av motorkunskap. =)

EDIT: Kan man köra med ett 540 kit med helt orginal hoj förutom den större kolven och cylindern? med orginal kan, ventiler osv? Är det bolt-on så att säga?

lånar tråden lite... Är det något att fundera på att köpa 525_580 kitt till min 450 exc om det blir motard till sommaren? Vad säger ni experterna? ungefär vad ligger kitten på?

http://www.blocket.se/vi/14440498.htm?ca=23_3_s
 
Last edited:

Mr A

Sweeet
Gick med
20 Mar 2004
Ort
Dalarna
Hoj
KTM 540 SMR -06
Vad behöver man byta på 450 för att få dit 540? är det olika vevar?

Är inte säker, men med stor sannolikhet är det samma vev. Dvs du behöver enbart ett 540-kitt. Ring till ex. bike och fråga och om det är samma vev, om ja då är det bara att köpa deras kitt (Väldigt bra pris)

Köpte mitt kitt för 6000 SEK och det var förhandlingar, fast jag beställde saker > 100 000 SEK

EDIT: Kan man köra med ett 540 kit med helt orginal hoj förutom den större kolven och cylindern? med orginal kan, ventiler osv? Är det bolt-on så att säga?

Yes, precis som en buttplug - plug and play :3freak
 
Last edited:
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs VM-kva...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top