625 SXC eller SMC?

Vantskruv

Övning ger färdighet
Gick med
17 Aug 2005
Hoj
Triumph Sprint ST ABS -06, CRF300L
Funderar på att köpa mig en KTM 625:a. Nu sitter jag lite i valet och kvalet.

Skillnaden mellan SXC och SMC verkar vara jäkligt lite förutom att man får SXC för billigare och att den väger mindre samt har en liten mindre bromsskiva fram. Ska man köpa en SXC och sätta på motard-däck på eller en SMC att sätta på enduro-däck på? Vad får man bäst valuta för och vilken är lämpligast att köra allround med (vinter, asfalt, enduro).

Funderar också lite på BMW:s G650 men KTM känns lite coolare...

KTM 625 SMC
http://www.ktm.lellesmc.se/shop/pro...er.php%3Fview_type%3Dmc%26kid%3D10%26back%3DU

KTM 625 SXC
http://www.ktm.lellesmc.se/shop/pro...er.php%3Fview_type%3Dmc%26kid%3D10%26back%3Da

mr_chainsaw

fuckt up and wasted
Gick med
16 Nov 2005
Hoj
Ktm 560 smr 06
Helt klart ska du välja en ktm :tummenupp ... Hade nog sattsat på en smc för det är billigare att hänga dit enduro kit än motardkit om man ska se det så, sen beror det ju på vad du ska ha hojen till? Större bromsar på en smc också... Om du ska köpa en 05- eller över så är det grymt mycket snyggare röv på smc:n

Moto-XXX

Industrial strength
Gick med
26 Jun 2005
Hoj
Kawasaki KX450F, Yamaha R1
Som sagt, fundera på vad du mest kommer använda hojen till. Jag kör mest offroad och valde därför en SXC. Rent generellt tycker jag dessutom att det verkar bättre med lite mjuk fjädring på gatan än stötig fjädring vid grus/enduro-körning.
Det är dessutom lättare att bygga om en offroad till motard än tvärtom, hjul och bromsar från KTM SMR och Husaberg passar rakt på (iaf vissa årsmodeller).
På en SMC passar däremot inte offroadhjulen rakt på, original bromsok fram tar i ekrarna och SXC och crossarnas ok passar inte alls.
Finns en del på forumet om detta om du söker.

/ Andreas

Vantskruv

Övning ger färdighet
Gick med
17 Aug 2005
Hoj
Triumph Sprint ST ABS -06, CRF300L
Det verkar då som om SXC:en passar bäst att bygga om man skulle vilja leka lite asfalt? Om jag uppfattat det rätt är det då bara att byta däck på SXC:en? Det känns som om att det lutar mer mot en SXC. Dessutom är jag sugen på att köra offroad/enduro och sen tror jag den passar bäst till vinterkörning. Hur är SXC:en för övrigt? Kan hända att man kör till stan också lite, några mil asfalt alltså, är inte direkt ute efter komfort när jag kör utan vill ha mer kul och det ska vara praktiskt. Har funderat också på 640 LC4 Enduro men den verkar inte passa så mycket för enduro och vinterkörning, då menar jag att den skulle vara för tung och klumpig.

Solid snake

Guest
Däck + fälgar + skiva och ok fram ska du byta, kostar väl 10-15k att göra det om du ska ha nytt...

Nyheter
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...