640+slip on

ddaannnnee

Medlem
Gick med
14 Aug 2003
Hoj
f800gs-10 +640SM -05 +GPZ900r-88
Då har man avverkat de 2 första milen av inkörningen då :) helnöjd med hojjen på alla punkter utom ljudet (big surprise) verkar som de flesta här är rörande eniga om att man ska ha akra-dämpare så då undrar jag var köper man d till ett vettigt pris o hur många slantar kostar d?

Mr A

Sweeet
Gick med
20 Mar 2004
Hoj
KTM 540 SMR -06
Du skriver konstigt! skriv ut ord tack.

Kolla med återförsäljare de har priser på helsystem och slip-on.
Riktpris ca 4 000 sek för ett slip-on 10 000 sek för hel.

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
äh! alla öppna dämpare har mer eller mindre bra ljud.
akra e inget måste..

öppet som öppet :banana

Jonasson

viam inveniam aut faciam
Gick med
8 Nov 2003
Hoj
625SC Offroad/Motard
Ingen som byggt om orginalet till öppet? Då snackar jag dom tidigar burkarna med flamdämp ;)

Marron

Med mellanhoj..
Gick med
9 Sep 2005
Hoj
KTM 625 SMC -05
Hur är det när man besiktigar med slip on eller helsystem på?

Eller när man besiktigar en ostrypt cykel, för vad jag förstår finns strypningarna där för att få ner ljudnivån?

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Marron skrev:
Hur är det när man besiktigar med slip on eller helsystem på?

Eller när man besiktigar en ostrypt cykel, för vad jag förstår finns strypningarna där för att få ner ljudnivån?

Ev bullermätning görs enbart när man misstänker att den är för hög, likaså gäller det ang strypning innan man förelägger om en regbesiktning pga effekt ej överensstämmer med regbeviset.

Bullermätningen mäts genom att ta hojens slaglängd och gå in i en tabell där det står vilket varv som ska hålla.

Om man inte vill ha för högt ljud så kan man ju alltid sätta dit orig. Men om man inte vill det så kan man chansa genom att montera ett galler vid mynningen för att slå sönder ljudet. Ett slip-on är lättare att byta inför en besiktning än ett helsystem och att icke förglömma bestyckningen som kanske har gjorts med helsystem.

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
ett galler som ovanstående sa + att man kan pulla in lite borrspån innanför :tummenupp

Jonasson

viam inveniam aut faciam
Gick med
8 Nov 2003
Hoj
625SC Offroad/Motard
Ingen som testa viper slipon på sin KTM? Isf hur gillar du den ljud, effekt, osv.. ;)

Marron

Med mellanhoj..
Gick med
9 Sep 2005
Hoj
KTM 625 SMC -05
motardnisse skrev:
Ev bullermätning görs enbart när man misstänker att den är för hög, likaså gäller det ang strypning innan man förelägger om en regbesiktning pga effekt ej överensstämmer med regbeviset.

Bullermätningen mäts genom att ta hojens slaglängd och gå in i en tabell där det står vilket varv som ska hålla.

Om man inte vill ha för högt ljud så kan man ju alltid sätta dit orig. Men om man inte vill det så kan man chansa genom att montera ett galler vid mynningen för att slå sönder ljudet. Ett slip-on är lättare att byta inför en besiktning än ett helsystem och att icke förglömma bestyckningen som kanske har gjorts med helsystem.

Okej =) Låter ju bra. Brukar de vara kinkiga med effekten då? För det är ju knappt någon som kör strypt?

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
Marron skrev:
Okej =) Låter ju bra. Brukar de vara kinkiga med effekten då? För det är ju knappt någon som kör strypt?

Mig veteligen så ingår det inte i besiktninspunkterna,och dom har för den delen ingen dynobänk att köra den i.

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Långa farbron skrev:
Mig veteligen så ingår det inte i besiktninspunkterna,och dom har för den delen ingen dynobänk att köra den i.

På vilka grunder påstår du att det är så???

Be en BT på ASB vissa upp kontrollplanen på vad som gäller. De behöver inte ha nån dynobänk för att fastställa att en hoj är ostrypt, det är DU som ska motbevisa att den verkligen är strypt genom att be en verkstad intyga detta.
Om t,ex ASB underkänner din bil på bromsarna så säger ju inte han på ASB exakt vad felet är utan det är verkstan,s uppgift. Sen kollar ASB att verkstan har gjort rätt jobb vid efterkontroll.

För att gå tillbaka till Marron fråga så är det först när de är 100% säker på att hojen verkligen är ostrypt som de förelägger om regbesiktning, och då kommer det kosta pengar!!!!!

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Hoj
KTM 790 Duke
motardnisse skrev:
Om t,ex ASB underkänner din bil på bromsarna så säger ju inte han på ASB exakt vad felet är utan det är verkstan,s uppgift. Sen kollar ASB att verkstan har gjort rätt jobb vid efterkontroll.

Jo de gör de! De måste påvisa den underkända punkten och vad för slags fel det är.
Så att vederbörande kan åtgärda felet.
Annars vore det konstigt om de kunde säga att mc/bilen är ej godkänd pga. motorfel?! (om nu säg att det var fel i motorn)

Marron

Med mellanhoj..
Gick med
9 Sep 2005
Hoj
KTM 625 SMC -05
Man får hoppas de är snälla då :)

Men hur brukar det vara då? Känns inte som att de är så hårda eller?

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Rasorblade skrev:
Jo de gör de! De måste påvisa den underkända punkten och vad för slags fel det är.
Så att vederbörande kan åtgärda felet.
Annars vore det konstigt om de kunde säga att mc/bilen är ej godkänd pga. motorfel?! (om nu säg att det var fel i motorn)

Nä där har du fel, om de underkänner dina bromsarna pga ojämnhet så är det INTE deras uppgift att tala om vad felet ligger, utan det är verkstan,s uppgift.
Däremot om t,ex din yttre styrled är glapp så kommer det stå just yttre styrled glapp. Men bromsar är ett så stort kapitel, så är det ojämna bromsar så kan både bromsoket, skivorna, belägg, smuts, oval bromstrumma mm vara orsaken. Därför skriver de bara ojämna bromsar, resten är upp till verkstan.

Om jag provkör t,ex två st KTM640 så kan jag fan känna skillnad, likaså 625/660....

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Hoj
KTM 790 Duke
motardnisse skrev:
Nä där har du fel, om de underkänner dina bromsarna pga ojämnhet så är det INTE deras uppgift att tala om vad felet ligger, utan det är verkstan,s uppgift.
Däremot om t,ex din yttre styrled är glapp så kommer det stå just yttre styrled glapp. Men bromsar är ett så stort kapitel, så är det ojämna bromsar så kan både bromsoket, skivorna, belägg, smuts, oval bromstrumma mm vara orsaken. Därför skriver de bara ojämna bromsar, resten är upp till verkstan.

Om jag provkör t,ex två st KTM640 så kan jag fan känna skillnad, likaså 625/660....

Jo, men det jag menar är att de skriver ju inte "fel på bromsarna" utan som du sa "ojämn bromsverkan" och då har de ju preciserat felet.

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Rasorblade skrev:
Jo, men det jag menar är att de skriver ju inte "fel på bromsarna" utan som du sa "ojämn bromsverkan" och då har de ju preciserat felet.

Nja, om de preciserar felet så är det på en viss del så som styrleden jag nämde tidigare, t,ex nä byt bromsbeläggen så blir det ojämna bra! :3freak

Det vet man ju inte förrän man provat bromsarna igen.

Men skitsamma nu, slutsats från frågan i början är att de kan underkänna på felaktig motoreffekt punkt slut..........

Flåhäng

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Hoj
KTM 690 Enduro
ozeo skrev:
äh! alla öppna dämpare har mer eller mindre bra ljud.
akra e inget måste..

öppet som öppet :banana

Akra är inget måste, men vill man ha det bästa och ett rör med otäckt bra passform så finns det inga genvägar.. Sen tycker jag personligen att akras ljud är det skönaste jag hört på stånka. Har haft akra på 3st cyklar nu och har inga planer på att bryta den trenden.

Rock on! :yoparty

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...